מסורבי ביטוח רכב – חברות הביטוח מסרבות לבטח את מי שיש תביעות בעברו

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מסורבי ביטוח רכב - מי הם?
שתף:

עיקרון בסיסי בתחום הביטוח הוא הצורך לאזן בין הסיכוי שפוליסת הביטוח תופעל לבין מחיר הפוליסה כאשר ככל שהסיכון שנוטלת על עצמה חברת הביטוח גדול יותר כך יידרש המבוטח לשלם פרמיה גבוהה יותר. כדי להמשיך לפעול לטווח ארוך חברת ביטוח חייבת לייצר הכנסה שתאפשר תשלום פיצוי למבוטחים המפעילים את פוליסת הביטוח בנסיבות בהן זו אכן מכסה את הנזק שנגרם. למרות התחרות בשוק על חברות הביטוח להישמר מלהפחית יתר על המידה את מחירי פוליסות הביטוח, חברות הביטוח חייבות לפעול באופן התואם סטטיסטיקה עדכנית ולגבות פרמיות בגובה שיאפשר תשלום פיצויים לזכאים. לעיתים קרובות רקע אודות מבוטח מסוים עשוי להעיד על מידת סיכון פחותה או גבוהה מן הממוצע, בתחום הביטוח בכל רחבי העולם גוברת המגמה לאפשר גמישות במחירי הפוליסות ולהתאים אותם לאוכלוסיות בעלות מאפיינים מסוימים, לעיתים אפילו באופן פרטני (עבור כל מבוטח ומבוטח). באופן טבעי ישנם מקרים בהם חברת הביטוח מסיקה שהסיכון פשוט גדול מדי ומסרבת לבטח. ככל שמדובר בנהגים מסורבי ביטוח רכב המצב מורכב היות ועבור רובנו השימוש ברכב הוא כמעט כורח המציאות. בישראל נוצר מצב בו ישנם נהגים הנותרים חשופים לסיכון כלכלי אדיר בשל העובדה שהיו מעורבים בעבר בתאונות דרכים (גם אם לא באשמתם), זאת משום שחברות הביטוח מסרבות לבטח אותם. לאחרונה נתנו בוועדת הכספים של הכנסת את הדעת למצוקתם של נהגים כאלה. אספנו עבורכם את עיקרי הממצאים שעלו מן הנתונים שנאספו לקראת הדיון בוועדת הכספים ואת תמצית דברי הביקורת שהשמיעו חברי הוועדה כלפי חברות הביטוח.

 

מסורבי ביטוח רכב תלויים בחברת הביטוח
חברות ביטוח פועלות להתאים בין גובה הפרמיה למידת הסיכון ועשויות אף לסרב לבטח במקרים בהם הסיכון גדול מדי. בוועדת הכספים בכנסת בדקו האם מסורבי ביטוח רכב אכן מהווים סיכון כה גדול או שמא סירובן של חברות הביטוח נובע משיקולים זרים

 

מאפייניהם של מסורבי ביטוח רכב

אל נבחרי ציבור בכלל וחברים בוועדת הכספים של הכנסת בפרט הגיעו תלונות רבות של נהגים הנתקלים בסירוב מוחלט מצד חברות ביטוח בבואם לרכוש מהן פוליסת ביטוח רכב. מסתבר שגם נהגים אשר היו מעורבים בעבר בשתיים או שלוש תאונות בלבד נכללים לא פעם בקרב ציבור מסורבי ביטוח הרכב. עוד עולה כי חברות הביטוח אינן פועלות כדי להבחין בין תאונות קלות לקשות. חברי הכנסת ניסו להשיג מחברות הביטוח פירוט הקריטריונים לפיהם נקבע אותו "קו אדום" המפריד בין מי שיכולים לרכוש פוליסת ביטוח לבין מסורבי ביטוח רכב אולם מסתבר שהמצב מעורפל וייתכן מאוד ששיקולים כלכליים צרים הם הקובעים מי נמצאים ראויים להיכלל בין מבוטחי החברה ואת מי פשוט לא משתלם לבטח.

 

רוב מסורבי ביטוח רכב נמנים על השכבות המוחלשות כלכלית

מניתוח הנתונים שנאספו מחברות הביטוח עולה כי באופן כללי מסורבי ביטוח רכב הם בעלי מאפיינים סוציו-אקונומיים נמוכים. חברי וועדת הכספים ציינו כי עובדה זו היא סימן נוסף לכך שככל שמדובר במסורבי ביטוח רכב אין מדובר בסירוב שמקורו משיקולים ענייניים ראויים. חברי ועדת הכספים קראו לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון להימנע מלעמוד מהצד ולאפשר לתופעת מסורבי ביטוח הרכב להימשך. הציפייה כעת היא שהרשות תנצל סמכותה על מנת לאלץ את חברות הביטוח למסור נתונים מפורטים ומדויקים אשר ישליכו אור על היקף התופעה כמו גם על המשקל הניתן לחומרת התאונות. חברות ביטוח המסרבות למכור פוליסות ביטוח רכב לנהגים שהיו מעורבים בשתיים – שלוש תאונות יידרשו לספק נימוקים לדפוס פעולה זה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme