אחזקת רכב – כמה אנחנו מוציאים על בכל חודש ואיך תחסכו בהוצאות?

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
אחזקת רכב עולה לכם לא מעט
שתף:

הנכס השני הכי יקר שיש למי שבבעלותם דירת מגורים הוא על פי רוב הרכב, עבור מי שגרים בשכירות, או מי שעדיין גרים אצל ההורים, הרכב הוא בדרך כלל הנכס בעל הערך הרב ביותר. מחירם של רכבים חדשים נע בין 80,000 שקלים למאות אלפי שקלים, רכבים משומשים ניתן כמובן להשיג גם ב – 40,000 שקלים ואף מתחת לכך. למשפחות רבות יש יותר מרכב אחד ולכן, בסיכומו של דבר, ניתן לומר שבממוצע בעלי רכב מחזיקים בנכס ששוויו כ – 100,000 שקלים. מדובר ללא ספק בסכום משמעותי אולם עלות רכישת הרכב היא רק קצה הקרחון, שימוש ברכב עולה כסף רב, בשל הוצאות קבועות ומשתנות. אבל כמה מאיתנו עוקבים אחר העלויות של אחזקת רכב?

 

אחזקת רכב יקרה למדי בשוטף
רכב הוא כמעט תמיד נכס בעל ערך משמעותי אולם מעבר לעלויות רכישת הרכב המהוות הוצאה חד פעמית, בהמשך נדרשים בעלי רכבים לשאת בעלויות אחזקה שלאורך שנות האחזקה של הרכב מצטברות לסכום משמעותי

 

הוצאות קבועות של אחזקת רכב

כדי לחשב עלות אחזקת רכב יש לקחת בחשבון הוצאות קבועות כגון אגרת רישוי ("טסט") וביטוח, והוצאות משתנות כגון דלק, טיפולים שוטפים ותיקונים. ככל שהדבר נוגע להוצאות קבועות את רכיב אגרת הרישוי קובעת המדינה, והוא משתנה בהתאם לסוג הרכב (כשנפח המנוע הוא הגורם רב ההשפעה ביותר) ונע בין 1,200 ל – 1,600 שקלים בחודש ואף יותר. אין די בתשלום האגרה, גם הבדיקה עצמה במכון הטסטים עולה לנו מדי שנה כ – 150 שקלים ולפעמים אנו נדרשים לתקן תקלות שהתגלו ולעבור בדיקה חוזרת בעלות נוספת. הדרך היחידה לצמצם הוצאות רישוי שנתי היא לבחור מלכתחילה רכב שאגרת הרישוי שלו נמוכה ולדאוג לגשת למבחן הרישוי כשהסיכוי שיתגלו תקלות נמוך ככל האפשר (למשל לאחר שהרכב עבר ממילא טיפול תקופתי). הוצאה קבועה משמעותית נוספת היא רכישת הביטוח. כידוע עבור כל רכב יש לרכוש פוליסת ביטוח חובה שמחירה קבוע בחוק ומשתנה בהתאם לסוג הרכב (בדומה לגובה אגרת הרישוי). רוב בעלי הרכב אינם מסתפקים בכיסוי בסיסי זה ורוכשים גם פוליסת ביטוח צד ג' ועבור רכבים חדשים ו/או יקרים ביטוח מקיף. עלות שנתית של ביטוח לרכב עשויה אם כן לנוע בין 1,200 ועד 6,000 שקלים בשנה – ולעיתים אף יותר. מומלץ להחליט באופן מחושב על היקף הביטוח הנחוץ לנו ולערוך השוואות מחירים לפני רכישת ביטוח שכן ייתכנו הפרשים משמעותיים בין חברות הביטוח השונות.

 

 

הוצאות משתנות

ככל שהדבר נוגע להוצאות המשתנות אנו כבעלי רכב יכולים להשפיע על היקפן הרבה יותר מאשר על היקף ההוצאות הקבועות שפורטו לעיל. ההוצאה על דלק היא בדרך כלל ההוצאה המשתנה הגבוהה ביותר באחזקת הרכב, כמות הדלק שאנו צורכים משתנה בהתאם למאפייני צריכת הדלק של הרכב שברשותנו, מרחקי הנסיעה בכל חודש, וגם אופי הנסיעה (עירונית, בין עירונית, המשקל שהרכב נושא, נהיגה רגועה או פרועה ועוד). יש להקפיד על ביצוע טיפולים שגרתיים לרכב לפי דרישות היצרן ולקחת את הרכב למוסך ללא דיחוי אם יש סיבה לחשוב שמתפתחת תקלה. חשוב להבין שבסופו של יום זול יותר לתחזק רכב כהלכה מאשר להזניח ולהידרש לתקן תקלות שנובעות מתחזוקה לקויה. לטובת בטיחות השימוש ברכב, חשוב גם להחליף באפן שבשגרה את אותם חלקי רכב הנדרשים לחידוש מדי פעם כגון מצבר וצמיגים.

 

אחזקת רכב ומחיר הדלק
אחד הגורמים המשפיעים ביותר על עלות אחזקת רכב הוא, כמובן, מחירו של הדלק – ההוצאה המרכזית שלנו

 

הרכיב העקיף של אחזקת הרכב – ירידת הערך

הוצאה עקיפה אחת של אחזקת הרכב היא ירידת הערך שלו. ירידת הערך, היא הביטוי המתאר את ההפרש בין מחיר הרכישה של הרכב למחיר המכירה שלו. מטבע הדברים, לאחר שהחזקתם את הרכב ברשותכם מספר שנים, שוויו יורד והמחיר שתוכלו להשיג בעד מכירתו נמוך משמעותית מזה בו רכשתם את הרכב. ירידת הערך של הרכב עשויה להיות רכיב משמעותי בהוצאת הרכב, גם אם עקיף – לדוגמה, אם רכשתם רכב עבור 80,000 ש"ח, וארבע שנים לאחר מכן מכרתם אותו עבור 45,000 ש"ח – מדובר על תוספת לעלות הרכב השנתית של 11,600 ש"ח, שהפסדתם בגין ירידת הערך של הרכב. בדרך כלל, ככל שהרכב שנרכש הוא חדש יותר או מפואר יותר – ירידת הערך בגינוי תהיה משמעותית יותר. כפי שעולה מכל שתואר לעיל עלות אחזקת רכב עשויה לנוע על פני טווח רחב, חשוב לזכור שיש ביכולתנו לנהוג ביעילות ולצמצם למינימום האפשרי את ההוצאות על הרכב וכך נוכל לחסוך מאות ואפילו אלפי שקלים בכל חודש.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme