קרן השתלמות לעובדי חברות ניקיון ותחזוקה – כיצד ממשים את ההטבה?

מיכל כהן5 דקות קריאה
עובדי ניקיון שמקבלים קרן השתלמות לעובדי תחזוקה וניקיון
שתף:

קרן השתלמות היא הטבה משמעותית מאוד, ובהתאם גם מבוקשת על ידי עובדים בכל התעשיות. לא כולם זכאים להטבה זו באופן אוטומטי, ותלויים למעשה במשא ומתן עם המעסיק.

בענפים מסוימים, בעקבות הסכמים קיבוציים שנחתמו, העובדים (כולם או חלקם) מקבלים קרן השתלמות ונהנים מחיסכון יעיל שמגיע עם הטבות מס. אחד מאותם ענפים הוא ניקיון ותחזוקה, ולכן עובדים בחברות העוסקות בתחומים אלה צריכים לדעת מה מגיע להם.

מה ייחודי בקרנות השתלמות לעובדי חברות ניקיון ותחזוקה?

הזכאות לקרן השתלמות עבור עובדי ניקיון ותחזוקה נקבעה בסעיף, אשר נכלל בהסכם קיבוצי הנחתם בשנת 2014. לא מדובר בקרן ייעודית אליה מצטרפים רק עובדים בענף זה, אלא בקרן השתלמות רגילה לגמרי אליה העובדים מצטרפים מבלי שיצטרכו לבקש. כמו כן, הם יכולים לבחור מבין הקרנות הקיימות בשוק, באופן שנרחיב לגביו בהמשך.

ההבדל העיקרי בין עובדי חברות ניקיון ותחזוקה לעובדים כלליים, טמון בהפרשות שהינן קבועות. העובדים מפרישים 2.5% (משכר הבסיס וכן דמי ההבראה) וחלק המעסיקים הוא 7.5% (מאותם רכיבי שכר).

מי זכאי להצטרף לקרן השתלמות?

כל מי שעובדים בחברות הפועלות בענף הניקיון והתחזוקה זכאים, ללא תלות במעמד, ותק או מגזר (כלומר, הזכאות חלה הן במגזר הפרטי והן בציבורי). 

בהסכם הקיבוצי הוגדר כי עובדים אשר מבצעים את עבודתם במשרדי ממשלה מקבלים קרן השתלמות החל מחודש מאי בשנת 2012, בעוד שאר העובדים במגזר הציבורי מקבלים קרן השתלמות מאז שלהי 2013.

חשוב להדגיש: מדובר בחובה החלה על כל המעסיקים בענף. כל חברה קבלנית המעסיקה עובדי ניקיון ותחזוקה חייבת להפריש, עבור כל העובדים, את אחוזי השכר שנקבעו. אם זה לא קורה, עובדים יכולים להגיש תלונה ליחידה שאוכפת את חוקי העבודה.

מעסיק שהוגשה כנגדו תלונה חשוף לקנס כספי בגובה מרבי של 39,770 ש"ח (עובר חברה קבלנית) או בגובה מרבי של 19,880 ש"ח (עבור קבלן שאינו מוגדר כחברה). תלונה חושפת גם את מזמין השירות (אדם או עסק) לאפשרות של ספיגת קנס, בסכום שיכול להגיע עד 39,770 ש"ח.

עובדים בענף אשר לא בטוחים האם צירפו אותם לקרן השתלמות, יכולים לבדוק באתר הר הכסף של משרד האוצר. באתר אפשר גם לבדוק את מצב הקרן, אם כי פעולה זו עדיפה בצורה ישירה יותר (מול חברת הביטוח או בית ההשקעות המנהל/ת את הקרן).

מהו תהליך המימוש של הזכאות לקרן השתלמות?

עובדי ניקיון ותחזוקה רשאים לבחור (ללא מגבלה כלשהי) את קרן ההשתלמות אליה ישתייכו. עליהם להודיע על הבחירה שלהם, ואם לא יעשו זאת המעסיק יבצע הפקדות לקרן ברירת המחדל. זהות הקרן הזו נקבעת, מדי כמה שנים, בשיתוף פעולה בין הסתדרות העובדים וארגון חברות הניקיון בישראל.

בחירת קרן ברירת מחדל (בענף זה ובכלל) חייבת להיעשות בהליך תחרותי אשר מטרתו למקסם את האטרקטיביות לעובדים, תוך בחינת גורמים כמו תשואות, שירות לקוחות וגובה דמי הניהול הנגבים.

לסיכום, אם אתם עובדים בחברת ניקיון ותחזוקה ולא בטוחים האם יש לכם קרן השתלמות ואיזו – זה הזמן לבדוק ולוודא שאתם מרוויחים מאחד מכלי החיסכון המומלצים ביותר.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme