קרנות השתלמות וקופות גמל – מה הן עשו מתחילת השנה?

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
כך נראות בינתיים קרנות השתלמות
שתף:

שנת 2017 היתה שנה טובה לחוסכים ולמשקיעים באופן כללי, והתשואות באפיקי השקעה וחיסכון, קרנות השתלמות, קופות גמל ומוצרים נוספים – היו גבוהות. אבל, שנת 2017 כבר מאחורינו, ולעומתה, שנת 2018 דווקא לא מביאה עימה בשורות טובות למשקיעים ולחוסכים. פרט לקרן השתלמות אחת, כל קרנות ההשתלמות התחילו את השנה "ברגל שמאל", עם שורה תחתונה אדומה, או בקצרה – בהפסדים. מי הפסידה לנו מה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2018, איפה אנחנו עומדים ביחס ל – 12 החודשים האחרונים, ומה עושים מכאן?

 

קרנות השתלמות ב-2018
קרנות השתלמות, קופות גמל, ומוצרי חיסכון והשקעה אחרים, מראים תשואות שליליות עבור הרבעון הראשון של שנת 2018

 

קרנות השתלמות – תשואות מתחילת השנה

בואו נדבר במספרים. במהלך שנת 2018, במסלולים הכלליים בהם אחוזי ההשקעה במניות נמוכים, אלה היו התשואות הרבעוניות והתשואות ב – 12 החודשים האחרונים:

 

  • היחידה שלא הפסידה, היא "מיטב דש", עם תשואה חיובית של 0.09%. סך התשואה ב – 12 החודשים האחרונים תשואת קרן ההשתלמות – 6.75%
  • קרן ההשתלמות הכללית של מגדל הפסידה מאז תחילת 2018 "רק" 0.035, עם תשואה כוללת ל – 12 החודשים האחרונים של 6.6%
  • מי שאיבדה הכי הרבה במהלך חודש מרץ היא קרן ההשתלמות מבית אנליסט, שהפסידה 0.88% במרץ, ו – 0.7% ברבעון הראשון של 2018. ב – 12 החודשים האחרונים, תשואת הקרן היא – 4.46%
  • מי שהפסידה הכי הרבה ברבעון הראשון של 2018 היא בית ההשקעות ילין לפידות, עם תשואה שלילית של 0.51% ברבעון הראשון של 2018, ותשואה של 4.25% ב – 12 החודשים האחרונים
  • מי שהצליחה להשיג את התשואה הגבוהה ביותר במהלך 12 החודשים האחרונים היא אלטשולר שחם, עם תשואה שלילית של 0.23%- ברבעון הראשון של 2018, ותשואה כוללת של 9.68% ב – 12 החודשים האחרונים.

 

 

מה קרה בקופות הגמל?

גם קופות הגמל, כמו קרנות ההשתלמות, מציגות תשואות שלילית במהלך שנת 2018. במבט של 12 חודשים אחורה, מי שהפסידה הכי הרבה במסלול לחוסכים עד גיל 50 היא אנליסט, עם תשואה שלילית של 1.6%- בפברואר השנה ותשואה של 7.03% ב – 12 החודשים האחרונים, ומי שהתשואה שלה היתה הגבוהה ביותר במהלך 12 החודשים האחרונים היא אלטשולר שחם, עם תשואה של 11.19% ותשואה במהלך פברואר השנה של 0.96%-.

 

התוצאות של קרנות השתלמות
קרנות השתלמות השיגו תוצאות שליליות למדי מתחילת השנה, והן לא לבד

 

עוד אפיקי השקעה שנסגרו הרבעון בתשואה שלילית

מתוך התבוננות בטבלאות ההשוואה באתר מיי גמל נט, אנחנו רואים כי באופן גורף, כלל מוצרי ההשקעה הציגו תשואות שליליות במהלך פברואר 2018. זה כולל קופות גמל להשקעה, קרנות השתלמות כאמור, תכניות החיסכון לכל ילד ברמות סיכון שונות, וקופות גמל באפיקי השקעה שונים. הרוב המריע של אפיקי ההשקעה עדיין מציגים תשואה חיובית (ירוקה) בבדיקת התשואות 12 חודשים אחורה, אולם – כאמור, שנת 2018 רק התחילה, ורוחות השינוי שהיא מביאה איתה הן לא מעודדות עבור המשקיעים.

 

מה עושים?

החוסכים בקרנות השתלמות או קופות גמל, בעיקר במוצרים הנזילים או באלה בהם ניתן להחליף אפיק השקעה במלך חיי התכנית, בוודאי שואלים את עצמם, אם זה הזמן לקזז הפסדים ולברוח, או שמא כדאי לעבר את תקופת ההפסדים ולאפשר לקרנות להתאושש ולחזור לירוק. המלצתנו היא לזכור כעת, כי המדדים הרלוונטיים ביותר לבחינת אפיק השקעה הם מדדי חמש השנים – ובוודאי לא מדדים של מספר חודשים בודד. אם אתם חוסכים לטווח ארוך, כדאי לשמור את היד על הדופק אולם אין סיבה להעביר תכניות חיסכון לאפיקים סולידיים או ליצור שינויים (שכנראה יוסיפו לעלויות הניהול) על מנת להפחית חשיפה. זהו זמן טוב להמשיך לעקוב אחר חדשות המשקיעים בקרנות השתלמות, קופות גמל, ומוצרי חיסכון אחרים, ולבחון את ההתפתחויות בשוק. גם קרנות השתלמות שנפתחות כעת, בחיסכון לטווח ארוך, עשויות להיות רווחיות מאוד לאורך זמן, בהשקעה באפיקים המנייתיים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme