תחבורה שיתופית בישראל – רשות ההגבלים מפרסמת דו"ח מעודד

עומר גלעדי5 דקות קריאה
תחבורה שיתופית בישראל - דוח מצב
שתף:

תחבורה שיתופית היא שם כולל לשירותי תחבורה שמציעים נהגים פרטיים תוך שהם מזמינים אחרים לנסוע עימם ברכבם. אם בעבר ניתן היה לנסוע רק ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית הרי שרשת האינטרנט הניבה דרך שלישית, יעילה מאין כמותה, הצעת מקומות פנויים ברכב למי שזקוקים לפתרון תחבורתי העולה בקנה אחד עם זה אותו הנהג יכול להציע. החברה הגדולה בעולם בתחום התחבורה השיתופית היא אובר (Uber) אשר החלה פעילותה בארצות הברית בשנת 2010 ונכון לסוף שנת 2017 פועלת בכ- 450 ערים ב- 66 מדינות ברחבי העולם. מסיבות שונות התחבורה השיתופית בישראל מדשדשת מאחור ביחס להתפתחות המהירה בתחום זה במדינות אחרות אולם דו"ח של הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, הגברת מיכל הלפרין, עשוי להוביל סוף סוף אל נקודת מפנה שבשורה אמיתית בצידה לכלל אזרחי ישראל.

 

תחבורה שיתופית? עדיין לא לגמרי
נכון לסוף שנת 2017 עדיין אין תחבורה שיתופית בישראל, דו"ח של הממונה על ההגבלים העסקיים עשוי להביא לשינוי מיוחל

 

תחבורה שיתופית עשויה להביא לצמצום גודש התנועה והפחתה של עד 50% במחירי נסיעה

מחקרים שנערכו לבדיקת ההשפעה של תחבורה שיתופית על הנעשה בכבישים בתוך ערים גדולות מראים כי מדובר במצב בו כולם, בסופו של יום, מרוויחים. ככל שקל יותר לתאם רכב שיאסוף אותנו רבים מעדיפים לוותר על נהיגה ברכב פרטי ולעבור לשימוש בתחבורה שיתופית, בזכות היעילות וההיצע הגדול עלות הנסיעה היא בדרך כלל נמוכה באופן משמעותי מן ההוצאה הכרוכה בשימוש בשירותי תחבורה ציבורית (מונית או אוטובוס). קשה להעריך את התרומה למשק הנובעת מן החיסכון בזמן המתנה.

 

אובר בישראל

חברת אובר מביעה עניין להציע שירותיה בישראל מזה מספר שנים אך לובי של נהגי מוניות ואי בהירות באשר להיקף הפגיעה בפרנסתם הצליחו עד כה למנוע זאת. בשנת 2014 נעשה ניסיון להסדיר את תחום התחבורה השיתופית בחקיקה אך בשנת 2016 ניטש ויכוח חריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ, ראש הממשלה טען כנגד השר כי הוא מונע כניסת אובר לישראל בשל לחץ שמפעילים נציגי נהגי מוניות החברים במרכז הליכוד. בנובמבר 2017 התרחשו שני מאורעות שכיוון השפעתם מנוגדת, השופט איתן אורנשטיין מבית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל עתירתם של איגוד בעלי המוניות וחברת Gett והוציא צו מניעה להפסיק פעילות, המצומצמת ממילא, של חברת אובר בישראל, כמעט בד בבד פורסמה טיוטת דו"ח של הממונה על ההגבלים העסקיים ממנה עולה בבירור עמדה אוהדת של הממונה ביחס לתחבורה שיתופית.

 

תחבורה שיתופית ואובר
חברת אובר היא המובילה בעולם בתחום התחבורה השיתופית ומזה שנים עושה מאמצים להתחיל לפעול גם בישראל

 

נהגי המוניות יפוצו

בדו"ח ממליצה הממונה על ההגבלים העסקיים לאפשר פיתוח תחום שירותי התחבורה בישראל, הפעלת אפליקציות, כגון זו של אובר, תיווך בין נהגים ונוסעים לשיתוף מושבים פנויים, הכול תוך הסרת החסמים המונעים פעילות כזו בערים בישראל כיום. הממונה אף טוענת כנגד משרד התחבורה כי עמדת המשרד המונעת פיתוח תחבורה שיתופית בישראל היא מנוגדת לסעיף 11 לחוק קידום התחרות וצמצום הריכוזיות. הממונה נותנת דעתה לפגיעה בציבור נהגי המוניות ומציעה פתרון בדרך של הענקת פיצוי הולם. כל נהג מונית נידרש להוצאות כדי לקבל רישיון מתאים ולצורך רכישת או השכרת "מספר ירוק" (מספר מטעם משרד הרישוי המתיר שימוש ברכב לצורכי תחבורה ציבורית, עלות מספר כזה היא כ-250 אלף שקלים). הממונה מציעה שהממשלה תפצה נהגי מוניות על הוצאות אלה וכך ניתן יהיה לחצות את המשוכה האחרונה בדרך לפיתוח תחום התחבורה השיתופית בישראל על מגוון היתרונות שבצידה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme