מהי רפורמת המדדים בבורסה?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

רפורמת המדדים אשר נכנסה לתוקף ב – 9.2.2017 בסיום יום המסחר, גרמה לשינויים משמעותיים עבור משקיעים וסוחרים במניות ובמדדים, ומערכת חדשה של מדדים הכוללים יותר חברות בינוניות וקטנות. מה היא רפורמת המדדים, אילו מדדים השתנו, ואילו מדדים חדשים נוספו – ומדוע? וגם – מה יהיו צעדים חכמים למשקיעים לאור רפורמת המדדים החדשה? על כך ועוד, במאמר שלפניכם.

 

רפורמת המדדים – על מה מדובר?

רפורמת המדדים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב יצאה לדרך לפני כמעט שנתיים, עם מתווה אשר משנה משמעותית את פניהם של המדדים המקומיים (כמו מדד תל אביב 25, מדד תל אביב 75, מדד היתר 50, ועוד). בין המשקיעים והסוחרים בבורסה נשמעו קולות של תקווה, שרפורמה כזו "תעיר" את הבורסה ממצב מנומנם המתאפיין במחזורי מסחר נמוכים והפחתה מדורגת ומשמעותית של מספר החברות הרשומות למסחר, בו היתה שרויה בשנים האחרונות, אולם בשלב מוקדם זה – לא ברורה ההשפעה שיש לרפורמת המדדים על המסחר בבורסה.

 

עדכון הרכבי המדדים בוצע בפועל בסיום יום המסחר בתאריך 9.2.17, אשר סומן כיום סוער במיוחד בבורסה.

 

רשימה מלאה של המדדים המשתנים בעקבות רפורמת המדדים

הנה לפניכם, הרשימה המלאה של השינויים שנערכו במדדים במסגרת רפורמת המדדים:

  • מדד תל-אביב 25 השתנה למדד תל-אביב 35, עם 35 מניות הכלולות בו ומגבלת משקל חדשה של 7%
  • מדד תל-אביב 100 השתנה למדד תל-אביב 125
  • מדד תל-אביב 5 השתנה למדד תל-אביב 90 עם מגבלת משקל של 2%
  • מדד תל-אביב יתר 50 השתנה למדד SME 60 המכיל 60 חברות
  • מדד תל-אביב יתר מאגר השתנה למדד תל-אביב צמיחה המכיל כ – 135 מניות במגבלת משקל של 2%
  • מדד תל-אביב מאגר השתנה למדד תל-אביב All Share המכיל כ – 320 מניות במגבלת משקל של חצי אחוז
  • מדד חדש – מדד תל-אביב בלו-צ'יפ 15 מכיל 15 מניות חברות במשקל אחיד, מתחומי הבנקאות וההייטק
  • מדד חדש – מדד SME 150 המכיל 150 מניות במשקל אחיד
  • מדד חדש – מדד תל-אביב רימון (מניות למדדי נגזרים) המכיל כמאתיים מניות במשקל עד 1%

 

ארבעה עקרונות מפתח ומטרות של רפורמת המדדים

לרפורמת המדדים מספר מטרות מוצהרות, אבל אולי המרכזית שבהם היא הכנסת עניין ומיטוב (אופטימיזציה) של המדדים הקיימים. דרך הפחתת המשקל המרבי שיש לכל מניה במדדים, מנסה הורסה לאפשר ליותר מניות (כמו גם ליותר מניות קטנות) להפוך חלק משמעותי יותר מן המסחר, לאחר שהיה ידוע כי מעל מחצית מחזור הפעילות היומית של הבורסה התנהלת סביב מסחר בעשר המניות המשמעותיות בהרכבי המדדים. הפחתת המשקל למניה, תשפיע על פיזור (במקום ריכוזיות במודל הקודם) ואולי תשפיע על הגדלת היקפי המסחר, הגדלת היקפי החזקת המניות של הציבור, והגדלת החזקת מניות בשוק הישראלי של משקיעים זרים. הנה בתמצית, ארבעה עקרונות מפתח להבנת רפורמת המדדים:

  • הבחירה להגדיל את מספר המניות בכל מדד נועדה על מנת להפחית את משקל המניות הגדולות במדד עצמו ואת פרופורציית המסחר במניות המשמעותיות ביחס לסך המסחר במניות בבורסה
  • השקת המדדים החדשים נועדה על מנת לעניין משקיעים זרים, לאפשר השקעות לטווח ארוך (במדד SME 150 החדש), ולכלול תמהיל מניות שונה ומגוון למשקיעים
  • השינויים בתקרת המשקל מאפשרים גם למניות בינוניות וקטנות להפוך דומיננטיות במסחר העצמאי בבורסה, ובכך לאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לשוק
  • העלאת תנאי הסף במדדי הדגל ולעומת זאת הכנסה של שורת הקלות למדדי הצמיחה, מאפשרת תמהיל מגוון, מעניין וחדש למדדים השונים

 

אילו מניות למשל נכנסו למדדים השונים?

רפורמת המדדים אפשרה כניסה של מניות חדשות למדדים החזקים של הבורסה, הנה כמה מן הכוכבות החדשות, שמעניין להזכיר, אשר נכנסו למדדים לאחר רפורמת המדדים:

 

החברות "סלקום" ו"פרטנר" מתחום הסלולר נכנסו למדד תל-אביב 35, לאחר שינויים משמעותיים בשווי השוק ובפעילות לאחר עיסקת גולן-טלקום

 

חברת "סודה סטרים" (מתחום המזון) נכנסה למדד תל-אביב 35

 

החברות "אזורים", "אפריקה מגורים", "אשטרום", "מגדלי תיכון" ועוד, מתחום הנדל"ן, נכנסו כולן למדד תל-אביב 125

 

סה"כ – עשר נכנסות חדשות למדד תל-אביב 35, 33 מניות חדשות למדד תל-אביב 125.

 

על השקעה במדדים לאחר רפורמת המדדים

ביום כניסת רפורמת המדדים לתוקף נרשמו היקפי מסחר גבוהים במיוחד בבורסה, של כמעט שמונה מיליארדי שקלים. מחירי המניות הגיבו, וחלק מן המניות נופחו במחירן באופן לא ריאלי, שניתן להניח שלאחריו יגיע תיקון. לכן, ההמלצה למשקיעים בעתיד הקרוב היא להימנע מרכישת מניות הכלולות במדדים החדשים ואשר מחירן עלה משמעותית. לדוגמה – אנו רואים כי מחירה של מניית "דלק אנרגיה" עלה וגרם לעלייה לא ריאלית במחירי המדדים שבהם היא שותפה (60 SMA ו – תל-אביב צמיחה).

 

ביחד עם זאת, חשוב להבין כי רפורמת המדדים תוכננה על מנת להפחית סיכון ולאפשר יציבות יתירה למורים והשקעות מבוססי מדד, שכן מטרת רפורמת המדדים היתה בהחלט ליצור מוצרי מדד איכותיים יותר להשקעה לטווח קצר, בינוני וארוך. לכן, עם שוך רוח ההתחדשות, אנחנו מקווים לראות מדדים יציבים המביאים עניין ופיזור להשקעות בבורסה, עם היקף רב יותר של מסחר גם במניות הבינוניות והקטנות המוכלות במדדים, וסוחרים חדשים מן השוק המקומי כמו גם הבין לאומי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme