חוק גישור חובה – על עיקרי החוק ויתרונותיו בתהליך הלא פשוט של גירושין

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חוק גישור חובה
שתף:

חוק גישור חובה, אשר נכנס לתוקף ביולי של שנת 2016, מנסה להסדיר את תהליכי הגירושין, על מנת להפוך את הגירושין להליך קל יותר רגשית – וגם זול יותר. מיהו חוק גישור חובה? על כך – במאמר שלפניכם

 

מעל 30% מהזוגות הנישאים, מתגרשים. זו עובדה כואבת – אבל היא עובדה והמספרים נמצאים בעליה. זוגיות בעולם המערבי במאה ה – 21, היא לא חתונה קתולית כמו שפעם היו אומרים. אולי זה פשוט חלק מהחיים עם החיים המתארכים האפשרויות האין סופיות, העצמאות הכלכלית הנשית ומהירות ההחלטה המאפיינת כל כך את האוכלוסייה היום – אין סיבה להישאר בזוגיות שלא גורמת לנו אושר. אבל, פירוק של נישואין הינה הליך מורכב, רגשית, כלכלית, ומהיבטים רבים נוספים. 

 

לקבלת מידע נוסף באופן דיסקרטי וללא התחייבות

כבר 4,377 אנשים בדקו מה ההשלכות של גירושין

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת הצעה לייעוץ מעו"ד

 

חוק גישור חובה – תמצית עיקרי החוק

 גירושין, הינו הליך הכולל שני היבטים מבחינה משפטית – האחד הוא ניסוח הסכם גירושין, בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה; והשני הוא קבלת גט כריתות (תהליך הנערך בבית הדין הרבני בלבד) ועימו רישום במשרד הפנים כגרושים.

 

תהליכי גירושין בישראל התרחשו בעבר או בשיתוף פעולה, או – במרבית המקרים – כאשר בן זוג אחד תובע את בן הזוג השני, המקבל (לעיתים בהפתעה) את רצונו של השותף להתגרש.

 

חוק גישור חובה קובע כי לא ניתן עוד להתחיל הליך של גירושין, מבלי לעבור תהליך קצר (בן ארבע פגישות) של גישור – או לטובת יישוב הסכסוך או לטובת ניסוח הסכם גירושין.

 

חוק גישור חובה קיים במספר מדינות ברחבי העולם והוא מאפשר אחוזים גבוהים של גירושין בהליך שבהסכמה, כולל ניסוח הסכם גירושין ללא תביעות חוזרות ונשנות של בני הזוג אחד את השני. העלות בתהליך כזה המבוצע בגישור – נמוכה משמעותית, ביחס לעלות ההליך באמצעות שני עורכי דין, התובעים זה את זה באופן חוזר ונשנה.

 

אז, מה יקרה מעכשיו?

מעכשיו, על מנת להתגרש, במקום להגיש תביעה מנומקת לאחת משתני הערכאות (בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה – ואכן, חוק גישור חובה מבטל את "מירוץ הסמכויות" בגירושין) יש להגיש בקשה קצרה ועניינית לבית הדין לענייני משפחה או לבית המשפט הרבני, בעקבותיה יוזמנו בני הזוג לתחילת הליך גישור ללא תשלום ביחידת הסיוע של הערכאה המשפטית אליה פנו. הפגישה המכונה פגישת מהו"ת (מידע היכרות ותיאום), מנוהלת על ידי עובד או עובדת סוציאלית.

 

מהות הפגישות – יישוב הסכסוך או תהליך גירושין בהסכמה. ניתן להיוועץ עם עורך דין גירושין לפני הפגישות ואף להגיע בליווי עורך דין.

 

לאחר ארבע פגישות החובה ביחידת הסיוע – יכולים בני הזוג להודיע אם הם מעוניינים להמשיך באפיקים המשפטיים לקראת גירושין.

 

גירושין בהליך של גישור – זה פשוט יותר נכון

טרם חוק גישור חובה, האופן השכיח ביותר לתחילת הליך גירושין היה כאשר אחד מבני הזוג מפתיע את השני בהגשת בקשה לגירושין בבית הדין הרבני או בבית המשפט (על פי בחירת בן הזוג המגיש). פעמים רבות, הליך גירושין שמתחיל באופן הזה – ממשיך בצורה של קונפליקט, בו בני הזוג מתקשים להגיע להבנות בנוגע לחלוקת רכוש, המשך הטיפול בילדים (משמורת והסדרי ראייה), ועוד. לא פעם, מגלים בני הזוג שלא רק שהם נכנסו למאבק עיקש וכואב שבו אין מנצחים (ולעיתים, גם אין לו סוף), אלא שבניגוד לסיבה בשלה הם מלכתחילה ביקשו להתגרש (למשל – כדי להתחיל מחדש, כדי למצוא זוגיות טובה יותר, וכולי) – תהליכי הגירושין בקונפליקט שואבים כמות רבה כל כך של אנרגיות עד כי בני הזוג מוצאים את עצמם מרוקנים רגשית, במצב כלכלי רעוע (לעומת עורכי הדין שלהם), ולא פנויים להמשך החיים.

 

הבחירה המודעת בהליך משותף של גישור היא בחירה המאפשרת תיווך מקצועי בהיבטים הרגשיים של הגירושין (במקום הבחירה להצטייד בעורך דין מכל צד – בחירה המלבה כל קונפליקט וגם יוצרת כמה חדשים בדרך) והגעה להסכמה בדרך של שיתוף פעולה. גם בדרך זו לא פעם הליך הגירושין טומן בחובו רגעים קשים, משברים, קונפליקטים ואי הסכמות – אבל כמו במהלך הנישואין, גם בגירושין – ניתן למצוא מענה לכל קונפליקט בדרך של שלום, ולהיפרד כידידים.

 

חוק גישור חובה יסייע לכם לסיים את הקשר ולהתחיל פרק ב' ברגל ימין

הפנייה ליחידות הסיוע מונעת את האפשרות להפתיע את בן הזוג בתחילת הליך של גירושין ומחייבת כל זוג לקיים דיאלוג בנוכחות איש מקצוע, במהלכו ייתכן שיבחרו להתפייס – וייתכן שיבחרו להפריד כוחות – אבל כל בחירה תיעשה תוך שיחה, בשיתוף, ובאופן מכובד.

 

חשוב לדעת, כי במדינות בהן חוק גישור חובה כבר פועל, כ – 90% מן הזוגות הפונים להליך של גישור, מצליחים להגיע להסכם גירושין המקובל על שניהם תוך זמן קצר יותר ובעלויות מופחתות משמעותית. תהליך כזה של גירושין פותח פתח עבור כל אחד משני בני הזוג להמשיך הלאה בחייו, תוך שיתוף פעולה יעיל בנושאים כמו המשך גידול משותף של הילדים או בעלות משותפת על נכסים ורכוש שנשארים של שניכם.

 

לקבלת מידע נוסף באופן דיסקרטי וללא התחייבות

כבר 4,377 אנשים בדקו מה ההשלכות של גירושין

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת הצעה לייעוץ מעו"ד

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme