פנסיה לעצמאים – מאפייני קרן ברירת המחדל והעלויות שלה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
פנסיה לעצמאים וקרן ברירת המחדל
שתף:

בנובמבר 2016, בסמוך להודעה אודות חובת חיסכון לפנסיה לעצמאים, החלו לפעול קרנות חיסכון פנסיה לעצמאים ולשכירים שלא בחרו קרן חיסכון אחרת לפנסיה. נבחרו שתי קרנות חיסכון לפנסיה ברירת מחדל (אחת מבית ההשקעות הלמן אלדובי, והשנייה מבית ההשקעות מיטב דש), והן הוצעו לחוסכים בעמלות מופחתות. כיום, שנה לאחר הרפורמה בשוק החיסכון לפנסיה לעצמאים וקרנות הפנסיה שנבחרוו בברירת מחדל – הגיע הזמן לבחון, כיצד השתנה שוק החיסכון לפנסיה והאם קרנות הפנסיה שנבחרו בברירת מחדל, מהוות אלטרנטיבה חסכונית וטובה לחיסכון לפנסיה?

 

קרנות החיסכון של פנסיה לעצמאים
לפני מעל שנה, בנובמבר 2016, נבחרו שתי קרנות חיסכון לפנסיה כקרנות של "ברירת מחדל", עבור פנסיה לעצמאים ועבור חיסכון לפנסיה לשכירים שלא בחרו קרן פנסיה אחרת. קרנות ברירת המחדל ניתנות בדמי ניהול ועמלות נמוכות במיוחד – אולם בשנה האחרונה, גם התשואות שהציגו, היו נמוכות

 

הרפורמה בשוק החיסכון לפנסיה – להקטין את הגירעון שכולנו עלולים לחוות בעת הפרישה

תוחלת החיים המתארכת, התכיפות האופיינית של החלפת עבודות והחיסכון הלא רציף המאפיין את קרנות הפנסיה בישראל – כל אלה, הביאו לכך שהחסכונות לפנסיה הפכו כמעט לא רלוונטיים. דובר על כך, שגם מי שחוסך במשך מרבית החיים יצליח להגיע להכנסה של כ – 60% מגובה ההכנסה הממוצע שלו לאורך החיים לאחר יציאתו לפנסיה – מה שעלול לפגוע באופן דרמטי באורח החיים ובאיכות החיים לקראת הגיל השלישי. גם חברות הביטוח צפו עתיד פחות ממזהיר, לאור העובדה שתוחלת החיים המתארכת מאריכה את תקופת התשלומים של הפנסיה, בתנאים שנקבעו מראש. לאור כל אלה, הוחלט על רפורמה בשוק מוצרי החיסכון לפנסיה. שני שינויים עיקריים פורסמו במהלך שנת 2016 – האחד היה חיוב עצמאים לחיסכון פנסיוני. טרם הרפורמה, שכירים נהנו מחיסכון פנסיוני ששולם בחלקו על ידי המעסיק, אולם לא היה חיוב בנוגע לחיסכון לפנסיה לעצמאים. החל משנת 2016, מחויבים גם עצמאים לחיסכון פנסיוני בגובה מינימלי על פי הכנסתם. השינוי הנוסף הוא בחירת שתי תכניות חיסכון לפנסיה שתהוונה תכניות "ברירת מחדל", הן עבור פנסיה לעצמאים והן עבור שכירים, כאשר בתהליך קליטתם לעבודה לא נבחרה קרן חיסכון אחרת לפנסיה.

 

 

שתי תכניות החיסכון של פנסיה לעצמאים המהוות ברירת מחדל

קרן פנסיה ברירת מחדל היא קרן חיסכון "רגילה" לפנסיה, המוצעת בעלויות מופחתות. שתי תכניות חיסכון לפנסיה בעלויות מופחתות, זכו במכרז משרד האוצר ונבחרו לשמש כברירת מחדל בישראל:

 

  • קרן הפנסיה של מיטב דש, הגובה דמי ניהול בשיעור 1.31% מההפקדות ועוד 0.01% מהצבירה
  • קרן הפנסיה של הלמן אלדובי, הגובה דמי ניהול בשיעור של 1.49% מההפקדות ועוד 0.001% מהצבירה

 

על אף שלאורך השנה ניכר כי רק מעטים בחרו בקרנות הפנסיה ברירת מחדל (כ – 55,000 עמיתים בחרו בניהול קרן פנסיה ברירת מחדל בשנה האחרונה, כ – 80% מהן בחרו בקרן הפנסיה של מיטב דש, והשאר בחרו בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי), חשוב לדעת כי שכירים ועצמאים מוזמנים לפתוח קרן חיסכון לפנסיה בתנאי ברירת המחדל.

 

 

מה היתה התשואה של קרנות הפנסיה של ברירת המחדל בשנה החולפת?

ביחד עם התשואה הנמוכה (אליה התחייבו שתי הזוכות במרכז על פי תנאיו, כאשר נבחרו לנהל את קרנות הפנסיה של ברירת המחדל בישראל), כדאי אולי לציין שבמהלך שנת 2017 גם התשואות בקרנות הפנסיה של ברירת המחדל היו נמוכות: במהלך שנת 2017, במסלולי החיסכון לבני מעל 50 – הפיקה קרן הפנסיה של אלטשולר שחם, לדוגמה, תשואה של כמעט 11%; מנורה מבטחים השיגה לעמיתיה תשואה של כ – 9.5%, ואילו קופת החיסכון לפנסיה מבית הראל השיגה 9.45% תשואה. בין קרנות החיסכון לפנסיה המוצעות לבני פחות מ – 50, ראינו תשואות גבוהות אף יותר – אלטשולר שחם עם תשואה של כ – 13.5%; מנורה מבטחים עם תשואה לעמיתים של 11.5%, והראל עם מעל 11% תשואה.

 

איפה היו קרנות החיסכון לפנסיה של ברירת המחדל? בחיסכון לבני מעל 50, השיגה קרן הפנסיה של מיטב דש 8.4% תשואה, ואילו הלמן אלדובי רק 6.9% תשואה; בקרנות החיסכון לפנסיה ברירת מחדל לבני פחות מ – 50 (הם מירב החוסכים בקרנות אלו), השיגה מיטב דש תשואה של כמעט 9.9%, ואילו הלמן אלדובי עם תשואה נמוכה משמעותית מהממוצע בקטגוריה, 8.6%. חשוב לזכור, כי קרנות החיסכון לפנסיה הינן קרנות של חיסכון לטווח ארוך, ומדד החיסכון לחמש שנים הוכח כאמין הרבה יותר מזה של התשואות הנמדדות לאורך שנה אחת בלבד. יתכן, שגם במקרה זה, הסבלנות תשתלם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme