מקווים להנפיק דרכון פורטוגלי? כדאי שתמהרו, החוקים משתנים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
דרכון פורטוגולי - מומלץ לכם למהר
שתף:

יהודים בספרד ופורטוגל סבלו במשך מאות שנים מאפליה, ניכור ורדיפה הן מצד הציבור והן מצד בית המלוכה והממשל. שיא סבלם של יהודים במדינות אלה כלל פרעות שבוצעו בהם מדי פעם, שריפת רכוש, רצח חפים מפשע, המרת דת כפויה ובסוף המאה ה-15 גירוש ספרד. גם לאחר הגירוש לא תם סבלם של מי שניסו לשמור על מסורת יהודית. כולנו שמענו על תלאותיהם של "האנוסים" וה"הנוצרים החדשים" שהיו בחלקם הגדול פשוט "יהודים בתחפושת"  מהם רבים הגיעו למרתפי העינויים של האינקוויזיציה. כיום פורטוגל וספרד הן מדינות נאורות החברות באיחוד האירופי. אזרחי פורטוגל וספרד דוגלים בערכי שוויון ופלורליזם וסולדים מאפליה. כחלק מן ההתמודדות עם העבר האפל חוקקו ממשלות ספרד ופורטוגל חוקים שמטרתם לאפשר הענקת אזרחות לצאצאי משפחות יהודיות שחיו בעבר במדינות אלה וייתכן מאוד שנפלו קורבן להתנכלות, ולקבל דרכון פורטוגלי.

 

מכיוון שמדובר בתיקון למאורעות שהתרחשו לפני מאות שנים קשה לקבוע מי זכאי ליהנות מן האפשרות לקבל דרכון. ממשלת פורטוגל בחרה להרחיב את היריעה בעוד ממשלת ספרד נקטה קו נוקשה יותר. כך יצא שעם כניסת "חוק האינקוויזיציה" בפורטוגל לתוקפו בשנת 2015 הפכו מאות אלפי ישראלים יהודים לזכאים לקבל דרכון פורטוגלי. נכון לתחילת שנת 2018 אלפי ישראלים ניצלו את האפשרות והוציאו דרכון פורטוגלי. לאחרונה התברר שמשרד הפנים בפורטוגל מגבש הסכם חדש עם הקהילות היהודיות הגדולות בערים פורטו וליסבון. למי שמקווים לנצל את האפשרות להוציא דרכון פורטוגלי חשוב לדעת שההסכם החדש יהפוך את ההליך למורכב יותר.

 

דרכון פורטוגלי - כדאי למהר
חוק פורטוגלי משנת 2015 מאפשר לצאצאי משפחות יהודיות שמוצאן מפורטוגל לקבל דרכון פורטוגלי. מכיוון שמשפחות יהודיות עזבו, גורשו ונמלטו מפורטוגל דרך ארצות שונות ישראלים שמוצאם ממדינות כגון מרוקו, לוב, טוניס, יוון, קרואטיה, מצריים, סוריה ועוד יכולים היו בקלות לקבל דרכון פורטוגלי, לאחרונה מסתבר שההליך עומד להפוך מורכב יותר

 

קבלת אישור מאחת הקהילות היהודיות בפורטוגל

הליך קבלת דרכון פורטוגלי מכוח "חוק האינקוויזיציה" הנ"ל מצריך קבלת אישור מאחת הקהילות היהודיות בפורטוגל. אישור המעיד על כך שלמשפחת המבקש יש זיקה לפורטוגל. לא קל לשחזר כיום את קורות בני המשפחה לאורך דורות רבים לאחור. לאור קושי זה נטו נציגי הקהילות היהודיות הגדולות בפורטוגל (זו בעיר הבירה ליסבון והקהילה היהודית בעיר פורטו) להסתפק בסממנים כגון שם משפחה המוכר בקרב הקהילה ו/או מוצא ממשפחה שחיה באחת מן הארצות שידוע שיהודי פורטוגל נדדו אליהן. למעשה, עד תחילת 2018 הנפקת האישור מטעם הקהילה היהודית בפורטוגל נתון היה לשיקול דעתו של בוחן הבקשה על כל המסמכים שצורפו אליה.

 

קל יותר להוציא דרכון פורטוגלי מספרדי

פורטוגל וספרד פעלו במקביל להסדיר אפשרות ליהודים להם זיקה לארצות אלה לקבל אזרחות. לאחר שנכנסו החוקים בשתי המדינות לתוקפן הסתבר שקל הרבה יותר לקבל דרכון פורטוגלי מאשר דרכון ספרדי, ואכן מאז 2015 אושרו אלפי בקשות לקבלת דרכון פורטוגלי. נראה שממשלת פורטוגל מבקשת לצמצם את הפער ולהחמיר בדרישות מיהודים המבקשים לקבל אזרחות ולהוציא דרכון על רקע מוצא ממשפחה לה זיקה לפורטוגל.

 

דרישה חדשה- עץ משפחה מפורט

הדרך בה נקט משרד הפנים הפורטוגלי בבואו להקשיח את התנאים לקבלת דרכון היא עריכת הסכם עם נציגי הקהילות היהודיות הגדולות במדינה לפיו הנפקת אישור מטעם הקהילה למגישי בקשה לקבלת דרכון תותנה בהמצאת עץ משפחה מפורט. בדרך כלל רק גנאולוג מומחה יכול לערוך עץ משפחה בו מפורטים חמש דורות אחורה ויותר. עץ משפחה המוכיח מוצא ממשפחה שעברה מפורטוגל למדינה אחרת יזכה את המבקש באישור הקהילה, לעיתים גם עץ המראה שורשים ממדינה מוסלמית ממנה גורשו יהודים במאה העשרים יספיק, במיוחד אם שם המשפחה של המבקש מוכר בקרב הקהילה היהודית בפורטוגל.

 

הדרישה החדשה לצירוף עץ משפחה ללא ספק מקשה על קבלת דרכון פורטוגלי. העץ צריך להיות מפורט ולכלול תאריכי לידה ופטירה של המופיעים בו, תאריכי נישואים ועוד. פעמים רבות לא ניתן לשחזר את הנתונים במלואם, חשוב לדעת שאין זה אומר שדין הבקשה להידחות. אם שמעתם על האפשרות לקבל דרכון פורטוגלי, ברורים לכם היתרונות הרבים הגלומים במימושה ומוצאכם מאחת המדינות אליהן נדדו יהודים מפורטוגל מומלץ להקדים ולהגיש בקשה שכן תיתכן החמרה נוספת בדרישות בעתיד.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme