מחיר הפרידה: כמה יעלה לכם להתגרש – ואיך תעשו את זה חכם?

מערכת2 דקות קריאה
הערכת עלויות לפני שמחליטים להתגרש
שתף:

חתונות הן עסק די יקר ונדמה שזוגות רבים כבר השלימו עם הגזירה הזו, אבל מה שהם כנראה לא ממש מחשבים מראש הוא עד כמה הליך הגירושין עשוי לעלות הרבה יותר. אז נכון, אנחנו מתחתנים מתוך אמונה שנחיה יחד עד שהמוות יפריד ביננו אבל אנחנו גם יודעים ששיעור הגירושין נמצא במגמת עלייה מתמדת. אם אתם שוקלים את הצעדים הבאים שלכם כדאי שתדעו למה לצפות, כמה זה יעלה לכם ואיך אפשר לחסוך גם כסף וגם את ההשלכות של המהלך על המשפחה כולה.

 

גירושין - עסק יקר מאוד
אם חשבתם שחתונה היא עסק יקר – הגירושין יקרים הרבה יותר

 

הגירושין בבית הדין הרבני

נתחיל מהעלויות הבסיסיות ביותר: הליך הגירושין בבית הדין הרבני. אם הגעתם לשם מהר יחסית, עם הסכם ערוך וחתום (ועם תוקף משפטי) תצטרכו להנפיק תעודת גירושין ולשלם אגרה על פתיחת התיק. אישור הסכם גירושין יעלה לכם 274 שקלים, פתיחת התיק תעלה 311 שקלים, כלומר תשלמו יחד 585 שקלים. באתר בתי הדין הרבניים תמצאו את כל ההסברים על תשלום האגרות והליך הגירושין.

 

 

הליך הגישור

בני זוג שנפרדו ומעוניינים להתגרש יכולים לחסוך לעצמם חלק ניכר מהאנרגיות והמשאבים – ולפנות לגישור. זה השלב שבו יתנהל משא ומתן עד ששני הצדדים יסכימו ביניהם איך מחלקים את הרכוש, וככל שהפערים גדולים יותר כך עשוי התהליך להתארך באופן משמעותי. הבעיה? ככל שאתם מתעכבים אתם משלמים יותר, פשוט משום שהמגשר גובה מכם תשלום לפי שעה. אז תוכלו באופן עקרוני לסיים את התהליך כולו בעלות של 6,000 שקלים בממוצע, וככל שתזדקקו לזמן רב יותר כך הסיפור כולו יעלה לכם עוד כמה מאות שקלים לשעה. המחירים האלה, רק לידע כללי, אפילו לא כוללים מע"מ.

 

הליך גירושין עשוי להיות יקר מאוד
תהליך הגירושין כולו עלול לעלות לכם הרבה מאוד – בין אם תפנו למגשר ובין אם לעורך דין

 

גירושין דרך עורך דין

ניסוח הסכם גירושין אצל עורך דין, בהנחה שהגעתם להסכמות בנוגע למשמורת על הילדים ולדמי המזונות, הוא מהלך שעשוי לעלות לכם לא מעט. עורך דין קצת פחות מנוסה יגבה כמה אלפי שקלים בעוד עורך דין ותיק יותר עשוי לגבות גם 30,000 שקלים. זו הנקודה שבה חשוב מאוד להקפיד על כללים ברורים מאוד ולהסדיר את כל הפרטים שנראים לכם היום ברורים מאליהם. גם אם הפרידה הייתה ברוח טובה והסכמתם על משמורת משותפת, נישואין שניים של אחד הצדדים עלולים ליצור מתחים ולעורר חיכוכים, שינויים במקום המגורים או ברמת ההכנסה עשויים להשפיע, ואתם לא רוצים להגיע לרגע הזה לא מוכנים.

 

 

הליך גירושין בבית המשפט

התרחיש היקר ביותר, ובאופן טבעי הוא גם התרחיש הכי פחות נעים (בתהליך לא נעים ממילא) הוא הליך גירושין שמגיע לבית המשפט. במצב הזה אתם עשויים למצוא את עצמכם מבלים חודשים ארוכים בבתי המשפט, ובמקרים רבים נכנסים לתמונה חוקר פרטי או יועץ חיצוני לצד אנשי מקצוע נוספים כמו פסיכולוגים או רופאים שאמורים לתמוך בטענות שלכם. אתם יכולים להבין עד כמה תהליך כזה הוא יקר, גם משום שתצטרכו לשלם את שכר הטרחה של עורך הדין, גם משום שהיועצים והמומחים דורשים שכר לא מבוטל, וגם משום שיוטלו עליכם אגרות שונות. בשורה התחתונה אתם עלולים להיפרד מ-50,000 שקלים (לפחות), להתמודד עם מתחים לא מבוטלים וגם להכניס את הילדים לסיטואציה בעייתית למדי.

 

המיזם להוזלת מחיר הגירושין
ורד אהרן, הדס לן ואורית מי-דן, יזמיות Get & Start Over (צילום: ענבל יצחקי)

 

ורד אהרון: "בחוכמה אפשר לחסוך הרבה כסף"

"ראינו זוגות שעברו שנים של בזבוז כסף על מריבות שלא נפתרות לעולם." כך מסבירה ורד אהרון, יו"ר חברת Get & Start Over המלווה זוגות בתהליך הגירושין. "גילינו שאפשר לעשות את זה קצר יותר וזול יותר. במצב שבו יש שמץ של רצון להמשיך את החיים בצורה נורמלית רק צריך למצוא את נקודת החיבור. הרעיון הוא להוריד את רמות הנקמה והפחד. בסופו של דבר הכל מונע מפחד – מה יקרה לי עכשיו? איך אסתדר לבד? מה יהיה עם הכסף?"

 

אהרן מזכירה לנו שלצד העלות הכלכלית הלא מבוטלת של הליך הגירושין, יש עוד נושאים שרוב הזוגות כלל לא חושבים עליהם: "אנחנו יושבים עם הזוג או עם אחד מהם ומתחילים מהסוף: זה מה שיקרה ביום שאחרי וככה ייראו החיים כשהתהליך יסתיים. יועצים כלכליים, מגשרים ופסיכולוגים יושבים עם בני הזוג, מלמדים איך לדבר עם הילדים, עם ההורים ועם החברים, ואיך לנהל את הילדים בזוג גם כשאין משמורת משותפת."

 

"עורכי דין הם המרכיב הכי יקר. הם מחפשים מה אפשר להוציא ואומרים לבני הזוג שמגיע להם יותר ושאסור להם להישאר בלי כלום. זה מחמיר את החיץ בין בני הזוג ומעלה את הפחד. כשמורידים את עורכי הדין מהמשוואה מגיעים להסכם בהסכמה. בחוכמה אפשר לחסוך הרבה כסף."

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme