לפני שאתם קונים רכב חדש: כמה הוא באמת יעלה לכם מדי שנה?

עומר גלעדי3 דקות קריאה
עלויות אחזקת רכב ומה שחשוב לדעת
שתף:

החלטתם להחליף את המכונית או לקנות רכב נוסף? בין אם אתם מתכוונים לקנות רכב חדש לגמרי מן היבואן, לבחור תוכנית ליסינג או למצוא רכב משומש במצב טוב, חשוב לקחת בחשבון שהסכום שתוציאו כדי לקבל בעלות על הרכב הוא רק חלק אחד בפאזל של הוצאות הכרוכות במהלך. מכיוון שקניה ואחזקה שוטפת של רכב מנצלות נתח משמעותי מן ההכנסה חשוב לבחור נכון. תוכלו לעשות זאת רק אם תדעו כמה באמת יעלה לכם הרכב לאורך זמן. לפניכם סקירה של המרכיבים השונים המשפיעים על ההוצאות על רכב משפחתי, רכב לצרכי עבודה או רכב המשמש לנסיעות פרטיות וגם כרכב לבית העסק.

 

 

סדרי גודל של עלויות אחזקת רכב

הנה כמה מספרים שיעזרו לכם להבין כמה חשוב לדעת מראש כמה יעלה לכם באמת הרכב שאתם מתכוונים לקנות:

רכב ממוצע בישראל שווה כ-60 אלף שקלים, בדרך כלל לכל משפחה יותר מרכב אחד ולכן סך שווי הרכבים שברשותכם יהיה כ-100 אלף שקלים ואף יותר. בדרך כלל מדובר בנכס היקר ביותר שיש לכם מלבד דירת המגורים.

 

רכב ממוצע בישראל נוסע כ-20 אלף קילומטרים בשנה. צריכת הדלק עשויה לנוע בין 8 קילומטרים לליטר ל-15 קילומטרים לליטר. ליטר דלק 95 אוקטן עולה כ-6 שקלים (נכון לפברואר 2019), ליטר סולר כ-7.5 שקלים, בנזין 98 אוקטן כ-8 שקלים. לכן ההוצאה השנתית על דלק יכולה להיות בין 8,000 שקלים ל-15,000 שקלים ואף יותר.

 

עלות הביטוח עשויה לנוע בין 10,000 שקלים לשנה ואף יותר, ל-2,500 שקלים בשנה, תלוי בהיקף הביטוח, מאפייני הרכב ומי שנוהגים בו. גובה אגרת הטסט השנתית נע בין 1,200 ל-3,000 שקלים כתלות בעיקר בנפח המנוע. טיפולים במוסך יעלו בין 6,000 ל-2,000 שקלים. ירידת הערך של רכב חדש ויקר יכולה להגיע ל-10,000 שקלים בשנה, שוויו של רכב ישן יותר מדגם השומר היטב על ערכו עשוי לרדת רק ב-2,000 שקלים לשנה ואף פחות.

 

אם מסכמים את הפערים בין הנתונים הנ"ל עולה שאם לא בחרתם נכון אתם עלולים למצוא עצמכם משלמים פי 3 ממה שחשבתם, כ-40,000 שקלים בשנה ואף למעלה מכך על רכב יקר שהוצאות האחזקה שלו גבוהות, לעומת כ-16,000 שקלים ואף פחות על רכב חסכוני ששוויו בין 40,000 ל-50,000 שקלים.

 

אחזקת רכב ודלק
ההוצאה השנתית על דלק יכולה להיות בין 8,000 שקלים ל-15,000 שקלים

 

מחשבוני אחזקת רכב

כולנו מבינים שהמחיר שנשלם על הרכב בעת הרכישה הוא רק תחילת הדרך ושיש עוד משתנים רבים שצריך לקחת בחשבון כדי לדעת כמה באמת עולה לנו רכב מדגם מסויים ומשנת ייצור כזו או אחרת (אם מדובר ברכב משומש). וודאי תשמחו לגלות שמכיוון שאתם לא לבד בסירה תוכלו בקלות למצוא ברשת, באתרים הקשורים לתחום הרכב המוטורי, כלי המכונה "מחשבון אחזקת רכב". כלי זה מאפשר לכם להזין נתונים אודות שווי הרכב, כמה צפוי השווי לרדת מדי שנה, היקף השימוש שתעשו ברכב (כמה קילומטרים אתם נוסעים מדי שנה), צריכת הדלק הריאלית של רכב מן הדגם המדובר, מחיר ליטר דלק מן הסוג שהרכב צורך, עלות ביטוח לשנה (חובה, ג' ומקיף), עלות אגרת הרישוי השנתית, הוצאות צפויות על טיפולים שוטפים במוסך ו"תשואה אלטרנטיבית" (ההכנסה שהייתם יכולים לייצר לו הייתם מבצעים השקעה פיננסית סולידית עם הסכום שתוציאו על הרכב). חשוב להזין נתונים בדוקים ומבוססים ולהימנע מהערכות. לאחר שתזינו את כל הנתונים הדרושים תוכלו לקבל סכום המשקף עלות חודשית של אחזקת הרכב.

 

כדאי לדעת שאין מחשבונים המיועדים במיוחד לרכב חדש ואחרים המתאימים לחישוב עלות אחזקה חודשית של רכב משומש. הנתון היחיד לו נגיעה לעניין זה הוא שווי הרכב. ברכב חדש השווי ברור וידוע כפי שהוא נקבע על ידי היבואן, ברכב משומש מוכרחים לעשות סקר שוק כדי להבין מה השווי האמיתי של הרכב, "מחיר מחירון" הוא אינדיקציה טובה אבל אין להסתמך עליו בלבד.

 

כמה עולה אחזקת רכב
כמה תעלה אחזקת רכב?

 

ודאו שיש בידיכם נתונים מציאותיים

מאחר ומחשבון אחזקת רכב יכול לעשות בשבילנו את העבודה השחורה של המרת הנתונים לבסיס משותף (הוצאה לחודש) סיכום וחלוקה, כל שנותר לנו לעשות כדי להבטיח שנקבל תוצאה שאכן משקפת נאמנה את עלות אחזקת הרכב הוא לדאוג שהנתונים שנזין הם אכן תואמים למציאות. זה אולי נשמע פשוט אבל יש מוקשים שחשוב להכיר ולהיזהר מהם. ככל שהדבר נוגע לצריכת דלק, יצרני הרכב נוטים למסור נתונים אטרקטיביים שהושגו בתנאים אופטימליים. אל תתבססו על מקור מידע אחד בלבד, מיצאו מבחני דרכים שנעשו לרכב מן הדגם המדובר, שאלו בעלים של רכב כזה, פרסמו שאלה בעניין בפורום רלוונטי ברשת, איספו נתונים ותגיעו לממוצע שמשקף את המציאות. 

 

ירידת ערך שנתית גם היא נתון שקשה לשים עליו את האצבע במדוייק, מחירוני רכב לא תמיד קולעים, בידקו מודעות ובררו בכמה באמת נמכרים רכבים משנתונים קודמים של הדגם המדובר. חשוב להיות כנים עם עצמכם, לדעת כמה באמת אתם נוסעים בשנה ואם סגנון הנהיגה שלכם מאיץ את הבלאי ומעלה את צריכת הדלק.

 

בנוסף חשוב לזכור שרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה. רובנו מאפשרים ונהנים להתחשב גם ברגשות, אנו רוצים רכב נאה ומפנק, רכב המעיד על אופיינו. שיקולים כאלה לא ניתן לכלול בחישוב קר של עלות אחזקה לכן לצד המספר שתקבלו הרשו לעצמכם חופש גם ללכת אחר ליבכם. לא תמיד הבחירה היעילה ביותר היא גם הטובה ביותר, רכב חדש הוא מתנה שאתם מעניקים לעצמכם ולבני משפחתכם, בהחלט יכול להיות שתהיו מוכנים לשלם יותר כדי לקבל רכב שפשוט מוצא חן בעיניכם יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme