מניות שעשו היסטוריה בשנת 2017 – מי הרוויחה הכי הרבה, וכמה?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מניות שזינקו מעלה ומבט קדימה
שתף:

שנת 2017 היתה שנה מצויינת למשקיעים – כמעט בכל האפיקים, כולל השקעה במט"ח, בסחורות, במדדים, ובמניות – ראינו עליות מרשימות בחברות רבות מסביב לעולם, ומרוויחים גדולים. אז הפעם, במפתיע, ועל אף שאנחנו באווירת סיכום לשנת 2017 – דווקא לא נדבר על הביטקוין, שסוגר את שנת 2017 בתשואה של לא פחות מאשר 1,335% ביחס לדולר. הפעם – אנחנו סוקרים כמה מניות מעניינות בבורסות העולם – מי הרוויחה כמה, וגם, מה צפוי לנו בבורסה בשנת 2018?

 

מניות רבות זינקו מעלה
שנת 2017 היתה שנה טובה למשקיעים, ורבים – לא רק אלה שהשקיעו בביטקוין וידעו מתי לפרוש – ראו תשואות יפות מתיקי השקעות מנוהלים מנייתיים

 

הבורסות בעולם שגשגו

שנת 2017 היתה שנה טובה, בממוצע, עבור כל הבורסות בעולם, על אף פיחות של הדולר בכ – 10.5% בחס לסל מטבעות פופולאריים. ראינו עליות שערים בבורסת ארה"ב, כמו גם בבורסות באירופה ובאסיה – עם בורסת הונג קונג ש"כיכבה" הן בהשקעות מנייתיות והן בעליות התשואה של המדדים שלה. המדד הראשי בבורסת הונג קונג, הוא מדד "האנג סינג" – עלה במהלך שנת 2017 במעל 35%. בורסות נוספות בעולם שהציגו תשואות גבוהות: הנאסד"ק, עם תשואה של כמעט 30%, בורסת מילנו איטליה, והבורסות הגדולות של סין, בשנגחאי ובשנזן. בישראל, ראינו עליות שערים מתונות יותר, ואם נוכל להתייחס לעליות המדדים כמייצגי המניות בורסה המקומית, נוכל לספר על עלייה של כ – 2.5% במדד תל-אביב 35, ולעומתו מדד תל-אביב 90, שדווקא עלה בכ – 18%.

 

ארבע ענקיות הטכנולוגיה שהפתיעו השנה בעליות שערים

כבר בשנה שעברה, נאמר על ארבעתן שהן מיצו את עליות השערים שלהן, ואנליסטים חזו עבורן תקופה של דשדוש במקרה הטוב. אבל מניות ארבעת ענקיות הטכנולוגיה – אמזון, אפל, גוגל ופייסבוק "היכו את המומחים" והציגו תשואות של 35% (גוגל), וכל אחת משלוש האחרות מעל 50% (אפל – 51%, פייסבוק – 54%, אמזון – 56%). השנה ראינו פרידת ענקים, כשפייפאל המשיכה לדרכה העצמאית ונפרדה לשלום מאיביי. מה קרה לאחר הפרידה? ערכה של חברת פייפאל, אשר פותחה לאור חזונו של היזם ואיש החזון האגדי אילון מאסק, זינקה ב – 87%, והשאירה את איביי הרחק באבק, עם שווי שוק יותר מכפול. גם גוגל הסינית, היא אתר Baidu, הראתה תשואה של מעל 46%, ואתר Weibu, הוא ה"טוויטר" הסיני – רשם תשואה של כ – 160%.

 

מניות של חברות טכנולוגיה ואינטרנט
גם במניות חברות הטכנולוגיה והאינטרנט הגדולות בעולם, וגם בחברות הטכנולוגיה הבולטות במזרח הרחוק – נרשמו עליות שערים של עשרות ולעיתים אף מאות אחוזים במהלך שנת 2017

 

עוד מניות שהפתיעו אותנו במהלך השנה

הנה עוד כמה מניות שהציגו תשואות מפתיעות השנה:

 

  • מניית OSTK, המייצגת את אתר OverStock שהיה מהראשונים לקבל תשלום בביטקוין, הציגה "קפיצה" בתשואה במהלך החודשים ספטמבר – אוקטובר 2017, והוסיפה לערכה במהלך השנה מעל 265%. חברות נוספות שעוסקות בתחום הבלוקצ'יין הנמכר כלחמניות חמות בלי קשר למידת ההצלחה שלו – הציגו עליות שערים של אלפי אחוזים. אנחנו לא ממליצים על חברות כאלה לדוגמה, מפני שאנחנו מבינים שמדובר בגחמה נטולת בסיס בחלק מן המקרים
  • החברות יצרניות השבבים הציגו עליות שערים נאות, למשל יצרנית השבבים הגדולה בעולם, היא סמסונג, הוסיפה 29% לשווי המניות שלה במהלך שנת 2017. חברת nVidia, יצרנית שבבים שהתברגה באופן פרטני בשוק כריית המטבעות הקריפטוגרפיים, זינקה בערכה במעל 200%.
  • בתחום הסחורות, בעוד גז טבעי ספג ירידות שערים של יותר מ – 20%, ההשקעה באלומיניום (35%), בנחושת (32%), או בזהב (רק 12%), הוכיחה עצמה רווחית, ואילו ההשקעה בנפט הציגה תשואות גבוהות אולם מתונות בהרבה ביחס לרווחי השנים הקודמות (בממוצע כ – 15%)
  • במט"ח, ההפתעה מגיעה מכיוון השקל החדש שלנו, שרשם ייסוף של מעל 10%. עוד מטבעות שערכם עלה השנה – הפזו הדרום אמריקאי (13%), הראנד מדרום אפריקה (19%), והדולר האוסטרלי (כ – 10%).

 

מה צפוי לנו במהלך שנת 2018?

נראה כי תחזיות האנליסטים הן אופטימיות בנוגע לבורסות, למניות ולהשקעות במהלך שנת 2018 הבאה עלינו לטובה. בעוד אף אנליסט לא ימליץ על השקעה בביטקוין (על אף עליית הערך המטורפת, ניראה כי אין הרבה אנליסטים או משקיעים מנוסים אשר מניחים ש"רכבת ההרים" הקריפטוגרפית הזו היא משהו שאפשר לצפות אותו, הקושי למצוא השקעות בביטקוין אינו מוסיף לעניין), תמצאו שפע של המלצות אנליסטים להשקעות בשנה הקרובה – תחום הטכנולוגיה, ייצור השבבים, הפיננסים, והנדל"ן, צפויים להמשיך ולהציג תשואות גבוהות וגם המדדים הגדולים נראים כמו הימור בטוח – בארץ וגם בבורסות הגדולות מסביב לעולם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme