סינית למתחילים: הכירו את האותיות הקטנות בתלוש השכר

רחל ברגר2 דקות קריאה
סעיפי תלוש השכר שחשוב להכיר
שתף:

כמה באמת אנו מכירים את הדף הזה, שנקרא 'תלוש שכר'? כדאי שתדעו: אם רק נתמיד להקדיש דקה אחת מידי חודש לקרוא את תלוש השכר, נוכל לגלות לעתים, שמגיע לנו לא מעט כסף בין השורות. אז תלו את תלוש השכר האחרון שלכם, התחילו לבדוק אותו מקרוב ואולי גם להרוויח לא מעט כסף.

 

תלוש השכר: החובה, הזכות והטעות

על פי החוק, מעסיק חייב להגיש לעובד את תלוש השכר מידי חודש בחודשו. בתלוש, נוכל לצפות בצורה מסודרת בפירוט השכר ששולם, על כל מרכיביו. אבל מאחר ותלוש שכר שלנו מורכב משורות והגדרות רבות, שלא תמיד ברורות לנו, לא פעם, נופלות טעויות ושגיאות בחישוב התלוש שנשארות כמו שהן לאורך זמן. הטעות יכולה להיות שגיאה בהקלדת הנתונים, טעות של חשבת השכר, אי ידיעת החוק ולעתים אפילו הנחיה שרירותית מהמעסיק לרישום מוטעה בתלוש, בשיטת 'מצליח'.

 

אז כדאי שנדע: רק מעיון מעמיק בתלוש השכר, נוכל גם לוודאות שהשכר המגיע לנו משולם במלואו. מאחר לרובנו תלוש השכר נראה לעתים מורכב ומסובך במאמר הזה נפרט אילו סעיפים ושורות בתלוש מומלץ לבדוק בעיון יתר.

 

תלוש השכר - מה הוא אומר?
אם אתם לא מבינים לגמרי את תלוש השכר שלכם אתם לא לבד

 

אילו שורות מומלץ לבדוק בתלוש השכר?

נתונים אישים

קודם כל נבדוק את משבצת 'נתונים אישים', שם יופיעו נתונים כמו: שם, ת.ז. מצב משפחתי, מספר הילדים ועוד. הבדיקה הזו חשובה משום שלפי הנתונים האישים מחושבות זכויות שונות בתלוש. כך, דרגת המס למשל תחושב על פי המצב המשפחתי שלך. אם כן, בדוק אם הנתונים האישים שלך, וודא שהם נכונים.

 

נתוני העסקה

בדומה לנתונים אישים חשוב לעיין גם בחלק השני בתלוש השכר והוא 'נתוני העסקה'. בחלק זה יהיו רשומים נתונים כמו מועד תחילת עבודה (לחישוב הוותק), אחוז המשרה, מעמד, דרוג ודרגה, קוד מס וסיווג העובד, לצורך תשלום ביטוח לאומי ומס הכנסה.

 

זקיפות שכר

כאן ירשמו כל מיני הטבות שניתנו לך לצורך חישוב מס כמו: ארוחות, טלפון נייד או רכב צמוד מטעם העבודה. בדוק אם לא נרשמה לך בחלק זה הטבה שלא קיבלת, על מנת שלא יחשבו לך מס מיותר.

 

ניכויי חובה

כאן ירשמו הניכויים: כמו ניכויי מס וביטוח לאומי שהם אמנם ניכויי חובה אבל בדיוק באותה המשבצת, תוכל לגלות ניכויים שהם לא ממש חובה ומעולם לא אישרת אותם. ניכויים כמו: דמי חבר לוועד העובדים למשל או קנסות שהוטלו עליך מתוך הסכם קיבוצי, יכולים להיראות כמו היטלים שונים ומשונים, וייתכן שתוכלו לבחור לבטל אותם.

 

תלוש השכר וימי חופשה
כמה ימי חופשה מגיעים לכם במסגרת תלוש השכר?

 

תעריפים

במשבצת הזו תוכלו לגלות על פי איזה תעריף מחושבת המשכורת שלך. אם תחקור, תוכל לגלות למשל שבמקום השכר השעתי שסיכמו אתך בחוזה העבודה, מחשבים לך שכר שעתי נמוך יותר, או במקום תשלום נסיעות חודשי עד עירך, משלמים לך דמי נסיעות פחותים. אז מה צריך לבדוק? שהתעריפים מדויקים. אם השכר הגלובלי לשעה נמוך מהמסוכם עמך, זה הזמן לשנות אותו ולקבל גם החזר רטרואקטיבי, ואם דמי הנסיעה נמוכים ממה שאתה משלם בפועל כל חודש, גש עוד היום לחשבות השכר לתקן את הנתונים.

 

ניכויים והפרשות לקופות גמל

על פי החוק מחויב המעסיק להפריש לפנסיה עבור העובד. המעסיק יפריש תשלום של 10% מגובה המשכורת לקופת הפנסיה של העובד (כש-5% ממנו לפנסיה ו-%5 לפיצויים), בנוסף, העובד יפריש 5% ממשכורתו עבור הפנסיה.

 

אז מה אנחנו צריכים לבדוק במשבצת הזו? קודם כל, שאכן, המשבצת הזו מלאה והמעסיק מפריש לנו בפועל לפנסיה. ועוד בדיקה למי שבאמת רוצה לוודא שהכל תקין בתלוש השכר שלו: ודאו שהתשלום מופרש בפועל לקופת הפנסיה, ולא רק רשום בתלוש. הרימו טלפון לקופה ובקשו לקבל דו"ח על התשלומים שהועברו לקופת הפנסיה, מטעם המעסיק. כמו כן, במשבצת זו, יכולים להיות רשומים הפרשות נוספות לקופות גמל והשתלמויות, על פי החוזה שלכם או ההסכם הקיבוצי בחברה.

 

ניכוי התחייבות

ניכויי התחייבות הם מושג קצת ארכאי, ואם רשום לך 'ניכויי התחייבות' בתלוש, הם בהחלט חייבים בדיקה: זהו סעיף עמום, העלול לצפון בתוכו שגיאות. באופן כללי ניכויי התחייבות הוא מושג שמתייחס להפרשות מהשכר עבור תשלומים שעובד ביקש שיועברו ישירות ממשכורתו לגופים שונים, כמו משכנתא שהתחייב עליה בפני הבנק או תשלומי רפואת שינים. מה צריך לבדוק? כמו שאמרנו, כיום ניכויי התחייבות כמעט ואינם מקובלים, ואם לא הסכמת מפורשות לניכויים אלו, רוץ לבטל אותם ולקבל החזר רטרואקטיבי.

 

היעדרויות

חסרת? נעדרת? בדוק אם הנתונים הרשומים בסעיף זה אכן תואמים לנתונים הנכונים, על מנת שלא יקזזו לך שכר ללא סיבה.

 

זכויות נוספות בתלוש השכר שכדאי לבדוק

דמי הבראה שנתיים. הם מגיעים לך. בדוק מתי שילמו לך אותם.
ימי אבל. שלא נצטרך, כמובן, אבל אם חלילה היה בהם צורך רצוי לוודא שקיבלת אותם על פי החוק.
דמי מחלה.
דמי חגים.
תשלום עבור שעות נוספות.
החזר הוצאות נסיעה.
חופשה שנתית. המעסיק הוא זה שישלם לך כ-12 ימי חופשה שנתיים ומעלה, על פי הוותק שלך.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme