העלאת שכר לפנייך: אסטרטגיות פעולה לנשים שרוצות להרוויח יותר

מערכת5 דקות קריאה
מגיעה לך העלאת שכר - כך תבקשי
שתף:

משא ומתן בנושא השכר הוא לא פשוט, והוא מאתגר במיוחד עבור נשים. באופן כללי נשים גם נוטות לבקש שכר נמוך יותר בהשוואה לגברים כשהן מקבלות הצעת עבודה, והן גם נשארות יותר במשרה שבה השכר המוצע להן נמוך יחסית. יש לכך לא מעט סיבות אבל הסיבה המרכזית היא חוסר הנעימות שמאפיינת נשים בניהול משא ומתן על העלאת שכר, והעובדה שהן פשוט חוששות לבקש קצת יותר.

 

פערי השכר בין גברים לנשים

העובדה הבסיסית היא שנשים מקבלות שכר נמוך יותר מגברים, והעובדה הזו הופכת את דיוני השכר למורכבים יותר. גברים לא רק מרוויחים יותר (30% יותר ליתר דיוק), אלא שפערי השכר בין המינים מושפעים מגורמים נוספים שכדאי להתייחס אליהם. למעשה, הזמן היחיד שבו לא קיים פער הוא בהשוואה בין רווקים ורווקות ללא ילדים. מהנקודה הזו הכל מתחיל להשתנות. נשים הן אלו שמשלמות את הקנס כשהן מתחתנות ומחליטות להביא ילדים לעולם. גם אם הן עובדות במשרה זהה לגבר, עם ותק זהה והשכלה דומה – הן מקבלות שכר נמוך יותר מרגע שהילדים נכנסים לתמונה. אם כן, בקשה לצורך העלאת שכר היא חשובה, וכדאי להיערך לקראתה. אנחנו לא צריכות לבקש שכר גבוה יותר כדי להשתוות לגבר – אלא כדי לקבל את מה שמגיע לנו בשוק העבודה.

 

העלאת שכר אחרי הילדים
הפער בין גברים לנשים מתחילים כשהילדים נכנסים לתמונה ואין זה פלא שנשים רבות חוששת לנהל דיונים על העלאת שכר

 

העלאת שכר קשה – לא רק לך

זו אולי לא בשורה מעודדת, אבל העלאת שכר היא נושא שמעורר מתח אצל לא מעט נשים. כשהן צריכות לדון במה שהשיגו והרוויחו, ובמה שלדעתן הן זכאיות לקבל, הן מרגישות לא בנוח. זו לא רק את. למעשה, בתהליך הקבלה לעבודה כשני שליש מהנשים מקבלות את השכר המוצע להן ללא משא ומתן. לצורך השוואה – לפחות מחצית מהגברים ינהלו משא ומתן.

 

מתי בכל זאת כדאי לבקש העלאת שכר?

יש מי שמאמין שאפשר וצריך לבקש העלאת שכר בכל זמן, כי אין זמן שאיננו מתאים. עם זאת, לפני שאת ניגשת לתאם פגישה עם הבוס, כדאי לערוך מחקר קצר ולהגיע לפגישה כשאת בטוחה במה שמגיע לך ובמה שראוי למשרה ולניסיון שאת מביאה. יתרה מכך, כשאת מגיעה מוכנה עם הנתונים את יכולה להבטיח שלא יהיו פערי שכר. אם כולם מקבלים שכר זהה, גם את ראויה לשכר הזה בדיוק. מצד שני, מה שמוצע לך זה מה שתקבלי.

 

הנה כמה דוגמאות לתחומים שבהם השכר יהיה זהה לכולם:

1 – שירות לקוחות ומשרות בדרג נמוך

2 – עובדים בשכר שעתי

3 – משרות התחלתיות

4 – שירות ציבורי ומשרות ממשלתיות

 

ככל שעולים במעלה הדרגות, ובעיקר בארגונים גדולים, אנחנו רואים פערים שהולכים וגדלים. למשל, בקרב מנהלים בכירים קיים פער של למעלה מ-30 אחוזים בחלק ניכר מהמקרים. הסבר אפשרי לכך הוא השכר הנמוך שהתקבל עוד בשלבים מוקדמים יותר בקריירה. גם אם קצב העלייה בין גברים לנשים היה זהה במידה כזו או אחרת, נקודת פתיחה שונה הובילה לשימור המצב הזה.

 

העלאת שכר - מתי נבקש?
העלאת שכר בהחלט נדרשת במצבים שבהם הפערים נעשים גדולים יותר, ולרוב נראה את הפערים הללו במשרות בכירות יותר

 

איך אפשר לדעת אם יש על מה לדבר?

כדי לקבוע אם יש טעם לדיון על העלאת שכר או לא, מומלץ כאמור לבצע מחקר. גם לאחר שקיבלת הצעה את לא חייבת לאשר או לדחות אותה מיד. בקשי את הזמן הדרוש כדי לבחון אותה, להשוות אותה לשכר המקובל בשוק, אספי את כל המידע האפשרי ונסי להבין כמה את באמת "שווה" וכמה מקבלים גברים ונשים במשרות מקבילות במקומות אחרים. אם יש לך מכרים בחברה שיכולים לעזור לך להבין מה השכר הלגיטימי והמקובל, זה בהחלט פרט מידע חשוב מאוד.

מתי להציע הצעה נגדית?

קיבלת הצעה, את נלהבת לקראת המשרה שהוצעה לך ואת משתוקקת לקבל אותה כאן ועכשיו. אלא שבהחלט כדאי להמתין ולקחת עוד קצת זמן כדי לוודא שאת מקבלת החלטה רציונלית ונכונה. העריכי את ההצעה בזהירות האפשרית, השווי אותה לעבודה שאת מבצעת היום ונסי להבין מה ההזדמנויות הקיימות – בהנחה והן קיימות. זה הזמן לשקול את היתרונות, את החסרונות, את ההטבות הסוציאליות ואת אפשרויות הקידום הקימות. אם הכל נראה טוב על הנייר אפשר בהחלט לקבל את המשרה, ולא תמיד חייבים לנהל דיונים על השכר. רק חשוב לזכור שהמשרה הזו היא נקודת הפתיחה שלך גם ברמת השכר. אם יש לך לאן לעלות, אפשר וכדאי לשקול את האופציה לבקש שכר גבוה יותר.

 

כמה טיפים לפני בקשת השכר

1 – החליטי כמה את רוצה להרוויח. לפני שאת מבקשת העלאת שכר או מנהלת משא ומתן, חשוב להבין מה השכר שאת מצפה לקבל עכשיו, וגם מה הצפי שלך במשרה הבאה. אם השכר המוצע לך כרגע רחוק מזה שאליו את שואפת, אולי את לא במקום הנכון. אולי הציפיות שלך לא ריאליות, ואולי המשרה הזו פשוט לא נכונה לך.

 

2 – דעי מה מקובל לבקש. אולי לא נעים לך לבקש יותר, אבל זה לא אומר שלא מותר לך לשאול. למעשה, עדיף לשאול ולקבל תשובות ברור מאשר לתהות בהמשך האם יכולת לנהל משא ומתן ולקבל שכר גבוה יותר.

 

3 – גייסי לצד שלך את מנהל משאבי האנוש. מי שאחראי על הגיוס יכול לקדם אותך ולעודד את מקבלי ההחלטות להציע הצעה טובה יותר. אם יש נכונות להעסיק אותך, מחלקת משאבי אנוש או ההנהלה הם אלה שידחפו להציע לך יותר. אפשר לעשות את זה בעדינות: "העבודה נשמעת נפלא, אבל יש מקום לדון בתנאי השכר?" כך את לא מבקשת או דורשת שכר מסוים, את רק בודקת האם האפשרות למשא ומתן בכלל קיימת.

 

4 – היי מוכנה לשיחת מכירה. כשאת מבקשת העלאת שכר או שכר גבוה יותר לפני קבלת המשרה, כדאי להיות מוכנה עם הסבר משכנע למה מגיע לך שכר גבוה יותר. המידע שאספת יעזור לך מאוד, אבל אל תשכחי לציין את הביצועים שלך ואת התרומה שלך לארגון.

 

5 – שקלי מילים. יש דרכים טובות לבקש העלאה, ויש דרכים ממש לא טובות לעשות את זה. הימנעי משימוש במילים שלא יקדמו אותך, אלא רק ירתיעו את הבוס ויגרמו לו לדחות אותך על הסף.

 

6 – הישארי חיובית. גם אם השכר המוצע לך נמוך מזה שציפית לו, שמרי את הרגשות השליליים לעצמך. אל תדרשי יותר, משום שגם אם תקבלי את מה שאת רוצה התחושה תהיה בהחלט לא נעימה. אם השכר נמוך מדי מותר לך לוותר על המשרה, וזה גם בסדר לומר שזה לא השכר שציפית לו. הודי למעסיק על ההצעה והמשיכי הלאה.

 

7 – דעי שאת לא חייבת לקבל את העבודה. אם את והארגון לא רואים עין בעין, ואם כל אחד מושך לכיוון אחר לחלוטין, זה בהחלט לגיטימי להחליט שהעבודה הזו לא מתאימה לך. אפשר לסרב בנימוס, יש עוד משרות בחוץ.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme