בורסה לניירות ערך – סיכום שנת התשע"ז

עומר גלעדי5 דקות קריאה
בורסה - סיכון שנה
שתף:

שנת תשע"ז זה אך הסתיימה, וזה זמן נפלא לבדוק איך היתה השנה למשקיעי בורסה. אז מה עשתה הבורסה לניירות ערך ברמת גן, מי עלה, מי ירד? ואילו מכשירי השקעה היו אהובים במיוחד על המשקיעים בבורסה השנה? כל הנתונים – לפניכם.

 

הרפורמה במדדי המניות – שינוי של ממש שהשפיעו על ירידות מתונות

בפברואר השנה, הכריזה הרשות לניירות ערך על רפורמה במדדי המניות, אשר אפשרה מדדים מאוזנים יותר עם הפחתה של כ – 3% במשקל המניות הגדולות במדדים. מי שעוקב אחר שינויי המדדים באתרי הבורסה, יכול לראות כי במהלך השנה מדדים חשובים איבדו מערכן, זאת, רבות בשל הירידה (שלא לומר הצניחה) במנות חברות הביומד והפארמה, כמו טבע, מיילן, ופריגו. אז מה קרה למדדים החשובים בבורסה?

 

  • מדד תל-אביב 35 איבד כ – 2%, זאת לאחר שאיבד בשנת התשע"ו מעל 10%
  • מדד תל אביב 90 דווקא עלה ב – 21%, אחרי שבשנה שעברה איבד 1%
  • מדד תל אביב בנקים 5 טיפס גם הוא, ב – 26% לאחר ירידת ערך של 2% בשנה שעברה
  • מדד תל אביב נדל"ן עלה ב – 12%, לאחר עלייה של 10% בשנה שעברה

 

מומחים להשקעות בבורסה מסבירים את ההבדלים בהתנהגות המדדים בנטייה שראינו לאורך השנה, לירידות שערים במניות הגדולות (לכן הרפורמה במדדי מניות בורסה סייעה למתן את ירידות השערים במדדים) ועליות שערים במניות הבינוניות, ובפרט במניות חברות הנדל"ן.

 

בורסה בתשע"ז
בפעילות הבורסה לאורך שנת התשע"ז ראינו ירידות ערך משמעותיות לחברות הפארמה והביומד, בראשן טבע, מיילו, ואחרות – ועליות ערך למניות ומדדים בתחום הנדל"ן

 

בורסה – המחזורים היומיים הממוצעים בשנת התשע"ז

לאורך השנה, השקעות בורסה היו במחזור יומי ממוצע של כ – 1.5 מיליארדי שקלים. זוהי עלייה של כ – 10% ביחס למחזור ההשקעות היומי הממוצע בבורסה בשנה הקודמת. המסחר בבורסה באג"ח חברות ללא תעודות סל המשיך במגמת העלייה וממוצע המסחר היומי באג"ח אלה עמד על שיא של 865 מיליוני שקלים. ניראה כי עקב תנאי השוק המסחר בבורסה התאפיין ביתר השקעה באג"ח קונצרני והעדפת אג"ח קונצרני מקומי על פני אג"ח ממשלתי, בו הרווחים פחותים יחסית. במהלך השנה, סכום הגיוס הכולל בהנפקות החברות היה סכום שיא של העשור האחרון – מעל 70 מיליארדי שקלים. מעניין לציין, שרק בתחום גיוסי אג"ח בבורסה של חברות הנדל"ן, ראינו עלייה של מעל 60%, וגיוס של מעל 30 מיליארדי שקלים.

 

מה צפוי לנו בבורסה בשנה הבאה?

קשה לצפות לאן ינשבו הרוחות במהלך השנה הבאה בבורסה, אולם ניראה כי מגמת ההשקעה בחברות נדל"ן, במניות קטנות ובינוניות והימנעות מהשקעה במניות הפארמה בבורסה (על אף סימני התאוששות מובהקים של מניית העם, הלא היא טבע) ישרתו משקיעים נטולי אסטרטגיית השקעה גם בתחילת שנת התשע"ח. אנליסטים המתמחים בהשקעות בבורסה צופים כי שינויים בממשל האמריקאי (כמו למשל הדחתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ), או מלחמה שתתפתח, ישנו משמעותית את מפת ההשקעות כמו גם עשויים לגרום לנפילות שערים חדות. היקף ההשקעות העולה בבורסה בישראל, והגדילה השנתית של כמות המשקיעים גם בארץ וגם בחו"ל, מבטיחה שאנחנו מתחילים כעת שנה מרתקת בבורסה, שנה של שפע השקעות, תחזיות אנליסטים, עליות וגם ירידות. אם גם אתם משקיעים בבורסה, זה יכול להיות זמן טוב לעקוב אחר הביצועים של תיק ההשקעות שלו, ואף למטב את הרכב הנכסים בו על פי הצורך.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme