דואר ישראל בדרך להפרטה – איך זה באמת ישפיע עלינו?

רחל ברגר5 דקות קריאה
האם הפרטת דואר ישראל תשפיע עלינו?
שתף:

במבט עייף אנחנו סוקרים את ההודעה על הפרטת דואר ישראל ושואלים את עצמנו: מה אומרות לנו כאזרחים המילים 'הפרטת דואר ישראל', ומה יקרה שם, שלא קרה עד היום? אז נתחיל בשאלה: למה בכלל הוציאו את שירות הדואר להפרטה (החלקית, אגב)?

 

את המהפך שעברו שירותי הדואר בישראל, כמו העולם בדור הדיגיטל, אין צורך לפרט. הדואר האלקטרוני, המהיר, הנקי והחכם קיבל לגיטימציה חוקית ומשפטית והחליף במהירות שיא את הדואר הפיזי, האיטי והמסורבל יחסית. משכך, מצאה את עצמה חברת דואר ישראל עם כמות מכתבים הולכת ופוחתת, בעוד שאת השכר לדוורים ושירותי התפעול לתמסורת הדואר, היא עדיין נדרשת לשלם בצורה מסורתית כמעט, גם אם מדובר בעשירית ואף פחות מן המכתבים הרווחים אשר היו מחולקים בעבר לאותה תיבת הדואר ממש.  כך החלה הרווחיות של חברת דואר ישראל לרדת ולרדת עד שהפכה לחברה בלתי רווחית.

 

דואר ישראל או מייל אלקטרוני?
כניסתו של הדואר האלקטרוני הפכה את השירות של דואר ישראל למיושן במובנים רבים

 

השירות הלקוי של דואר ישראל

בנקודה הזו ממש התווסף עוד נתון לתמונה  ושמו 'שירות לקוי'. כמו שכולנו יודעים היטב ומרגישים היטב, בשנים האחרונות, דוחות מבקר המדינה הצביעו באופן חמור על ליקויים חמורים בשירות הבסיסי והנצרך של דואר ישראל, ומאחר וההגדרה של דואר ישראל היא תשתית לאומית כלומר, דואר – הוא שירות בסיסי במדינה מתוקנת בדומה למים, חשמל וכבישים, הממשלה היא האחראית לשירותי תשתיות תקינים של הדואר במדינה. וכאן אנחנו מסכמים את שני הנקודות הבעייתיות שראינו בשירותי הדואר. האחת, שירותי דואר ממשלתיים כושלים, והשנייה רווחיות הולכת ופוחתת. כשיש רווחיות פוחתת, יש גם פחות אפשרויות כלכליות להשקיע בייעול מערכות. גלגל קסמים שכזה הביא את דואר ישראל לתחתית השירותים הממלכתיים. כאן הגיעה האחריות הממלכתית לתכנית ההבראה ועמה הצעת ההפרטה.

 

 

עיקרי תכנית ההבראה

בשנת 2015 יצאה תכנית הבראה לדואר ישראל. כחלק מתכנית הבראה הזו  – הוחלט על שינויים תפעוליים משמעותיים  בדואר, גם כאלו שהספקנו כבר לראות, כמו הארכת שעות פעילות הדואר למשל. בחלקה השני של תכנית ההבראה, הוחלט על ההפרטה חלקית של חברת דואר ישראל, כאשר בשלב הראשון יוצע למשקיע אסטרטגי מהארץ או מהעולם, לרכוש 20% ממניות החברה ולאחר כשנתיים, תתבצע הצעה של 20% נוספים ממניותיה של החברה לציבור והחברה תהפוך לחברה ציבורית, כש-60% ממניותיה יישארו בבעלות המדינה. על פי ניסיון העבר בישראל, חברות ממשלתיות רבות שהופרטו הפכו ליעילות ורווחיות, וזו למעשה הסיבה והתקווה להפרטה בדואר ישראל.  

 

 

איך תשפיע עלינו ההפרטה?

גוף המשקיע בהפרטה של חברה לאומית, משקיע בחברה על מנת לגרום בפעולות ייעול תשואה ורווחיות בחברה בכלים מקצועיים וכלכליים המקובלים בשוק העסקי. זו הסיבה לכך שכחלק מההפרטה נקבע כי המשקיע ייטול חלק וישפיע על מינוי מנכ"ל הדואר ועל יו"ר ועדות הכספים ומשאבי האנוש בחברה המופרטת, שיכהנו גם כדירקטורים בחברה. ועדיין, כמובן שההפרטה לוותה בסעיפים מגבילים במטרה לשמור על חברת דואר ישראל בשליטה ממשלתית כתשתית לאומית. כמו כל חברה מסחרית, אנו ככל הנראה צפויים לראות בדואר ישראל לאחר ההפרטה ניהול אסרטיבי, יעיל וחכם יותר לצד הכנסת חידושים ושירותים מרעננים ממיטב הכלים המקצועיים בעולם העסקי. השירות צפוי להיות מקצועי יותר, פחות בירוקרטי ושירותי יותר, על מנת להגביר את הרווחיות בחברה. נקודה נוספת הנוגעת אלינו היא בעוד כשנתיים, כאשר יפתחו 20% ממניות בנק הדואר להשקעת הציבור, אז יתכן והשקעותינו בקופות גמל וחיסכון, יושקעו בחברת הדואר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme