נאסד"ק – כל מה שאתם צריכים לדעת על זירת המסחר המובילה בעולם

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
נאסדק
שתף:

נאסד"ק – מערכת ממוחשבת המציגה שערים וציטוטים באופן אוטומטי, היא בורסה לניירות ערך והיא מיוחדת בכך שהיא, כאמור, מקוונת – ללא זירה פיזית של מסחר. היא התחילה כלוח מודעות אלקטרוני, בשנת 1971 – והיום נסחרות בה אלפי מניות, בעיקר (אם כי ממש לא רק) בתחום ההיי-טק. במאמר זה נשפוך מעט אור על ההיסטוריה והרקע מאחורי נאסדק – בורסת המסחר האלקטרונית שפועלת היום כמעט בכל רחבי העולם. מבוא חשוב לכל מי שתחום ההשקעות מדבר אליו.

 

נאסד"ק – הבורסה המקוונת למסחר בניירות ערך

נאסד"ק (באנגלית: Nasdaq – National Association of Securities Dealers Automated Quotations) – בתרגום חופשי לעברית: "הארגון הלאומי לסוחרי ניירות ערך עבור הצגת ציטוטים אוטומטית") היא בורסה לניירות ערך המשרתת משקיעים וחברות במדינות רבות, ביניהן ארצות הברית, מדינות אירופה, יפן, הונג קונג, סין וקנדה. הייחוד שלה מול מערכות הבורסה האחרות בעולם הוא העובדה שהיא אלקטרונית לגמרי. במהלך היום נסחרות בה כ – 5000 מניות שונות בתחומים שונים, אך ההתמקדות הגדולה של נאסדק בשנים האחרונות היא תחום ההייטק והטכנולוגיה.

 

שיטת המסחר בנאסד"ק עובדת דרך כלים אלקטרוניים, כלומר המשקיעים עושים שימוש במחשב ולא נפגשים בבורסה פרונטלית כמו זו שאנחנו רואים בבירות הכלכליות העולמיות. המערכת מציעה כלים כלכליים וטכנולוגיים שונים, שמאפשרים להם לקבל נתוני מסחר, לבדוק כדאיות ולבחון את המצב ובסופו של דבר לבצע דרך המחשב פעולות שונות. הייחוד שבביצוע עיסקאות בניירות ערך דרך מערכת נאסדק הוא שקיפות אל מול המשקיעים ומהירות העדכון של נתונים, ציטוטים, ושינויי ערך המתעדכנים כולם בזמן אמת.

 

ההיסטוריה של נאסדק – איך הכל התחיל

נאסד"ק נוסדה בתחילת שנות השבעים (1971) כמערכת שמספקת נתונים על שערים, מחירים, ושינויים בציטוטים של ניירות ערך, ובפרט מניות. נאסד"ק, היתה למעשה, לא יותר מאשר לוח אלקטרוני פשוט המוצג בפני העוברים ושבים בלבד, ואינו מאפשר מכירה וקנייה של מניות. בהמשך, עם ההתפתחות הטכנולוגית גם בתחום המסחר, נולד צורך לביסוס מערכת שתאפשר מסחר מרחוק. לאט לאט הפכה נאסדק לשוק מניות אלקטרוני, שצבר תאוצה והפך להיות כלי מוביל בידי סוחרים בכל רחבי העולם. אחד היתרונות הגדולים של נאסד"ק בהשוואה לבורסאות לניירות ערך בעולם, הוא היכולת לקבל נתונים שקופים בעדכונים רציפים בכל רגע ובכל יום, באופן רציף ואובייקטיבי ומבלי להיות מושפעים מהסביבה.

 

יתרון נוסף של מערכת המשקיעים נאסד"ק היא האיכויות המבוזרות שלה. אם בבורסות אחרות הוצגו ניירות ערך מרוכזים, כמו למשל בורסת ניו יורק המציעה ניירות ערך מרוכזים ובכך היא עצמה משפיעה על הפרשי הציטוטים בים מחיר הרכישה למחירי המכירה – שיטה המעוותת את מחירי השוק; בורסת הנאסד"ק היא רק פלטפורמה המפגישה עושי שוק ממדינות שונות, המוזמנים לבצע עסקאות בניירות ערך שונים משווקים שונים – כאמור, מערכת מבוזרת. כך, נוצרת סביבת עסקאות אובייקטיבית שאינה מוטה ובעיקר – היא לא משפיעה בעצמה על מחירי השוק או על המרווחים בין מחירי הקנייה והמכירה של ניירות ערך.

 

יתרון נוסף חשוב של הנאסד"ק הוא היכולת להנפיק מניות בקלות יחסית. דרישות הקבלה להנפקה של מניות הן נמוכות יחסית, כך מתאפשר גם לחברות שלא היו מצליחות לעבור את רף הדרישות של בורסות אחרות להנפקת מניות – להנפיק ולמכור מניות דרך אחת הבורסות השוקקות והפופולאריות בעולם, בקלות יחסית. לא רק מניות של חברות וארגונים קטנים מצאו בין המניות וניירות הערך הנסחרים בנסדא"ק – גם מניות וניירות ערך גדולים כמו מניית אינטל, מניית אפל, מניית סיסקו, ואחרות. דווקא חברת אינטל ממחישה היטב את היתרון הנ"ל שבנאסד"ק, כאשר הנפיקה לראשונה מניות דרך המערכת של בורסת הנאסד"ק – עוד כשהיתה חברה קטנה ועלומת שם. הרווחים של אינטל מאותה ההנפקה הסתכמו בכשישה מיליוני דולרים – סכום שעוד עלה וגדל עם השנים.

 

הכנס תמונה – "מיעוט הדרישות עבור הנפקת מניות בבורסת הנאסד"ק מאפשרת גם לחברות בתחילת דרכם להשיג מימון דרך הנפקת מניות בנאסד"ק. כיום, נמכרות מניות אינטל, סיסקו, מייקרוסופט, וחברות רבות אחרות דרך בורסת הנאסד"ק".

 

בורסת הנאסד"ק היום

מאז שנות האלפיים ופריחת חברות ההייטק, נאסד"ק הפכה לזירת המסחר האלקטרונית העדיפה על חברות הטכנולוגיה וההייטק בכל רחבי העולם. הנאסד"ק הפכה לבורסה המובילה בעולם, כשהיא עוקפת את המחזור היומי של הבורסה בניו יורק ומנפיקה מיליארדי מניות. גם חברות ישראליות רבות, ביניהן בולטות חברת טבע המצליחה, חברת צ'ק פוינט, וחברת סאיטקס, התחילו את דרכן בתחום ההשקעות והמניות דרך נאסד"ק ומספקות הוכחה לרווחים הגדולים שניתן לגייס דרך המסחר האלקטרוני. בעידן שבו אנחנו וירטואליים יותר ופחות צריכים את המפגש הפיזי על מנת לבצע עסקה, אין ספק שהנאסד"ק היא מהבורסות שחשוב להכיר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme