ילדים זה שמחה (יקרה) – עד כמה מספר הילדים משפיע על גובה השכר?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
יחס הפוך בין גובה השכר למספר הילדים
שתף:

גם בעולם ששואף לשוויון זכויות, גם במציאות שבה בשעות אחר הצהריים גני המשחקים שוקקים ילדים שמחים – דווקא בלוויית אביהם, אנחנו מופתעים לגלות שוב ושוב כי המגדר משפיע על גובה השכר, כמו גם המבנה המשפחתי. מחקר מרתק שנערך על מסד נתונים של מעל 64,000 עובדים ועובדות במגזר הציבורי בישראל מגלה עד כמה המבנה המשפחתי ומספר הילדים משפיע על שכר הנשים הממוצע – עד כי יש הקוראים להשפעה זו "קנס אימהות". בשורה התחתונה, ניראה כי אימהות לעד ארבעה ילדים (המחקר מציג תוצאות שאינן מובהקות עבור מספר ילדים רב מזה, אולי בשל מיעוט המשפחות בעלות חמישה ילדים ומעלה במחקר) מפסידות בממוצע בתלוש השכר (שבמחקר לא כלל התייחסות לרכיבי שכר נוספים, כמו תשלום בעד שעות נוספות, רכב, וכדומה) כ – 500 ש"ח לכל ילד. המשמעות? שכר ממוצע של 9,500 לאמא ללא ילדים, אולם שכר ממוצע של 8,000 ש"ח בלבד – עבור אמא לשלושה (שהיא עשויה להיות, על פניו, מבוגרת יותר, בעלת ניסיון וגם וותק תעסוקתי רלוונטיים). האם ניתן לנצח את השפעות המגדר בשכר הממוצע ואיך מושפע שכר הגברים בממוצע ממספר הילדים? 

 

גובה השכר של האם נפגע
מחקר נרחב היקף שנערך לאחרונה על ידי מנהל תחום הוראה באגף השכר באוצר, גילה ירידה של 500 ש"ח בממוצע לאימהות – עבור כל ילד. יש המכנים ירידה ממוצעת זו בשכר "קנס אימהות"

 

שכר ממוצע לגברים ולנשים

באופן כללי, ניתן לומר כי השכר הממוצע בישראל – במגזר הציבורי וגם בכלל, עלה לאורך השנים. בין גברים לנשים אנחנו רואים הפרש בשיעור כ – 13%, כלומר, על כל 1,000 ש"ח ברכיב השכר הקבוע של גברים – אצל נשים ניראה רק 870 שקלים. המחקר שבדק את גובה שכר הבסיס ביחס למספר הילדים, עקב אחר גובה שכר הבסיס, כאמור אצל כ – 64,000 עובדים במגזר הציבורי, החל משנת 2006 ועד שנת 2015. בתוצאות המחקר ניתן לראות כי שכר הבסיס עלה לאורך השנים בכל חתכי האוכלוסייה ואצל הורים למספר ילדים משתנה – לדוגמה, אצל גברים שיש להם רק ילד אחד, השכר הממוצע בשנת 2006 עמד על כ – 8,700 ש"ח, ואילו בשנת 2015, השכר הממוצע לאותו פלח אוכלוסיה עמד על 10,000 ש"ח. אצל נשים בעלות ילד אחד – השכר עלה משנת מ – 6,200 ש"ח בממוצע בשנת 2006, ל – 9,500 ש"ח בשנת 2015.

 

 

כיצד משפיע מספר הילדים על גובה השכר?

בכל שנתון, אנחנו רואים ירידה בגובה השכר באופן מתמשך ככל שנשים הן אימהות ליותר ילדים – יוצאי דופן הם הנתונים המצביעים על עלייה בגובה השכר בין אימהות לשני ילדים לאימהות לשלושה ילדים – בשנת 2015. כך, אמא לילד אחד מרוויחה בממוצע 9,500 ש"ח; אמא לשני ילדים מרוויחה בממוצע רק 9,000 ש"ח, אמא לשלושה ילדים מרוויחה בממוצע 9,400 ש"ח, אמא לארבעה ילדים מרוויחה בממוצע 8,500 ש"ח, ואמא לחמישה ילדים או יותר – מרוויחה בממוצע 8,000 ש"ח בשכר הבסיס בלבד.

 

אצל הגברים, ניראה כי המגמה היא הפוכה – אבות לילד אחד בלבד מרוויחים בממוצע 10,000 ש"ח, אבות לשני ילדים מרוויחים בממוצע 12,000 ש"ח, אבות לשלושה ילדים מרוויחים בממוצע 13,000 ש"ח כשכר בסיס, ואבות לחמישה ילדים ומעלה מרוויחים בממוצע 14,000 ש"ח. ישנו הסבר אלטרנטיבי לעלייה בשכר הגברים העומדת ביחס ישיר למספר הילדים – ייתכן, כי אבות ליותר ילדים הם מבוגרים ומנוסים יותר, וההפרשים בגובה השכר מוסברים על ידי הוותק בעבודה או רמת ההשכלה שלהם.

 

 

משתנה נוסף שאולי משפיע על גובה השכר

המחקר התייחס גם למקום העבודה ולבחירה לעבוד קרוב לבית. עולה, כי 72% מכלל הנחקרות עובדות במרחק לא רב מביתן, וגם הצהירו כי העבודה קרוב לבית היא בעלת חשיבות מבחינתן. זאת – לעומת רק כ – 60% מן הגברים שהשתתפו במחקר, אשר בחרו לעבוד "קרוב לבית", כלומר – 40% מהגברים בחרו את מקום העבודה משיקולי קריירה, גם כאשר מדובר היה בשעות נסיעה ארוכות, מהבית לעבודה. ייתכן, שהבחירה לעבוד קרוב לבית, מצמצמת את אפשרויות התעסוקה של הנשים שבמחקר, ועל כן, השכר שהן מוכנות לקבל הוא נמוך יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme