זכויות רפואיות – מה צריך לדעת ואיך בדיוק תוכלו לממש אותן?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מה הן זכויות רפואיות וכמה הן שוות לכם?
שתף:

כל מדינה, כמעט, חייבת לגבות מיסים מאזרחיה לצורך מימון הוצאות על ביטחון, מערכת בריאות ציבורית, חינוך, פיתוח תשתיות לאומיות ועוד. אך טבעי הוא שאנו כחברה נהיה מעוניינים להעניק הקלות והטבות שבכוחן לסייע למי שמתמודדים עם קשיים יוצאי דופן. כך למשל מי שסובלים מאבדן כושר עבודה בהיקף כזה או אחר, קבוע או זמני. זכויות רפואיות הן שם כולל למיני הטבות שהמדינה מעניקה למי שחלו, נפגעו בתאונות, נפצעו או סובלים מליקויים בריאותיים המגבילים את תפקודם ופוגעים ביכולתם להשתכר.

 

למימוש זכויות רפואיות עשויה להיות משמעות כלכלית מרחיקת לכת. מדובר בהטבות שהיקפן נע בין אלפי למאות אלפי שקלים, בוודאי כאשר הסכומים מצטברים לאורך זמן. ישנם מי שמסיבות שונות אינם מממשים זכויות רפואיות המגיעות להן, בין אם משום שאינם מודעים להן או בשל קושי להתמודד עם ההליך הבירוקראטי הכרוך בקבלתן. מומלץ לכל מי שסבור שהוא עשוי להיות זכאי להטבה כזו או אחרת על רקע מצב רפואי לערוך בירור ולפעול ללא דיחוי למימוש ההטבה אם מסתבר שניתן לעשות זאת. במידת הצורך יש לפנות לבעלי מקצוע שיוכלו לסייע בבירור מידת הזכאות כמו גם ללוות אותנו בניהול הליך, העשוי להיות מתיש וסבוך, מול הרשויות עד למימוש זכויות רפואיות המגיעות לנו.

 

זכויות רפואיות הן חשובות
זכויות רפואיות הן כלי המאפשר לנו כחברה לסייע למי שמתמודדים עם אתגרים שונים על רקע בריאותי. רבים מאיתנו לא מממשים הטבות המגיעות לנו בגין זכויות רפואיות, אם בגלל חוסר ידיעה או קושי להתמודד מול סבך בירוקראטי

 

חובת ההוכחה היא עלינו

הגוף האמון על הכרה בזכויות רפואיות הוא המוסד לביטוח לאומי. מדובר בגוף שתפקידו הענקת סיוע כלכלי למי שעומדים בתנאי הזכאות לו. לעיתים קל לקבל את המגיע לנו מן הביטוח הלאומי, כך למשל כשמדובר במענק לידה, תשלום לעצמאים בגין ימי מילואים, תשלום דמי אבטלה לשכירים שפוטרו ממקום עבודה בו היו מועסקים במשך שנים ונאלצים למצוא עבודה חדשה ועוד. במקרים אחרים נדמה שהמוסד לביטוח לאומי מערים קשיים על המבקשים לממש זכויותיהם. חשוב לזכור שאין מדובר בהתעמרות לשמה. הביטוח הלאומי מוכרח לדרוש מן המבקשים לעמוד בנטל ההוכחה תוך שהמוסד פועל להעניק את ההטבות רק למי שבאמת זקוקים להן, זאת כדי למנוע פיזור כספי הציבור ונפילתם לכיסי נוכלים.

 

הדרך היחידה להפריד בין בקשות לגיטימיות להכרה בזכויות רפואיות לכאלה שאין להן הצדקה היא עריכת ועדה רפואית בה יושבים מומחים בתחום הרלוונטי. הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי קובעת אחוזי נכות מהם נגזרות זכויותיו של הפונה. חשוב להופיע מוכנים בפני הוועדה הרפואית, עם עורך דין במידת הצורך.
כאמור, אחד השיאים של תהליך מימוש זכויות רפואיות הוא הופעה בפני וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. בהקשר זה חשוב לדעת שעל החלטת הוועדה ניתן לערער בתוך 60 יום.

 

 

נסיבות שונות בגינן מגיעות זכויות רפואיות

זכויות רפואיות מוענקות במגוון נסיבות, ביניהן תאונות עבודה, נכות כללית, תאונות אישיות, הגעה למצב סיעודי ועוד. צליחת הסבך הבירוקראטי בהצלחה עשויה להניב הטבות שונות בדמות מענקים חד פעמיים, קצבאות חודשיות, הקלות ברכישת דירה, הקלות ברכישת רכב, הטבות מס (נקודות זיכוי מתשלום מס הכנסה), פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי, מימון מטפל (בהיקף כזה או אחר בהתאם לדרגת המצב הסיעודי), מימון הוצאות רפואיות ועוד. בכל הקשור לזכויות רפואיות קיים קושי אופייני בדרך למימושן הנובע מן העובדה שדווקא הזכאים להן מצויים בדרך כלל במצב בו הם מתקשים להתמודד עם ההליך המורכב שיש לעבור כדי לקבל את המגיע להם.

חשוב לזכור שאין סיבה לנסות לטפל בכול בעצמנו. ישנן חברות פרטיות, ארגונים חברתיים ועמותות המתמחים בסיוע למבקשים לממש זכויות רפואיות להתנהל באופן המוצלח ביותר מול גופים כגון המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, חברות ביטוח, מעסיקים גדולים ועוד. פניה למי שמתמחים במימוש זכויות רפואיות עשויה בהחלט להניב עבורנו תוצאות טובות אפילו אם הדבר כרוך בתשלום, כל זאת בתנאי שהזכויות הרפואיות אכן מגיעות לנו. חשוב מאוד להימנע מלמסור את הטיפול בענייננו לחברה פרטית אם אין ודאות בנוגע למידת זכאותנו. הליך כושל עלול להיות כרוך לא רק בעוגמת נפש אלא גם בהוצאות משמעותיות היורדות לטמיון, מימון חוות דעת רופא מומחה למשל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme