החזר מס יזום? הצעת החוק שעשויה לשנות את התמונה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
האם תצטרכו להמשיך ולבקש החזר מס?
שתף:

שיטת חישוב המס בישראל, שמייד נרחיב עליה, היא כזו שאינה מאפשרת יצירת חוב של האזרח כלפי המדינה – אולם, כל מי שהשכר החודשי שלו משתנה, משלם מס הכנסה ביתר. על פי חוק, רשות המסים מחוייבת להחזיר את המסים ששולמו ביתר – אולם רק לאחר שהוגשה בקשה לקבלת החזר מס. מי שלא מגיש בקשות כאלה בכל שש שנים באופן קבוע – פשוט מאבד כספים, ולא מעט. בסוף שנת 2017 הוגשה הצעת חוק מטעם ח"כ ד"ר נחמן שי, המבקשת להסדיר את הטיפול בהחזר מס לכל משלמי המסים וליזום תהלך המתרחש עבור כולם באופן קבוע וללא דרישה להגיש בקשה מורכבת, בליווי הר של מסמכים, ולעיתים קרובות תוך שיש צורך להיעזר בחברה מקצועית שתגבה חלק מהסכום כעמלה בגין השירותים הטובים שהיא מציעה. בינתיים – ההצעה עדיין מונחת על שולחן הכנסת, ואנחנו, לא מקבלים החזר מס באופן אוטומטי. אז, אזרח ישראל – בקשה להחזר מס, כבר הגשת?

 

מתי תקבלו החזר מס?
כל שכיר בישראל שהשכר שלו משתנה בין חודש אחד למשנהו, או שבשש השנים האחרונות החליף עבודה או שגובה השכר שלו השתנה – הוא זכאי, כנראה, להחזר מס. החזר מס הוא החזר כספים שנגבו ביתר, בשל שיטת החישוב המכונה "ניכוי במקור", עבור מס הכנסה

 

החזר מס – תהליך מסורבל, החזרים גבוהים

בכל שנה, מטפלת רשות המסים במעל 700 מיליוני שקלים של החזר מס, עבור מגישי הבקשות להחזר מס. מאות מיליוני שקלים שאינם נדרשים, נותרים בקופות רשות המסים ולאחר שש שנים, אובדת לבעליהם הזכות לדרוש אותם. גביית המסים ביתר נובעת משיטת החישוב לגובה המס לתשלום בכל חודש, היא השיטה המכונה "ניכוי במקור". בכל חודש, מתייחסים לטובת חישוב שיעור המס להפחתה (בעיקר אצל שכירים, אולם לעיתים גם במקרה של עצמאים) לשכר החודשי בחודש הנוכחי כאילו הוא בדיוק 1/12 בכלל השכר השנתי (או במילים אחרות, חישוב שיעור המס לתשלום מבוצע בכל חודש מתוך הנחה שכל המשכורות בכל החודשים במהלך השנה הקלנדרית, הן בגובה זהה). זה אומר, שדי בעובדה שגובה המשכורת אינו זהה בכל חודש, על מנת לשער, שמומלץ גם לכם להגיש בקשה להחזר מס.

 

את הבקשה להחזיר מס ניתן להגיש לתקופה של עד שש שנים אחורה, וחשוב להגיש את הבקשה בצורה מאורגנת ועם כלל הנתונים והמסמכים המתבקשים, מצורפים אליה. מרבית המגישים בקשה להחזר מס, נעזרים בחברות מתמחות המספקות סיוע בהגשת הבקשה בתמורה לתשלום אחוזים מהסכום שיתקבל בהחזר המס, ובדרך כלל ניתן לבצע בדיקת כדאיות והערכה של גובה הסכום שיתקבל עוד בטרם תחילת השירות וללא תשלום. הגובה הממוצע של החזר המס לתקופה של שש שנים עומד כיום על כ – 8,500 ש"ח.

 

הצעת חוק – החזר מס אוטומטי

בדצמבר 2017 הוגשה הצעת חוק על ידי הח"כ ד"ר נחמן שי, מהמחנה הציוני, המבקשת להסדיר את נושא הטיפול בהחזרי מס ולהפוך את התהליך כולו לתהליך אוטומטי שיתרחש ביוזמת רשות המסים, במקום ביוזמת העובד ורק בתנאי שהגיש בקשה להחזר מס. בהצעת החוק נטען, כי הציפייה שכלל אזרחי ישראל שעובדים יגישו תביעות להחזר מס בכל תקופה אינה ריאלית, ולראיה – עובדים רבים אינן מגישים בקשות להחזר מס, וכספים רבים נותרים בידי רשות המסים, שלא כדין. ההצעה הונחה על שולחן הכנסת ועוד לא התקיים דיון הכנה לקריאה ראשונה בעניינה.

 

בינתיים, מה?

העניין הוא פשוט – אם אתם עובדים כשכירים בישראל, והשכר שלכם לא היה קבוע בשש השנים האחרונות, עליכם להגיש תביעה להחזר מס, וכנראה שתוכלו לקבל החזר בגין כספי מסים שנגבו מכם ביתר. את התביעה להחזר מס יש לבצע על פי הכללים (המדריך להגשת בקשה להחזר מס של רשות המסים – כאן) – או, כאמור, להסתייע בחברה המתמחה בהגשת תביעות להחזר מס, כולל איסוף כל הנתונים והגשת הבקשה בשמכם. ישנו גם סימולטור לחישוב שיעור החזר המס המגיע לכם באתר רשות המיסים, וישנם סימולטורים רבים נוספים ברשת שיסייעו לקבוע אם המאמץ משתלם ומה גובה הסכום שאתם צפויים לקבל, בדרך כלל בתוך עד שלושה חודשים, כולל ריבית רטרואקטיבית – הישר לחשבון הבנק שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme