גירושין – כמה זה באמת עולה לנו? על ההיבטים הכלכליים של הפרדת כוחות

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
כמה עולה היום תהליך גירושין?
שתף:

מעל שליש מהזוגות שמתחתנים בוחרים בסופו של דבר בהליך גירושין – ואנחנו לא כאן על מנת לדבר על הקשיים המשפטיים, התהליך הרגשי שהוא בדרך כלל לא פשוט, וההשלכות לטווח ארוך על בני המשפחה. יצאנו לחקור – מה המשמעויות הכלכליות של הליך הגירושין? ולפניכם – התוצאות המלאות של תחקיר מעמיק.

 

גירושין - מהלך לא זול
גירושין – תהליך שעולה לא מעט. כמה יעלה לכם להתגרש, ואיך אפשר לחסוך בהוצאות? כל המספרים והטיפים – לפניכם

 

גירושין – כמה באמת עולה התהליך?

אז החלטתם לפרק את החבילה. זוהי בחירה שלוקחים יותר מ – 30% מן הזוגות במדינות העולם המערבי, וניראה כי מספר זה מצוי בעלייה מתמדת. לבחירה שלכם יש מחיר, כלכלי, גם במהלך הגירושין עצמם וגם לאחר מכן. איכות החיים ורמת החיים צפויות לרדת מייד לאחר הגירושין, והחסכונות וההשקעות שצברתם יחולקו ביניכם שווה בשווה. הנה פירוט בנוגע לעלויות התהליך, במהלך הגירושין ולאחריהם

 

במהלך הגירושין – זה מתחיל ב – 10,000 ש"ח, וזה יכול לעלות, ולעלות, ולעלות…

תהליך הגירושין עצמו כולל ניסוח של הסכם גירושין ואישורו (בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני), ותהליך שמתבצע בבית הדין הרבני בלבד להנפקה של גט כריתות – לאחריו תוכלו להירשם במשרד הפנים כגרושים ואף להתחתן שוב. התהליכים בבית המשפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני שניהם נושאים עלויות – בדרך כלל קצת יותר מ – 1,200 ש"ח, לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני, כולל אישור הסכם גירושין שתכתבו ביחד עם עורכי הדין שלכם, הנפקת תעודות גירושין, ועוד. במקרים בהם התהליך מורכב, נדרש לדיונים חוזרים ונשנים וכדומה – עלות ההליך עולה וכמות האגרות שתתבקשו לשלם גדלה. כל הליך משפטי שתעברו, ידרוש את הזמן והעלויות שלו.

 

עלות גירושין תלויה בשורה ארוכה של גורמים
עלות תהליך הגירושין מורכבת מעלות האגרות לערכאות המשפטיות, עלות עורכי דין לענייני גירושין, והעלויות הנובעות מפירוק המשפחה. מדובר בסכום התחלתי של אלפי שקלים – ואם תהליך הגירושין שלכם יסתבך, עלותו עשויה להגיע גם למאות אלפי שקלים ברבות השנים

 

בנוסף לעלויות ה"רשמיות", יש עלויות נוספות בתהליך הגירושין, אלו הן עלות עורך דין גירושין שילווה את שניכם בתהליך של גישור או שני עורכי דין שונים שילוו כל אחד מכם; ובכשליש מתהליכי הגירושין מעורב גם חוקר פרטי אשר נשכר על מנת לגלות פרטים, נכסים וחשבונות עו"ש חבויים, וכדומה, מטעם הצד אחד כנגד הצד השני בגירושין. כל אלה עולם כסף – והרבה. ניתן לפנות לאגודות סיוע כמו נעמ"ת (עבור נשים) או האגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים. עורכי דין כאלה יעלו לכם בין 2,500 ש"ח ל – 6,000 ש"ח לתהליך, בהנחה שהתהליך לא יסתבך ותגיעו להסכמות בתוך זמן סביר. עורכי דין פרטיים המתמחים בגירושין תוכלו למצוא גם בעלות המטורפת של 10,000 ש"ח לשעה וחבילות ליווי  במחירים מרקיעי שחקים של 50,000 ש"ח ויותר לתהליך הגירושין (עם תוספות במידה וכמות הליווי הכלולה בחבילה אינה מספיקה). ניתן להשיג עורכי דין פרטיים לענייני גירושין גם במחירים שאינם רחוקים מאלה המציעים סיוע דרך עמותות של תמיכה, אולם חשוב לבחור בעורך דין מנוסה, המעוניין ליצור הסכם ולא לחרחר מריבה, ושיסייע לכם לסיים עם עניין הגירושין בזמן הקצר ביותר ועם ההסכם הטוב ביותר שתצליחו להשיג.

 

*טיפ – אם הקשר ביניכם סביר – דרך אחת לחיסכון משמעותי בהוצאות הגירושין, היא ניסוח הסכם גירושין בדרך של גישור, בה שניכם חולקים עורך דין המוכשר גם בתחום הגישור והוא יידע להגיש לכם סיוע בנקודות בהן יתגלעו אי הסכמות.

 

עלויות עם תום הליך הגירושין

חשוב לדעת – תהליך הגירושין הינו תהליך בו בין השאר נחלקים ביניכם, בדרך כלל באופן שווה (אלא בנסיבות מיוחדות או, כמובן, לאור הסכם שלכם) כל הנכסים, החובות, החסכונות, וההשקעות, שצברתם במהלך הזוגיות. כל דבר שהוא שווה ערך לכסף יתחלק ביניכם – כולל קרנות הפנסיה שעוד לא נפדו, המוניטין בעבודה, וחשבונות פרטיים בהם רק אתם הפקדתם כספים. גם הרכוש – כל הרכוש – אמור להתחלק ביניכם באופן שווה, אלא אם אתם מסכימים אחרת.

 

חלוקת הרכוש משמעה שלאחר הגירושין, ובדרך כלל עם אותם שני תלושים של שכר, תקיימו את עצמכם ואת הילדים בשתי דירות נפרדות, וזה אומר שההכנסה שלכם תספיק לפחות. הרבה פחות. מומלץ להתכונן לקראת התוספת המשמעותית בהוצאות עם פירוק המשפחה ולבחור באופן מצומצם וחסכני את הדירה או הדירות החדשות אליהן תעברו.

 

עלויות נוספות שחשוב לקחת בחשבון

מעבר לחלוקת הרכוש לשניים ולעלות הנוספת בשל הדיור, כדאי לקחת בחשבון תשלום מזונות ילדים ובמקרים נדירים גם את דמי הכתובה ו/או תשלום מזונות אישה. מזונות אישה ניתנים ר במקרים בהם האישה אינה עובדת והיא הורגלה לאיכות חיים גבוהה במהלך הגירושין, ודמי כתובה ניתנים לאישה לעיתי רחוקות ורק בתיקי גירושין המנוהלים רק בבית הדין הרבני. מזונות ילדים הם סכום המשולם בדרך כלל על ידי האב לאם (בתנאי, כמובן, שהאם היא המשמורנית), בעלות מינימאלית של 1,250 ש"ח + מדור (עלות הדיור שלהם), ועוד מחצית מכל התשלומים על חינוך, בריאות, רכישת רהיטים, חוגים, וכדומה. במרים של משמורת משותפת, וכאשר הכנסת שני ההורים דומה – תשלום המזונות כולו מתחלק בין ההורים ואינו מושת באופן אוטומטי על האב בלבד.

 

טיפ אחרון לסיום – אחרי הכל, פעם התחתנתם זה עם זו. תשמרו על הליך הגירושין פשוט

זו אינה עצה רגשית או אישית – זו עצה שניתנת לכם על מנת שתוכלו לחסוך בהוצאות. אם תגלו גמישות מחשבתית, תצליחו להסתפק בעורך דין גירושין אחד, ותחפשו פתרונות יצירתיים שיאפשרו התקדמות מהירה של התהליך – תגלו שהגירושין שלכם יהיו זולים יחסית, ולא רק זה – הם גם יהיו מהירים יותר ויאפשרו לכם להתחיל את הפרק הבא בחיים, מעל דף חלק.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme