מקבלים רכב מהעבודה? כל מה שצריך לדעת על שווי שימוש ברכב

איריס קליין2 דקות קריאה
קיבלתם רכב מהעבודה? כמה שווי שימוש לרכב תשלמו?
שתף:

נהוג לחשוב שרכב מטעם העבודה מעיד על הסטטוס שלנו ועל ההטבות השוות שאנחנו מקבלים. יחד עם זאת, האמת היא שלא תמיד רכב מהעבודה יהווה הטבה שווה באמת. למעשה, בגלל המיסוי הגבוה על רכב העבודה, עובדים רבים נאלצים לשלם מס גבוה בשל מה שנקראה שווי שימוש ברכב. על פי הנתונים למעלה מ-350 אלף עובדים מחזיקים רכב מהעבודה, כשמדובר ברכב בליסינג, כזה שהחברה אמנם משלמת עליו – אבל העובד הוא זה שנוהג בו מדי יום.

 

כל מי שמחזיק רכב מהעבודה מקבל שירותי תחזוקה צמודים, רכב חלופי במקרה הצורך וכיסוי משמעותי להוצאות נוספות. זוהי בהחלט הטבה שקשה לכמת בכסף, אך אל דאגה, במס הכנסה כבר קבעו שיטה. קוראים לה "שווי שימוש ברכב". כך מתבצע חישוב בהתאם לסוג הרכב והנטייה היא להתייחס למכונית הזו כאל הטבת שכר שמופיעה בתלוש המשכורת. על ההטבה כאמור יש לשלם מס, בהתאם למדרגות המס של העובד הספציפי.

 

 

אז כמה מס משלמים על רכב מהעבודה?

השימוש במושג שווי שימוש ברכב החל כבר לפני עשר שנים, בשנת 2009. עד אז היה נהוג לשלם על מכונית שנמכרה בארץ מס קנייה אחיד כשווי השימוש שלה. מאז הוטל על הרכבים מס קנייה של 83%, ממנו הופחת סכום של עד 16,500 ₪, כל עוד הרכב נחשב רכב ידידותי לסביבה. שווי שימוש ברכב על פי השינוי ב-2009 נקבע על סך 2.48% משווי המחיר של המכונית בהתאם למחירון. אפשר להסביר את זה באמצעות דוגמה מספרית: נניח שקיבלתם רכב מהעבודה וערכו שווה מאה אלף שקלים. הסכום שיתווסף למשכורת הברוטו שלכם יעמוד על 2,480 שקלים. על הסכום הזה תשלמו מס לפי המדרגות מס שלכם, כשהצפי הוא חצי מהסכום הנ"ל, כלומר 1,250 שקלים.

 

בנוסף, רכב מהעבודה לא אומר כלל שהדלק יהיה על חשבון המעסיק שלכם. אמנם אתם עושים שימוש בדלקן ובמצבים מסוימים מדובר בפועל בהנחה משמעותית בהשוואה למחירי הדלק המקובלים, אך עדיין צריכה להישאל השאלה – האם עדיף לרכוש רכב משלכם או לקחת רכב בליסינג ולקבל מימון כלשהו מהעבודה? לשאלה הזו לא קיימת תשובה חד משמעית בעיקר משום שהתשובה תלויה גם בסוג של הרכב, במימונו ובהיקף הנסיעה שתעשו. מה שבטוח הוא שיש משהו מאוד לא הוגן בכל מה שקשור לשווי שימוש.  

 

רכב מהעבודה? יש שווי שימוש ברכב שלכם
שווי שימוש ברכב משפיע על המשכורת שלכם

 

סכום שווי שימוש ברכב

לפי הנ"ל מסתמן שכל עובד שמקבל רכב משלם על ההטבה סכום של 2.48% משווי הרכב. חישוב המס נקבע לפי מחיר רכב חדש. לצורך הדוגמה, עובד שכיר שמקבל רכב מהעבודה ומקבל שכר של 12,000 שקלים ברוטו, צפוי להרוויח סכום של 9,000 שקלים נטו. במידה והחברה מצמידה עבורו רכב מסחרי בשווי מאה שישים אלף שקלים, במצב זה התוספת שווה 4,000 ₪. הסכום שתראו בתלוש השכר שלכם במקרה כזה יהיה נמוך מ-7,500 ₪, והנה המחשבון של רשות המיסים לנוחיותכם.

 

 

איך אפשר להגיע למספר האמתי על ידי הפרדה של נסיעות פרטיות ונסיעות לצרכי העבודה?

הבעיה שחישוב המס בימינו עבור שימוש ברכב הוא שגוי, וכפי שאנו מבינים בשלב הזה, לא תמיד מדובר בהטבה עבור העובד. אם כן, נשאלת השאלה כמה נסיעות הן לצורכי עבודה וכמה לא. במידה ומדובר ברכב שמשמש את העובד רק לצרכי עבודה, כדוגמת טנדר שמכיל את כל כלי העבודה – מדוע יחויב העובד לשלם על תוספת שכר ומס בגינה, הוא הרי לא עושה ברכב מהעבודה כמעט שימוש לצרכיו הפרטיים. מאידך, נניח שמדובר במקרה שהוא דווקא הפוך, שהשימוש ברובו נועד למטרות אישיות, כמו הסעות ילדים לחוגים או לטיול משפחתי בסוף השבוע ולא רק לעבודה, אז ברור שמדובר בהטבה גדולה שקיבל העובד ויש לחייב אותו על כך.

 

שיווי שימוש ברכב - לצורך פרטי או עסקי?
האם אתם נוסעים יותר לצרכי עבודה – או לצרכים אישיים?

 

פתרונות באופק

ניתן לפתור את הדילמה הזו ע"י כרטיס חכם, שיטה שנעזרים בה במדינות מסוימות, כרטיס שמסוגל להגדיר את כמות הנסיעות שהן לצרכי עבודה ולהבדיל אותן מנסיעות שהן לצרכים אישיים. השיטה הזו נחשבת פשוטה ויעילה, ובמקומות מסוימים היא מאושרת גם על ידי מס הכנסה. בישראל אין עדיין שימוש בכרטיס החכם, מה שיוצר עיוות במקרים שבהם עובדים עושים שימוש רב לצורך העבודה ועדיין נאלצים לשמש הרבה יותר מס הכנסה.

 

בעולם ישנן 3 גישות שונות המיועדות לחישוב שווי שימוש ברכב. יותר מעשרים מדינות החברות ב-OECD מאמצות את השיטות הללו. בגרמניה לדוגמה, שווי שימוש ברכב מחושב על בסיס היחס בין נסיעה עסקית לבין נסיעה פרטית. לשכר החודשי ייזקף שווי שימוש שעומד על 1.5% מהמחיר של הרכב למעביד, וכשהנסיעות לצורך העסק קטנות מ-50 אחוז – הרכב ייחשב כפרטי והעלות העסקית תהיה מופחתת משווי השימוש.

 

ביפן עובדים לפי שיטה אחרת, כאשר לשכר ייזקף שווי שימוש בהתאם לעלות של אחזקת הרכב. העלות תתועד ותחולק לפי היחס בין הנסיעה לצורך עבודה והנסיעה לצרכים פרטיים.

 

עוד עיוות קטן לסיום, בכל מה שקשור לשווי שימוש, הוא שהמס על כלי רכב שהוא משומש יהיה כמו על כלי רכב חדש "מהניילונים". עובדים שנוהגים ברכב יד שנייה ולעיתים אף ברכב שעבר מספר ידיים (ונראה בהתאם), ישלמו מס המחושב לפי ערכו של רכב חדש עם טכנולוגיות חדישות. לא ממש ברור עדיין מה הסיבה לכך, והאם יש לרשות המס אינטרס כלשהו שיקנו רכב חדש על חשבון ישן, הרי העובד שיש לו רכב בשווי 30,000 ₪ ושווי שימוש של- 2.48 יסיק שאם כבר הוא משלם סכום כזה, אז לפחות כדאי שייהנה מרכב חדש.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme