כמה עצמאי מרוויח בממוצע? התשובה הזו כנראה תפתיע אתכם

עומר גלעדי5 דקות קריאה
עצמאי מרוויח משכורת שעלולה להפתיע
שתף:

מה לא נאמר עדיין על ניהול עסק עצמאי מרוויח בישראל? זה בלתי אפשרי, בין 60% ל – 80% מהעסקים העצמאיים שנפתחים גם נסגרים בתוך עד חמש שנוות פעילות, תנאי ההעסקה והסיוע הממשלתי שמקבלים עצמאיים ועסקים קטנים אינם מאפשרים קיום מרווח כלכלית, והסיכוי לבנות עסק עצמאי מרוויח של 1-5 עובדים – הוא פשוט קטן. לצד כל אלה, מתפרסמים כעת נתוני ההכנסות של עצמאיים בישראל – והנתונים מפתיעים. מסתבר, כי עסק עצמאי מרוויח בממוצע יותר מאשר מרוויח שכיר – וחשוב לזכור, כי ההוצאות של עסק עצמאי המתנהל מהבית הן לא עם חופפות להוצאות הבית, כך שההכנסה נטו של עסק עצמאי, מחושבת לאחר הפחתות ההוצאות הנדרשות לשם ניהול העסק – כמו חשבונות האינטרנט והתקשורות, החלק היחסי של השכירות עבור השטח המשמש את העסק, ועוד (כל אלה, כמובן, אינם תקפים כאשר העסק מתנהל מחוץ לבית). כמה עצמאי מרוויח בישראל?

 

עצמאי מרוויח יותר משכיר
בישראל, עצמאי מרוויח יותר מאשר שכיר בממוצע. שעות העבודה שלו פחותות, ולעיתים הגמישות בניהול העבודה גבוהה. עולה, כי ישנם יתרונות לניהול עסק עצמאי מרוויח בישראל, על אף התיאורים הרבים של סביבה עסקים שבה לעסקים עצמאיים קטנים

 

כמה באמת עצמאי מרוויח בישראל?

בשנת 2016, היו בישראל מעל 400,000 עצמאיים (המוגדרים על ידי הלמ"ס לשם איסוף הנתונים כמי שעובדים בעסק משלהם, ומהם מושכים את הכנסתם), וקטגוריות הפעילות העיקריות לעצמאיים בישראל היו: שירותי בריאות, רווחה וסיעוד; נדל"ן ושירותים מדעיים וטכניים; שירותי מסחר; תיקון כלי רכב; אמנות, בידור, ופנאי. ההכנסה הממוצעת עבור עצמאי בישראל היא – 11,480 ש"ח לחודש ברוטו, זאת, לעומת הכנסה ממוצעת של שכיר בישראל באותה תקופת זמן, אשר עומדת על 9,720 ש"ח ברוטו בלבד – כמעט 2,000 ש"ח ברוטו פחות. גם בהכנסה החציונית אנחנו רואים הפרשים ברמות דומות – עצמאי מרוויח כ – 8,000 ש"ח ברוטו לחודש, ולעומתו ההכנסה החציונית של השכיר היא כ – 7,000 ש"ח לחודש. שעות העבודה השבועיות בממוצע של עצמאים בישראל גם הן פחותות ביחס לשעות העבודה של שכירים – 40.5 לעומת כמעט 42 שעות עבודה שבועיות.

 

המענה המקיף על השאלה כמה עצמאי מרוויח, מתחשב גם בהכנסה נטו של עצמאיים ושל שכירים. כך, בעוד אצל השכירים הפחתות המסים מבוצעות על ידי המעביד באופן אוטומטי, ומשולמים מהשכר על פי גובהו בתשלום חודשי בניכוי מס במקור מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. בנוסף, מופחתים מהשכר ברוטו השיעורים המסוכמים עבור הפרות לחיסכון לפנסיה, כאשר המעביד מוסיף על הפקדת השכיר (מה שבעצם מגדיל את ההכנסה ברוטו).

 

אצל שכירים חישוב ההפחתות הוא שונה, מפני שבחישוב התשלום מבוצעת קודם הפחתה של הוצאות העסק, הכוללות הוצאות על מרחב הפעילות, שכר עובדים, חשמל, מים, הוצאות מחשוב ותקשורת, ועוד. רק לאחר הפחתת כל התשלומים בגין פעילות העסק – מבוצעת הפחתת המיסים. גם עצמאיים, כמו שכירים, נדרשים כיום לבצע הפקדות שנתיות בשיעורים על פי גובה ההכנסה, לטובת קצבת פנסיה.

 

 

עצמאי מרוויח יותר אם הוא במגדר הנכון

מה שעולה מן הנתונים שפורסמו על ידי הלמ"ס, הוא כי עצמאי מרוויח יותר משכיר – אולם אישה שבחרה לנהל עסק עצמאי דווקא מרוויחה פחות, הרבה פחות. אישה עצמאית שעובדת במסגרת של כ – 70% שעות עבודה ביחס לשעות העבודה של עצמאי, מרוויחה רק 57% ביחס לסכום אותו עצמאי מרוויח – בעוד השכר הממוצע של עצמאי הוא 11,480 ש"ח לחודש, נשים עצמאיות מרוויחות בממוצע רק 6,543 ש"ח בחודש. הנתונים הופכים קשים אף יותר לפענוח, כאשר בוחנים את רמת ההשכלה של עצמאים מול עצמאיות, ומגלים כי הגיל הממוצע של העצמאית הוא 44 (לעומת 47 עבור עצמאיים בממוצע), והן בעלות כמעט 16 שנות השכלה בממוצע, ביחס ל – 14 שנות לימוד בממוצע לעצמאיים. אם כן, הפרשי השכר אצל נשים עצמאיות ביחס לגברים הם משמעותיים – משמעותיים יותר מאשר פערי השכר בין גברים לנשים אצל שכירים.

 

עצמאי מרוויח יותר מעצמאית
בדומה למצב אצל שכירים ושכירות, למרבה הצער גם עצמאי מרוויח יותר מאשר עצמאית, והפער לא ממש קטן

 

אם כן, ניהול עסק עצמאי עשוי לספק יתרונות רבים, ביניהם גמישות בשעות העבודה, עבודה ללא מנהלים שיקבעו ימים ושעות עבודה לא נוחים, וגם – הכנסה גבוהה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme