כל מה שחשוב לכם לדעת על טופס 106

איריס קליין2 דקות קריאה
כל מה שאתם צריכים לדעת על טופס 106
שתף:

אנחנו יכולים להיות אנשים חכמים ומביני עניין, אבל בכל הקשור להתנהלות שלנו כעובדים שכירים מול רשויות המס, שם אנחנו כבר הולכים לאיבוד. פתאום אנחנו מרגישים מבולבלים בין כל דרישות מס הכנסה, לא ממש יודעים איזה נקודות זיכוי מס מגיעות לנו, מתי מקבלים טופס 106, למה כל כך חשוב לנו לשמור את הטופס ואיך בכלל ממלאים טופס מהסוג הזה ועוד. במאמר לפניכם נעשה קצת סדר בדברים ונספק לכם את כל המידע החשוב ביותר אודות טופס 106. 

 

טופס 106 הוא טופס שמגיע לכל עובד מטעם רשות המיסים בכל סיום של שנת המס האחרונה. טופס 106 חושף את המשכורות ששולמו מטעם המעסיק לעובד מדי חודש בחודשו, במהלך כל השנה הנוכחית – לכל אורך שנת המס. טופס 106 מרכז את כל ההכנסות והניכויים שהיו לכל עובד במשך השנה במקום העבודה, זה כולל את כלל המשכורות והניכויים לפנסיה, את קרן השתלמות, תשלומי מס הכנסה ועוד. חשוב מאוד לשמור את הטופס השנתי אפילו יותר מאשר את תלושי השכר החודשיים, כיוון שבכל בקשה שלכם להחזר ממס הכנסה ובכל תביעה שתוגש על ידכם לביטוח לאומי, יידרש מכם לצרף גם את טופס 106.

 

טופס 106 לדוגמה
כך נראה טופס 106

 

מה הטופס דורש? ולמה הוא משמש אותנו?

מדובר בטופס חשוב ומשמעותי מאוד עבור העובד שמכיל בתוכו פרטים חיוניים ביותר. לפי חוק הגנת השכר, ולפי חוקי תקנות מס הכנסה ותקנות מס מעסיקים, חובתו של המעסיק לנהל רישום מדויק של כל הוצאותיו ולמסור אותם מסודר לטובתו האישית של העובד. באמצעות טופס 106, כך יהיה אפשר  לבצע מדידה של מאזן הניכויים של מס הכנסה וכמו כן, לדעת גם אם מגיעים לעובד החזרים כספיים ממס הכנסה. הטופס מכיל את הנתונים הללו:

  • כל פרטיו האישיים של העובד. שם פרטי, משפחה, סטטוס ומספר תעודת זהות.
  • כל הפרטים הרלוונטיים של המעביד: פרטי תעודת זהות והח"פ של החברה או העסק.

 

  • פירוט של כל התשלומים שהועברו לעובד במהלך שנת המס שעברה- פירוט מדוקדק של כל הסכום הברוטו ששולם לעובד במהלך השנה.
  • פירוט שווי ערך ההטבות שהעובד קיבל מהמעביד שלו כגון – טלפון נייד של העסק, רכב ממקום העבודה ועוד.
  • פירוט כלל הניכויים שבוצעו מהשכר של העובד בברוטו. פה יופיע גם הסכום שכולל את הניכויים ואת תשלומי המס שהופחתו מתוך השכר ברוטו לאורך כל שנת המס.
  • פירוט כלל ההפקדות שבוצעו על שם המעביד שכוללים תכניות חיסכון, פנסיה, ביטוח מנהלים קופת גמל וכו'.

 

 

אסמכתא קבילה לכל תשלום שקיבלתם במהלך השנה

במצבים של דרישה להחזר מס, תביעה לביטוח לאומי או על מנת לבצע תיאום מס, בכל אותם מצבים ישמש אתכם טופס זה, ובנוסף, מדי שנה, תאלצו להציג את כל טפסי 106 שיש ברשותכם, זאת במידה ועבדתם באותה שנה בכמה מקומות עבודה. טופס 106 יהווה עבורכם אסמכתא קבילה ורשמית שתשמש כתיעוד השכר שניתן לעובד. בארץ כידוע, נקבעים גובה תשלומי המס הנדרש לפי הכנסה השנתית ולא לפי הכנסה החודשית, למרות שכולם משלמים מיסים מדי חודש או חודשיים. לכן יש לנו את הזכות לדרוש את החזרי המס במקרים שהשכר אינו קבוע בחודש מסוים. אי לכך יהיה חשוב לשמור את כל טפסי ה- 106 לכל הפחות לתקופה של 7 שנים. ברוב המקרים, בפנייה פשוטה למקום עבודה בו כל אחד עובד, תוכלו לקבל את הטופס בקלות מרבית; באמצעות פקס, דואר אלקטרוני ופיזית ביד.

 

טופס 106 מכל מקום עבודה
מדי שנה, תאלצו להציג את כל טפסי 106 שיש ברשותכם במידה והחלפתם מקומות עבודה

 

הנפקת טופס 106

המועד האחרון להנפקה של טופס 106 יהיה עד סוף חודש מרץ של אותה שנה עוקבת. יש חובה על המעסיק לנהל את כל הרישום לגבי השכר שאותו שילם לעובד וגם למסור זאת לעובד מדי חודש, לאחר מכן בטופס ייחודי שהוקצה לזאת, יש להזין את המידע באשר לשכר ששולם לו בשנה של המס. החובה של המעביד תהייה למסור את כל המידע לגבי השכר שהוא שילם לעובדים שלו על פי שני מקורות שם זה מוזכר:

 

  1. בהתאם להוראות תקנות של מס הכנסה וגם של מס מעסיק – ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה ותשלום מס מעסיקים, לשנת 1993, בסעיף לחוק 13) המעביד יהיה חייב לספק לעובד את כל המידע עבור שכר ששילם, גם במידה ונוכה  לו מס וגם אם לא נוכה וזאת עד לסוף חודש במרץ באותה שנה עוקבת, שנה ששולם בה המס.
  2. בהתאם להוראת חוק הגנת השכר, לשנת 1958, סעיף 24, מעביד יהיה חייב לנהל כל רישום לגבי השכר שאותו שילם לכל עובד וחובתו גם לספק את כל החומר שמורה על כך בכתב.

 

 

האם יתאפשר יותר מטופס אחד?

התשובה היא כן. על המעביד לספק את הטופס לכל עובד שעבד אצלו במהלך השנה האחרונה ואם אותו עובד עבד אותו בעוד כמה וכמה מקומות הוא אמור ואף צריך לקבל מכל מעסיק טופס 106 שמפרט את כל מה שהוזכר לעיל, בנוסף לזאת, במקרה ועובד מתפרנס באותה שנה מכמה מקומות הוא יידרש לעשות גם תיאום מס.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme