הדולר בשפל של שש שנים מול השקל – מה צפוי ב-2018?

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
מה יקרה לשער הדולר השנה?
שתף:

מי שעוקב אחרי שערי מטבעות בולטים בשוק הפורקס, בוודאי כסר שם לב שהמטבע האמריקאי, הוא הדולר, נמצא בצלילה חופשית מאז אמצע החודש הקודם (דצמבר 2016). היום (17.1.18) הוא נסחר סביב שער יציג של 3.41 ש"ח – וזהו השער הנמוך ביותר מאז 2014, גם אז "ביקר" שער הדולר במחוזות הללו רק לביקור קצר, ו"זינק" כבר באוגוסט אל על. מה קורה עם שער הדולר? על מי זה משפיע, ומה צפוי לשער הדולר במהלך שנת 2018? המדריך המלא למשקיעים במט"ח.

 

שער הדולר והכלכלה
שער הדולר נסחר בתחילת שנת 2018 סביב 3.4 ש"ח – זהו השער הנמוך ביותר בשנים האחרונות. הירידה התלולה בשער הדולר משפיעה משמעותית גם על הכלכלה הישראלית

 

האם זה הדולר שיורד?

דולר הוא המטבע האמריקאי, זהו המטבע של הכלכלה הדומיננטית בעולם – והוא צונח. מדוע זה קורה? על מנת להבין מה באמת קורה עם הדולר האמריקאי, חשוב להבין, שכאשר אנחנו מנסים לברר את ערכו של מטבע אחד, אנחנו חייבים לדבר עליו במונחים של מטבע אחר (למשל – דולר שווה 3.41 ש"ח). על מנת להבין אם הבעיה היא בדולר, בואו נבדוק מה קרה עם הדולר ביחס למטבעות חזקים אחרים במהלך  12 החודשים האחרונים:

 

  • אל מול השקל, הוא איבד במהלך 12 החודשים האחרונים כמעט 11%
  • בצמד דולר מול יין יפני, הוא איבד ב – 12 החודשים האחרונים מעל 3% מערכו
  • בצמד המטבעות דולר מול יורו – הוא איבד מעל 15% מערכו
  • אל מול הלירה סטרלינד (לי"שט), איבד המטבע האמריקאי ב – 12 החודשים האחרונים כ – 14.5%.
  • מדד הדולר העולמי (ICE), מדד שעוקב אחר שערו של המטבע האמריקאי ביחס לשערם של שישה מטבעות נסחרים אחרים, נסחר בימים אלה ברמה הנמוכה ביותר מזה שלוש שנים – לאחר ירידה של כמעט 10% ב – 12 החודשים האחרונים

 

אם כן, ניראה כי שער הדולר נחלש לא רק אל מול השקל, אלא גם אל מול מטבעות אחרים בעולם.

 

השפעת שער הדולר על הכלכלה הישראלית – מה אנחנו יכולים לעשות בנידון

בישראל, שורות הרווח של עסקים רבים מושפעת משער הדולר באופן משמעותי. למשל, כל עסקי הייצוא למיניהם, חשים את הירידה בשער כאשר על אותו היקף של פעילות, הם מקבלים בסופו של יום פחות שקלים עבור כל דולר שהם מחזירים הביתה כתוצאה ממכירות שבוצעו בדולרים. לא אחת, אנחנו רואים פגיעה אנושה לא רק ברווחיות אלא אף בכדאיות הכלכלית של הפעילות העסקית, עקב פגיעה משמעותית כזו ברווחים. לא רק ירידת שער המטבע האמריקאי פוגעת ביצואנים, אלא גם השינויים הסוציאליים שהתרחשו בישראל השנה – עם העלייה בשכר המינימום, התייקרות התשלומים בגין תנאים סוציאליים, ובקרוב אף הפחתה במספר שעות העבודה השבועיות (על אף שהפחתה זו צפויה להעלות את התפוקה וייתכן שהיא דווקא תועיל למעסיקים) – כל אלה נוגסים ברווחיהם של מפעלים רבים המבססים את פעילותם על מכירות בארצות מעבר לים, בדולרים. עוד סובלים מהירידה בשער המטבע הם כל מפעלי ההייטק אשר משווקים את תוצרתם בעיקר בדולרים. שני השווקים הללו – חברות ההייטק והיצואנים, הקימו קול צעקה וקראו למשרד האוצר להתערב בירידה המתמשכת שלו.

 

השפעת הדולר על המשקיעים
שינויים בשער הדולר משפיעים גם על המשקיעים, על חברות הייטק ועל הכלכלה הישראלית בכלל

 

משרד האוצר אכן יכול לבחור להתערב במחיר הדולר ביחס לשקל, זאת, על ידי למשל שינויים בשער הריבית במשק או, נפוץ יותר, רכישה של כמויות גדולות של מט"ח (במקרה הזה דולרים). ההתערבות המסיבית בשוק משנה את המאזן בין ההיצע לביקוש ומשפיעה על מחירי מטבע אחד ביחס למטבע האחר. כרדע, בוחר משרד האוצר בראשות הנגידה, הגברת קרנית פלוג, שלא להתערב. כאשר נזכרים בעובדה שההתנהגות של דולר אל מול השקל היא מתאימה ביחס למה שקורה למטבע האמריקאי ביחס למטבעות אחרים בעולם – ניתן לחשוב שיש היגיון בבחירה לאפשר לשוק להתאזן מעצמו ולא לאזן אותו כוח על ידי התערבות לא טבעית.

 

ירידת שער הדולר והזדמנויות למשקיעים

 המשקיעים הפרטיים חווים גם הם שוק משתנה. שוק המט"ח והפורקס (ההשקעה במטבעות זרים) הוא שוק ההשקעות הפעיל והגדול בעולם, וחשוב לדעת כי כ – 70% מכלל עסקאות הפורקס מבוצעות באמצעות דולרים. אם כן, לירידת השערים משמעות מרחיקת לכת על אטרקטיביות העסקאות בשוק הפורקס. ברור, למשל, כי מי שהיה מוכר דולרים בעסקת שורט לפני שנתיים ורוכש אותם היום – היה מרוויח מעל חצי שקל לכל דולר. השאלה היא האם שווה לבצע עסקאות בדולרים, למשל לרכוש דולרים כעת, עם דולר נמוך?

 

התשובה היא ללא ספק אישית, אולם למי שחושבים לרכוש כעת כמות גדולה של דולרים "בחצי חינם", חשוב שתדעו כי אנליסטים בעולם מתארים לעצמם שההשקעה בדולר תצטרך להיות השקעה לטווח ארוך. קשה לדעת מה עוד יקרה בכלכלת ארה"ב המנוהלת במה שניראה כמו מהלכים קפריזיים מאז עלייתו של דונלד טראמפ לשלטון; אולם ניראה כי אי היציבות כמו גם אי האמון מהם סובלת כלכלת ארה"ב תתבטא גם בשער המטבע המקומי של ארה"ב שייתכן וימשיך לרדת גם לאורך שנת 2018.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme