טופס 106 – מה זה, איך משיגים אותו, ומתי הוא חשוב?

מורן בלסר5 דקות קריאה
מי בכלל צריך טופס 106?
שתף:

טופס 106 הוא טופס שנתי, המרכז את כלל נתוני ההעסקה שלכם בכל מקום עבודה שלכם במהלך שנת המס (היא השנה האזרחית). הטופס כולל את ריכוז ההכנסות והתשלומים, ההטבות, הניכויים, הזיכויים, ההפקדות, והמסים ששולמו על ידי המעביד בגין תעסוקת העובד במהלך השנה. הטופס למעשה מהווה אסמכתא לצרכי תיאום מס, כמו גם לצרכי הגשת דרישה להחזר מס או מס הכנסה שלילי (מענק עבודה) על ידי רשויות המס – ולכן, כדאי שיהיה לכם כזה טופס מכל מקום עבודה, עם תום כל שנה אזרחית. על חשיבותו של טופס 106, שימושיו והמידע שתמצאו בו – לפניכם.

 

טופס 106 - מה הוא כולל?
טופס 106 הוא טופס המופק בכל מקום עבודה עבור כל עובד לסיכום שנת מס, והוא כולל את כל פרטי ההכנסות, ההפרשות, הניכויים, ההפקדות והזיכויים של העובד לכל השנה שחלפה

 

טופס 106 – מהחשובים בטפסים שתקבלו מהמעביד שלכם

על פי חוק, מחויב כל מעסיק למסור לעובדים שלו דיווח מלא ושלם אודות כלל התשלומים והניכויים שבוצעו במהלך שנת המס. יש למסור את אותו דיווח לעובד, שוב על פי החוק, לא יאוחר מאשר בסוף חודש מרץ של השנה העוקבת (כלומר – את טופס 106 המסכם את ההכנסות והניכויים לשנת 2017, יש למסור לעובד עד תאריך ה – 31.3.2018 לכל המאוחר). החוקים, אגב, העוסקים בחובת המעסיק לנהל רישומים כאלה וגם למסרם לעובד, הם חוק הגנת השכר (תשי"ח – 1958), הוראות תקנות מס הכנסה והוראות תקנות מס מעסיקים (התשנ"ג – 1993).

 

טופס 106 אמור להימסר לעובד עם סיכום שנת המס על ידי המעסיק, ובמקרים בהם הטופס אינו נמסר כברירת מחדל עם סיום כל שנה – מומלץ לבקש כזה ולשמור עליו. אם אתם עובדים ביותר מעבודה אחת כשכירים – תקבלו טופס 106 מטעם כל אחד ממקומות העבודה מהם קיבלתם שכר לאורך שנת המס. במקרה של יותר מטופס 106 אחד, או במילים אחרות, יותר ממקום עבודה אחד במהלך השנה האזרחית – יש חובה בביצוע תיאום מס, מפני שגובה המס המשולם בכל אחת ממקומות העבודה נקבע כאילו השכר המתקבל שם הוא השכר היחיד של העובד, כאשר למעשה השכר הכולל שלו הוא גבוה יותר, ועליו לשלם מס לי מדרגות מס שונות.

 

טופס 106 - שמרו את כולם
חשוב לקבל טופס 106 מכל מעסיק, גם אם אתם עובדים במקביל במקומות שונים

 

מה כולל טופס 106?

כאמור, טופס 106 כולל פרטים אישיים ופרטי הכנסות והוצאות שבוצעו לאורך כל השנה האזרחית – מינואר ועד דצמבר. הטופס מופק בדרך כלל לאחר סיום שנת המס, ואמור להימסר לעובד על ה – 31 למרץ בשנה העוקבת. הנה חל מהפרטים שתמצאו בטופס 106:

 

  • פרטים אישיים של העובד, כמו למשל מספר הזהות שלו
  • פרטי הארגון המעסיק, כמו למשל שמו ומספר הח"פ שלו
  • פירוט חודשי העבודה במהלך שנת המס
  • פירוט כלל התשלומים שבוצעו לעובד במהלך שנת המס – למעשה, כאן יפורטו כל הסכומים ברוטו ששולמו לכם לאורך השנה
  • פירוט שווי ערך וההטבות שקיבלתם – כמו למשל רכב, קו טלפון עסקי, ונוספים
  • פירוט כלל ההפקדות שבוצעו על שמכם – כולל תכניות חיסכון לגיל הפרישה, קופות גמל, ביטוח מנהלים, וכדומה
  • פירוט כלל הניכויים שבוצעו מהשכר שלכם ברוטו – כאן יהיה הסכום הכולל של הניכויים ותשלומי המס שהופחתו מהשכר ברוטו לאורך שנת המס

 

טופס 106 הכרחי להגשת תביעות כאסמכתא לתשלומים שקיבלתם

בכל פנייה לרשויות המס, למשל במקרים של דרישה להחזר מס, תביעה לביטוח הלאומי, או ביצוע תיאומי מס – תתבקשו להציג את כלל טפסי ה – 106 מכל המקומות שבהם עבדתם כשכירים לאורך כל התקופה המדוברת – בין אם מדובר בשנת מס אחת או יותר. טופס 106 הוא האסמכתא הרשמית המשמשת לתיעוד גובה השכר השנתי של העובד, והרי בישראל, את גובה תשלומי המס הנדרשים, קובעים על פי הכנסה שנתית ולא חודשית (כן, על אף שאנחנו כולנו משלמים מיסים באופן חודשי או דו חודש – מכאן קמה לנו, השכירים, הזכות לדרוש החזרי מס במקרים של שכר שאינו קבוע בכל חודש). על כן, חשוב לקבל ולשמור את כלל טפסי ה – 106 בכל סוף שנה מכל מקום עבודה. במרבית המקרים, אם תפנו למקום עבודה ממנו אין לכם את טופס 106 הרלוונטי, תקבלו אותו בקלות ובמהירות במשלוח מדואר האלקטרוני.

 

מילה לסיכום על הטופס ועל הדרישה להחזר מס בישראל

כאמור, בישראל גובה המס המשולם מחושב באופן שנתי (על פי אותו הסכום המופיע בכל טופס 106 שלכם), אולם ניכוי המס מבוצע בשיטת הניכוי במקור – בכל חודש, בחישוב השכר החודשי הנוכחי כשכר הקבוע שלכם לאורך השנה (כלומר, בכל חודש אתם משלמים את החלק היחסי של המס השנתי, כאילו הכנסתכם השנתית היא בדיוק פי 12 מהשכר החודשי הנוכחי). זה אומר, שבחודשים שהשכר שלכם נמוך יחסית – אתם משלמים מס הכנסה ביתר, אותו תוכלו לקבל בחזרה באמצעות הגשת דרישה להחזר מס. אל הדרישה תצרפו ל טופס 106 שקיבלתם מכל מקום עבודה בתקופה האמורה, על מנת להוכיח את גובה התשלומים שקיבלתם לאורך השנים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme