היכן הכי משתלם לעבוד? האם פוטנציאל הרווחיות של המקצוע מבטיח בהכרח שכר גבוה?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

לקראת בסוף תקופת התיכון או הצבא צעירים רבים מתחילים להעסיק את עצמם בשאלות: 'מה הלאה? באיזה תחום אבחר לעסוק? איזה מקצוע ארכוש?' ללא ספק, מדובר בשאלות לא פשוטות שאין להן תשובה ברורה. חד משמעית, השאיפה של כולם היא ללכת רחוק, לבנות קריירה מוצלחת בתחום, להבטיח פרנסה לעצמם ולמשפחתם העתידית, אך יחד עם זאת גם להפיק הנאה וסיפוק מהעבודה במקצוע הנבחר. מאחר ובמרבית הפעמים לא קל למצוא מקצוע שיענה על כלל הדרישות הללו, הבחירה במסלול הלימודים והמקצוע נעשים מתוך פשרה עצמית: יש הבוחרים לבחור במקצוע בעל ביקוש רב בשוק העבודה, אף על פי שאינם מגלים עניין אמיתי בתחום הנבחר. לעומתם, יש המעדיפים לבחור במקצוע שיאפשר להביא לידי ביטוי את כישוריהם, ומתוך כך ביודעין פונים לתחום שהסיכוי להגיע בו להכנסות גבוהות הינו קלוש. על כל פנים, בחירת מקצוע לעתיד מלווה בהתלבטויות רבות שסופן פשרה בבחירת הקריירה לעתיד. אז היכן הכי משתלם לעבוד? איזה תחומים מתאפיינים בביקוש הרב ביותר? ושאלת השאלות: האם אכן כדאי לראות בשכר העתידי הצפוי את הפרמטר הקריטי ביותר במעמד בחירת הקריירה?

 

ביקוש אל מול השכר

ראשית כול, נציין כי לרוב המקצועות הטכנולוגיים, הנדסאיים וטכניים (מקצועות ריאליים) מתגמלים ומבוקשים יותר לעומת יתר התחומים ה'הומניים' יותר. עם זאת, חשוב להבין כי לא תמיד הביקוש הגבוה ורמת השכר הולכים ביחד: לעתים, למרות הדרישה הגבוהה לעובדים בתחום מסוים, כגון רתכות, התגמול הוא נמוך יחסית – כ-6,000 ₪ בלבד. יחד עם זאת, ישנם תחומים, דוגמת מדעי המחשב, שמתאפיינים הן בדרישה רבה לעובדים והן בשכר גבוה יחסית: כ- 23,000 ₪ שכר התחלתי לאקדמאי בתחילת דרכו המקצועית. בדומה לכך, ניתן להצביע על מקצועות 'הומניים', כגון, עריכת דין, פסיכולוגיה, עיתונאות, אשר מתאפיינים בביקוש רב, אך אינם מתוגמלים בהתאם: עורך דין – 7,700 ₪, פסיכולוג – 7,000 ₪, עיתונאי – 7,500 ₪.

 

באופן כללי ניתן לסכם ולומר כי בין המשרות המתאפיינות בביקוש הרב ביותר לעובדים במשק הישראלי נמנים עובדי כפיים וטכנאים במגוון תחומי התעשייה, מהנדסים, רופאים, אחיות, עובדי סיעוד, אנשי מכירות, מנהלים בכירים ועובדים בתחום המלונאות והמסעדנות.

 

המקצועות המתגמלים ביותר נכון לשנת 2017

לאחר שהבנו כי הביקוש אינו בהכרח משקף את גובה השכר העתידי, בואו נראה אילו מקצועות מבטיחים באופן פוטנציאלי את השכר הגבוה ביותר במשק? הסקרים האחרונים מלמדים כי בוגרי התואר למדעי המחשב צפויים לקבל את השכר ההתחלתי הגבוה ביותר – 23,000 ₪. כמו כן, תחום הנדסת מחשב מתאפיין בביקוש רב מאוד לעובדים. אחריו מדורגים המקצועות הבאים (נתוני גובה שכר ממוצע בכל תחום): עובדי טייס – 17,000 ₪, רופאים – 12,000 ₪, מהנדסי מכונות, תעשייה וניהול – 12,000 ₪, תיווך ונדל"ן – 12,000 ₪, מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה – 11,000 ₪.

 

מן הראוי לציין, כי גם משרות ניהוליות בכירות מתגמלות היטב: כ-14,000 ₪ בממוצע. למשל, הנהלת כספים ומשאבי אנוש – 14,000 ₪, מנהלי שיווק ופרסום – 13,000 ₪. המסקנה המתבקשת היא כי גם אם תבחרו לעסוק בתחום שלמראית העין איננו מתוגמל היטב, ייתכן כי בעתיד תצליחו לפתח קריירה ענפה, לצבור וותק, להתקדם לתפקידים ניהוליים ולשפר באורח ניכר את גובה השכר החודשי.

 

בוחרים קריירה לעתיד

גם אם תחליטו לבחור את המקצוע לעתיד על סמך נתוני הביקוש בענף וגובה השכר הממוצע בתחום, חשוב שתדעו כי נתונים אלו אינם מהווים ערובה לקריירה מוצלחת. מדוע? אלף כול, זכרו כי ההצלחה בקריירה תלויה אך ורק בכם: אם תתמידו ותתייחסו ברצינות לעבודתכם, תפגינו את הכישורים שלכם ותגדילו ראש, תוכלו בהדרגה להתקדם, להרחיב את תחומי האחריות שלכם ולעבור לתפקידים בכירים ומתגמלים יותר. ומה צריך בשביל זה? אולי זה ישמע בנאלי, אך צריך באמת ובתמים לאהוב את מה שאתם עושים: משמע לבוא לעבודה בכיף ולחוות סיפוק מהמקום בו אתם נמצאים בקריירה שלכם – רק כך ההתקדמות המקצועית שלכם תתרחש בצורה טבעית ויציבה.

 

פרט לכך, חשוב שבמעמד בחירת המקצוע תיקחו בחשבון את מאפייניו הייחודיים של כל תחום, תפקיד ומקצוע. רוצים להיות רופא ולהרוויח שכר מכובד? קחו בחשבון את משך מסלול הלימודים הארוך והקשה, את השעות הרבות שתצטרכו להשקיע בעבודה במהלך השבוע, שאלו את עצמכם האם תהיו מסוגלים: 'לעבוד עם אנשים?', 'לראות מדי יום ביומו סבל?', 'לגרום כאב?'. רק לאחר שתשקלו את מאפייני המקצוע בכובד ראש ותחליטו כי תוכלו להתמודד עם האתגרים הייחודיים שמציב כל אחד מהם, כדאי שתתחילו לחשוב על השכר הצפוי והביקוש בענף.

 

החיפזון הוא מן השטן – אל תמהרו, בצעו מיני מחקר באינטרנט אודות המקצוע שמושך אתכם, בררו אודות הלימודים הנדרשים, שוחחו עם חברים ומכרים שכבר עובדים בתחום הנוכחי. לאחר שכל המידע בידכם, שקלו מחדש את הבחירה – צאו לדרך רק לאחר שתרגישו שלמים עם עצמכם לחלוטין. בהצלחה!

 

מחפש שכר גבוה לאחר הלימודים?

מעוניין בלימודי מדעי המחשב? בדוק התאמה עכשיו

כבר 18,577 אנשים קיבלו הצעה

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme