קרן השתלמות למורים – כמה כסף מגיע לכם ואיך תקבלו אותו?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
קרן השתלמות למורים ועובדי הוראה משיכה ומידע נוסף
שתף:

שישראל עוד הייתה מדינה צעירה, עלה צורך במנגנון שידרבן בעלי מקצוע בשירות הציבורי לשפר את כישוריהם באמצעות השתלמויות בחו"ל.

על מנת לקדם זאת, נוצר אפיק חיסכון פטור ממס אליו מפרישים העובדים והמעסיקים מדי חודש אחוז מסוים מהמשכורת. 

כיום, כלי החיסכון הזה נודע בשם "קרן השתלמות" וכבר לא משמש בהכרח למימון לימודי המשך, אלא בתור אפיק השקעה לטווח הבינוני המאפשר גיוון – חיסכון לכל מטרה. הפופולריות של קרן השתלמות מודרנית גבוהה מאוד, בזכות הטבות מס לשכירים ועצמאים.

הסוג היחיד שעדיין משרת את המטרה המקורית הוא קרן השתלמות לעובדי הוראה החברים בארגון המורים או בהסתדרות המורים.

כיצד שונה קרן השתלמות לעובדי הוראה מקרן השתלמות רגילה?

לעומת קרן השתלמות רגילה, קרנות ההשתלמות השונות לעובדי הוראה לא נועדו לחיסכון כללי. הייעוד שלהם הוא מימון השתלמויות (ממש כמו במקור) ובעיקר יציאה לשנת שבתון.
לכן, נדרש חיסכון גבוה יותר והפרשת אחוז גבוה יותר מהמשכורת. מורים מפרישים בכל חודש 4.2% מהשכר והמעסיק שלהם (המדינה) מפריש 8.4% נוספים. בסך הכול מדובר בהפקדה חודשית בגובה 12.6% מהשכר – לעומת תקרה של 10% בקרנות לציבור הרחב.

מי זכאי לקרן ההשתלמות?

עם השלמת כל שש שנות עבודה עובדי הוראה, כולל מורים וגננות, זכאים לצאת לשנת שבתון. שנה זו מיועדת לשמש להעשרת ידע מקצועי באמצעות לימודים אקדמים, השתתפות בהשתלמויות או קורסים. הכסף שצובר עובד הוראה בקרן ההשתלמות אמור להבטיח הכנסה חודשית במהלך שנת שבתוןהלכה למעשה, קרנות ההשתלמות של המורים אינן משמשות דווקא למטרת הבטחת הכנסה חודשית במהלך שנת שבתון. עובדי ההוראה מנצלים את קרנות ההשתלמות ככלי חיסכון יעיל לטווח בינוני וארוך, ותנאים שונים מאפשרים משיכת הכסף שנצבר. לפניכם פירוט מתי קרן השתלמות למורים משיכה לאו דווקא לקראת ובמהלך שנת שבתון.

 

למה צריך קרן השתלמות למורים
קרן השתלמות למורים נועדה להבטיח הכנסה חודשית במהלך שנת שבתון. תנאים שונים מאפשרים משיכת כספים שנצברו בקרן לאו דווקא לצורך זה.

האם קרן השתלמות למורים תמיד ממומשת בשנת שבתון?

בכל פעם שהם משלימים שש שנות עבודה, עובדי הוראה זכאים לצאת לשנת שבתון, אותה הם מנצלים להעשרת ידע מקצועי באמצעות לימודים אקדמיים, השתתפות בהשתלמויות או קורסים. הכסף שהם צוברים בקרן ההשתלמות אמור להבטיח הכנסה חודשית במהלך שנות השבתון. 

יציאה להשתלמות או שנת שבתון (המוכרים על ידי קרן ההשתלמות) אפשרית בחלוף שש שנים מההפקדה הראשונית וכל עוד גיל המורים אינו עולה על 61. מי שהחלו להפקיד בינואר יכולים לצאת להשתלמות אחרי שש שנים ו-8 חודשים.

בפועל, קרן השתלמות לעובדי הוראה אינה משמשת בהכרח למטרה זו. העובדיה מנצלים את האפשרות לחסוך ביעילות לטווח בינוני וארוך.

ניתן למשוך 100% מכסף בקרן (שהופקד על ידי העובד/ת והמדינה) בפרישה לגמלאות, כל עוד עברו שש (לפעמים 3) שנים מההפקדה הראשונה. אפשרות נוספת היא משיעה על ידי מוטבים או יורשים, במקרה של פטירת בעל/ת הקרן.

כמו כן, ישנן נסיבות בהן עובדי הוראה יכולים למשוך 100% מחלק שהם הפרישו בתוספת 89% מחלק המעביד:

  • צברו 15 שנות ניסיון בתחום, במהלכן יצאו לפחות לשנת שבתון אחת.
  • הגיעו לגיל 55 (או 50, אם יצאו לפחות פעם אחת לשנת השתלמות מלאה.
  • עבודתם הופסקה בעקבות פיטורים, פרישה מבחירה, עקב נכות מוכרת על ידי הביטוח הלאומי שנגרמה מן העבודה, או בעקבות מעבר לעבודה בתפקיד מנהלי הקשור בחינוך בשירות הציבורי או בתפקיד של נבחר ציבור. 
  • קיבלו אישור מיוחד בשל מצב רפואי חמור שלהם או של בן/ת משפחה מדרגה ראשונה, או בשל בעיה כספית חמורה.

אם לא מתקיימים התנאים הללו, ניתן למשוך (כאשר הקרן נעשית נזילה) רק את החלק שנצבר בקרן מהפקדות העובדים, ללא החלק של המעסיק.

קרן השתלמות למורים משיכה אפשרית
אם יש לכם קרן השתלמות למורים משיכה אפשרית לאחר שש שנים

הסתדרות מול ארגון המורים: האם ישנם הבדלים?

הסתדרות המורים מנהלת קרן השתלמות לגננות ומורים וכן קרן נוספת למורי תיכון, מפקחים ומדריכים בסמינרים. בנוסף, ישנה קרן השתלמות למורים בעל-יסודי, מכללות וסמינרים המנוהלת על ידי ארגון המורים.

תנאי המשיכה והטבות המס זהים בכל הקרנות. ההשתייכות נקבעת על פי מקום העבודה.

אילו טפסים יש למלא על מנת להצטרף?

הצטרפות לקרן השתלמות לעובדי הוראה אפשרית, בכל שנה, רק בינואר או בספטמבר. יש למלא טופס הצטרפות ולהציג מסמכים המאשרים את הזכאות.

אחוזי הפקדה גבוהים ופטור ממס הכנסה

קרן השתלמות לעובדי הוראה נועדה לאפשר יציאה לשנת שבתון אחת מדי שש שנים. זאת תוך מימון הלימודים במהלך שנת השבתון והמשך קבלת משכורת חודשית לאורך שנת השבתון כולה. מכיוון שכך, מובן שיש להפקיד בקרן אחוז גבוה יחסית מן השכר. אכן, אחוזי ההפקדה לקרנות ההשתלמות של המורים גבוהים מאלה המקובלים בקרנות השתלמות אחרות. מורים המנצלים את זכותם לחסוך באחת משלוש קרנות ההשתלמות המיועדות לעובדי הוראה מפקידים מדי חודש 4.2% ממשכורתם בקרן. זאת במקביל למדינה, אשר כמעסיק משלימה 8.4% נוספים. כאמור, קרנות השתלמות נותרו פטורות ממיסוי גם לאחר הרפורמה שבוצעה בשנת 2003 בכל הקשור במיסוי רווחי שוק ההון.

תנאים למשיכת מלוא הסכום שנצבר בקרן

התנאים למשיכת כספים מקרן השתלמות למורים זהים עבור כל אחת משלוש הקרנות המיועדות לעובדי הוראה. משיכת כל הסכום שנצבר בקרן, 100% מחלקם של העובד ושל המעסיק כאחד, אפשרית במקרים של פרישה לגמלאותלחלופין היא אפשרית על ידי מוטבים או יורשים, במקרה של מות בעל הקרן. במקרה של פרישה לגימלאות משיכה של מלוא הסכום אפשרית בתנאי שהושלמה תקופת חיסכון של שש או שלוש שנים. הכל בהתאם לחוק גיל פרישה.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme