משא ומתן בראיון עבודה – מתי חשוב שלא תתפשרו?

מורן בלסר5 דקות קריאה
לקראת ניהול משא ומתן בריאיון
שתף:

ראיון עבודה הוא אירוע במהלכו אתם גם מבקשים להתרשם ממקום עבודה חדש – וגם להרשים את המראיין ביכולותיכם, על מנת להשיג את העבודה ולזכות בעמדת מיקוח בנוגע לתנאי ההעסקה. גם אלה מבינינו אשר מעמד ריאיון העבודה אינו זר להם, עשויים לחוות תחושות מבלבלות בזמן אמת. מחד – ישנו הרצון הטבעי להתקבל לתפקיד, ומנגד – ישנן הסיבות שהביאו אתכם מלכתחילה לחפש עבודה חדשה: תנאים סוציאליים משופרים, שכר גבוה, סמכויות נרחבות – כל אלו מהווים כר פורה למשא ומתן שלגיטימי לנהל אותו, גם כשמדובר בריאיון עבודה. כאשר אתם מגיעים למעמד הזה מוכנים ובטוחים, הסיכוי שלכם להשיג את מבוקשכם עולה משמעותית. המפתח לניהול ראיון עבודה מוצלח הוא האיזון בין הניסיון להשיג את תנאי ההעסקה שאתם מעוניינים בהם, לבין הרושם הכללי שאתם משאירים, של עובדים מסורים אשר יועילו לארגון ויפעלו לטובת התפתחותו. מתי וכיצד נכון לנהל משא ומתן במהלך ראיון העובדה, ואיך תבטיחו שהרושם הנכון ומלא המוטיבציה שלכם לא ייפגם, כשאתם מבקשים להשיג תנאי עבודה טובים?

 

משא ומתן חייב להיות הגיוני
במהלך ראיון העבודה, הן אתם והן מייצג הארגון מגיעים לשאת ולתת, לבחון אפשרות להתפתחות הדדים ולהגיע למסקנות בנוגע להתאמה שלכם לעבודה בארגון – על היכולות שלכם לתרום לארגון ועל ציפיותיכם לתמורה. ראיון העבודה הוא הזמן הנכון לנהל משא ומתן על תנאי ההעסקה – רק חשוב לא להגזים בדרישות

 

נקודת המוצא – דעו כמה אתם שווים

לא תמיד העיתוי הנכון לחשיפת תנאי העסקה הרצויים מבחינתכם הוא המפגש הראשון עם מייצגי הארגון – אבל גם כאשר תהליך איתור ההתאמה למשרה הוא ארוך, כדאי שתדעו מה יש בכוונתכם לקבל מן הארגון מבעוד מועד. במידה ומדובר בתפקיד בכיר או ניהולי, אתם צפויים לעבור מספר לא מבוטל של ראיונות, מבחני השמה ומפגשים בארגונים חיצוניים עד לריאיון העבודה אשר במהלכו באמת יהיה רלוונטי לנהל משא ומתן על תנאי ההעסקה. במקרים כאלה, הזמן הנכון לחשיפת התנאים המבוקשים על ידכם בדרך כלל עולה ביוזמן המראיינים, בשלב תיאום הציפיות במפגשים המתקדמים בתהליך איוש המשרה. אם אתם ממשיכים לקבל זימונים להמשך תהליך ההשמה, או במקרה שיש לכם יתרון ברור על אחרים, למשל כאשר מלבד השכלה מתאימה צברתם ניסיון רב בתחום, וכבר עבדתם בפועל במשרה דומה, תוכלו להניח שיש לכם יתרון על פני "מתחרים" אחרים למשרה.

 

טיפ: רשמו לפניכם מבעוד מועד, לאיזו מסגרת העסקה אתם מעוניינים להגיע. חשוב שתציינו את גובה השכר האופטימאלי (או טווח אפשרי מבחינתכם של שכר), תנאים נוספים, שעות עבודה והטבות. ציינו סדרי עדיפויות לתנאי ההעסקה, כי כנראה שלא תקבלו כל מה שתבקשו. רישום התנאים שאתם מבקשים להשיג, יסייע לכם להבין לאחר התהליך, מה קיבלתם ומה לא. חשוב שהתנאים שתציינו יהיו ריאליים – היוועצו עם עמיתים וקראו מאמרים וסקרים אודות השכר והתנאים המשולמים לבעלי ניסיון דומה לשלכם בארגונים דומים.

 

 

באילו עניינים כדאי לנהל משא ומתן בזמן ריאיון עבודה, ומתי מומלץ לעשות זאת?

בכדי להשיג את המטרה הכפולה שלכם, שהיא גם להתקבל למשרה וגם ליהנות מתנאי העבודה האופטימליים עבורכם, עליכם לדעת לנצל הזדמנויות ולהיות בקיאים בניהול משא ומתן, לכן:

  1. היו ערניים לגבי אופי השיחה. בראיון עבודה שבו סיכויי הקבלה שלכם גבוהים, האנשים שיושבים מולכם יגיעו לשאלות הנוגעות ליכולת שלכם לבצע את התפקיד המוצע בפועל, ופחות ידונו בהתאמה הכללית של הרקע התעסוקתי שלכם למשרה. ככל שתידרשו להשיב בצורה מעשית, תוכלו להסיק כי מעוניינים בכם יותר.
  2. מי שמגיע לריאיון עבודה לאחר תקופת אבטלה ארוכה, ואין לו הצעות עבודה אטרקטיביות העומדות בפניו, נמצא בעמדה נחותה יותר במשא ומתן – לעומת אדם שזה עתה עזב תפקיד וכבר קיבל מספר הצעות רלוונטיות להמשך. דעו את מקומכם ובמידה ואתם יודעים שיש לכם אלטרנטיבות להמשך הדרך – אל תתביישו לעמוד על שלכם.
  3. ידע מוקדם לגבי השכר בתפקידים דומים עשוי לעזור לכם, וכך תוכלו לדעת מה יהיו ציפיות שכר רלוונטיות. ביחד עם זאת, חשוב להכיר לצד השכר המוצע גם את התנאים הנלווים: רכב צמוד, מחשב נייד, קרן השתלמות, ואחרים – הם רק חלק מהתנאים המשפרים באופן כולל את איכות ההצעה. גם במידה והשכר המוצע לא באמת תואם את מה שחשבתם עליו, כדאי לבדוק האם יש מקום לדון בנוגע לכלל התנאים האחרים.

 

 

טיפ לסיכום – היו אותנטיים

בשורה התחתונה, ה"חתונה" הזו בין עוסק למעסיק תהיה מוצלחת, אם כל הצדדים ירוויחו ממנה. אם אתם באמת מאמינים שתוכלו לבצע את התפקיד המוצע באופן איכותי – זה הזמן לחשוף את הדרישות שלכם, כאשר מכלול התנאים, האחריות וההיבטים הנוספים הקשורים בתיאור המשרה כבר סוכמו (או אם הנושא עלה מטעם המראיין). הגיעו לכל ראיון עבודה עם הבנה ברורה בנוגע לשכר והתנאים שאתם מבקשים לקבל ודברו אודות תנאים אלה באופן בוטח ועם זאת מתוך גמישות ומוכנות לנהל משא ומתן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme