אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדנו – אבל רמת החיים שלנו רק עולה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
פעם היה יותר טוב? לא לפי רמת החיים שלנו
שתף:

אומרים שישראלים אוהבים להתלונן, אנחנו טובים בביקורת עצמית ויודעים לספר מה לא בסדר בארץ, איך צריך לעשות דברים אחרת, עד כמה כבד נטל המיסים כאן, כמה קשה לקנות דירה, שרבים מדי לא גומרים את החודש, ישנם פערים גדולים בחברה ועוד. מבלי להפחית מחשיבותם של נושאים כגון אלה שפורטו לעיל – כדאי לכל אחד מאיתנו לשם לב גם לכל מה שטוב כאן. אולי תופתעו לגלות, אבל רמת החיים בארץ עלתה כמעט פי 6 מאז קום המדינה. אספנו עבורכם קצת נתונים מעודדים שבכוחם להאיר את השפע שאנו נהנים ממנו.

 

רמת החיים שלכם כנראה בעלייה
ידוע שאנו נוטים לזעוק על מה שרע לנו אך לשתוק בכל הקשור למה שטוב ונעים לנו. זו הסיבה שאנו רגילים לשמוע על קלקולים וקשיים המאפיינים את החיים בישראל ונוטים לשכוח שבעצם אנו נהנים מאיכות חיים טובה שממשיכה לעלות דרך קבע מאז קום המדינה

 

ככה זה נראה במספרים

ישנם נתונים שניתן להציג במספרים והם ידועים ככאלה המעידים על חוסנה של הכלכלה, כוח הקנייה המצוי בידי אזרחי המדינה ונושאים נוספים הקשורים באיכות החיים של כולנו. אנליסטים מתחומים שונים עוקבים אחר מגמות ויודעים לתאר תמונת מצב עדכנית כמו גם לנסות לחזות את שעתיד לבוא. מכיוון שהזיכרון של כולנו קצר לעיתים קרובות אנו מתלוננים על שינויים לרעה ושמים לב להתפתחויות מדאיגות בעוד שמעינינו חומקים שיפורים משמעותיים ברמת החיים שלקח להם זמן רב יחסית לקרות. בדרך כלל אנו בוחנים את מה שקרה השנה ומשווים זאת לתקופה המקבילה בשנה הקודמת או לממוצע חמש שנתי. ניתוח של עשור שלם נחשב בימינו לנוסטלגי וכמעט בלתי רלוונטי. חשוב לזכור שרזולוציה כזו היא מוגבלת. כדי לקבל תמונה אמיתית על רמת החיים מוכרחים מדי פעם גם לקחת צעד לאחור ולבדוק מה קרה כאן לא רק מאז החלו שנות האלפיים אלא גם מאז שנות החמישים, השישים והשבעים של המאה הקודמת.

 

מאז קום המדינה התוצר המקומי גדל בכ-7% מדי שנה. התוצר לנפש גדל בכ-3% בשנה ועומד כיום על כ-60 אלף שקלים לשנה לעומת חמישית מכך בשנת 1950 (אז היה מדובר בסכום שווה ערך ל-12 אלף שקלים בשנה). באופן כללי ניתן לומר שרמת החיים בארץ עלתה מאז שנות החמישים פי 5.5. אנו נהנים מיותר הכנסה פנויה עימה אנו יכולים לרכוש מגוון מוצרים ושירותים שלא היו אז בנמצא.

 

 

קל יותר למצוא עבודה

שיעור האבטלה בישראל של שנת 2018 נמצא בשפל חסר תקדים, כ-4% בלבד. במדינות רבות החברות ב-OECD ונחשבות לכאלה בהן רמת חיים גבוהה, אחוזי האבטלה עומדים על פי-2 ואף יותר (כך למשל 10% מובטלים בפורטוגל, 20% בספרד וכמעט 40%! בקרב צעירים בני 18-25 באיטליה). שיעור האבטלה הממוצע בגוש האירופאי עומד, נכון לאמצע שנת 2018, על כ-12%. שיעור האבטלה בארה"ב אמנם אינו גבוה בהרבה מזה בישראל (כ-4.3% בארה"ב לעומת 4% בישראל) אולם מסתבר שלחלק גדול מן המובטלים בארה"ב אין מקור הכנסה כלל בעוד רוב המובטלים בישראל מקבלים דמי אבטלה עד שהם מוצאים משרה חדשה או, אם אינם חוזרים במהירות למעגל העבודה, ממשיכים לקבל לפחות קצבת הבטחת הכנסה.

 

רמת החיים עולה והאבטלה יורדת
על פי הנתונים רמת החיים שלנו במצב מצוין והאבטלה בשפל – נתון חיובי לכל הדעות

 

ציוני דרך מאז קום המדינה

ישנם כמה ציוני דרך חשובים המעידים על כך שרמת החיים בישראל מטפסת ברציפות מאז הקמתה:

  • בשנת 1997 קרן המטבע הבינלאומית העבירה את ישראל ממעמד של מדינה מתפתחת למדינה מפותחת.
  • בשנת 2010 ישראל התקבלה לארגון ה-OECD/
  • בשנת 2011 כוח הקניה לנפש בישראל היה כ-31,000 דולרים מה שהציב אותנו במקום ה-26 מתוך 183 מדינות העולם. תוחלת החיים בישראל הולכת ועלה משנה לשנה ומאז שנות התשעים היא מן הגבוהות בעולם.

ישנם עוד שלל נתונים המעידים על רמת החיים הגבוהה ממנה נהנים אזרחי ישראל כיום. כך למשל יחס חוב-תוצר שירד מכ-100% בשנות התשעים לכ-60% בשנת 2017, דירוג אשראי שעלה מ-A-/A3 בשנת 2000 ל-A+/A1 בשנת 2016, השקל הפך לאחד המטבעות החזקים בעולם ועוד. אולי הדבר שמוכיח מעל לכל שאנו נהנים מרמת חיים גבוהה הוא מדד האושר המציב את ישראל במקום ה-11 בעולם, מעל מדינות כגון ארה"ב (במקום 14) וגרמניה (במקום 16).

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme