רגע לפני ההפרטה: דואר ישראל עם רווח מפתיע של 38 מיליון ש"ח

יובל פוגל5 דקות קריאה
איך סיים דואר ישראל רבעון רווחי?
שתף:

חברת דואר ישראל מסכמת את הרבעון השני לשנת 2018 עם רווח של כ-8.4 מיליון שקלים. במהלך מחציתה הראשונה של השנה הנוכחית, גרף דואר ישראל רווח של כ-38 מיליון שקלים. כיצד קרה הדבר? בכתבה זו נסקור את סוגיית ההפרטה ונציג בפניכם את התהוות סיפור ההתאוששות של דואר ישראל.

 

היסטוריית דואר ישראל

עם הקמת מדינת ישראל בשנת 1948, החלו שירותי הדואר לפעול כתחליף לשירותים המנדטוריים תחת "משרד התחבורה, הדואר, הטלגרף והרדיו". בשנת 1986, זכה הדואר למעמד משלו, והפך ל"רשות הדואר", אשר הייתה חברה ממשלתית המספקת שירותי דואר (מכתבים, חבילות, מברקים ועוד) ושירותי בנקאות. לאחר מכן, בינואר 2006, החל לפעול הדואר כחברה ממשלתית בע"מ ושינה את שמו לדואר ישראל.

 

דואר ישראל כמונופול
דואר ישראל עבר לא מעט רפורמות – ובקרוב הוא צפוי לעבור הפרטה

 

הרפורמות שהובילו להפרטת שירות ממשלתי מונופוליסטי

בשנים האחרונות בוצעו שינויים רבים בשירותי הדואר בישראל, כאשר המשמעותי שבהם היה צמצום כוח אדם שהוביל לעומס רב והקשה על מתן השירותים: ימי החלוקה התמעטו, דברי הדואר הגיעו באיחור ניכר, וצרכנים המתינו זמן רב בתורים. עקב כך צפו ועלו ביקורות רבות מצד הציבור, אשר מאס בשירותי הדואר ופרק זעמו על עובדי הדואר האומללים. זאת ועוד, עובדי הדואר גם נאלצו לספוג את זעם הממונים, ורבים מהם אף שילמו על כך בפיטורים.

 

 

הפרטת דואר ישראל

בתחילתו של החדש שעבר (יולי 2018), אושרה הפרטת דואר ישראל ע"י וועדת השרים של הכנסת לענייני הפרטה. בוועדה הוחלט, כי 20% ממניות החברה יוצעו במסגרת מכרז פרטי, כשהמטרה היא למשוך משקיעים אסטרטגיים הפועלים משיקולים ארוכי טווח. הסיבה להפרטת החברה הממשלתית, מעבר לבעיות השירותיות שצוינו לעיל, היא כי המאמצים הקדחתניים ליצירת הבנות בין משרד התקשורת ורשות החברות הממשלתיות, לבין דואר ישראל – לא מצאו דרכן אל עבר המציאות בשטח. אחד הנושאים ה"בוערים" במסגרת ויכוחים אלו, היה ביצוע הפרדה מלאה בין בנק הדואר לבין דואר ישראל. בסופו של תהליך, הוחלט כי הפרדה זו לא תצא מן הכוח אל הפועל, וזאת על אף שדואר ישראל יהפוך ל"בנק חברתי" (מודל לפיו אין שליטת בעלים יחידים ובמסגרתו ניתנים שירותים אטרקטיביים במיוחד ביחס לבנק מסחרי רגיל).

  

מהו מתווה ההפרטה?

הבסיס למשיכת משקיעים חייב להיות הערכת שווי מדוייקת ומהימנה, במסגרתה מוערכים הנכסים הפיננסיים של דואר ישראל כדוגמת מניות, סימנים מסחריים ועוד. כדי לבצע זאת, תשקיע רשות החברות בשירותיה של אחת מחברות הייעוץ הטובות בעולם: חברת הייעוץ האמריקאית הבינלאומית מקינזי. ההערכות הן כי שוויו של דואר ישראל כיום הוא כ-1.25 מיליארד שקלים. בשלב הראשון של תהליך ההפרטה, יוצעו 20% ממניות החברה למכרזים, כאשר המתעניינות העיקריות כרגע הן חברות לוגיסטיקה וקרנות השקעה פרטיות. לאחר שנתיים מביצוע השלב הראשון של המתווה, תציע הממשלה לציבור 20% נוספים ממניות החברה במטרה להשיג שקיפות, יעילות ורווחיות ארוכת טווח. יחד עם זאת, כוונת הממשלה היא להמשיך לשלוט בדואר ישראל באמצעות החזקת 60% ממניות החברה.

 

איך מתכוונים בממשלה למשוך משקיע פרטי?

לרוכש המאושר מבטיחה ממשלת ישראל זכויות עודפות: הכוח להשפיע על בחירת המנכ"ל, בחירת היו"רים של ועדת הכספים ובחירת וועדת משאבי האנוש, העתידים לכהן גם כדירקטורים. יחד עם זאת, יחוייב המשקיע לשמור על אחזקתו במניות החברה לתקופה של 7 שנים לכל הפחות. ומה במידה ולא יימצא משקיע פרטי? במקרה זה, מציעה הממשלה אלטרנטיבה של הנפקת 40% ממניות החברה לציבור הרחב.

 

ההפסד התפעולי של דואר ישראל ברבעון השני לשנת 2018

את הרבעון השני לשנת 2018 סגרה חברת דואר ישראל עם הפסד תפעולי של כ-834 מיליון שקלים, וזאת לעומת רווח תפעולי של כ-3.9 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי נובע בעיקר מירידה ברווח הגולמי (הפחתה של כ-7% בביקוש לשירותים המסורתיים), ומגידול של כ-8% בהוצאות המכירה והשיווק (תשלומים לסוכני חלוקת חבילות). זאת ועוד, כחלק משיתוף פעולה עם חברת פז, השקיע לאחרונה דואר ישראל בפתיחת מערכות אוטומטיות למסירת חבילות במטרה להקל על העומסים המצטברים בסניפיו.

 

אז איך בכל זאת סיים דואר ישראל את הרבעון ברווח?

ברבעון שהסתיים זה עתה הרוויח דואר ישראל סכום של כ-8.4 מיליון שקלים, זאת לעומת הרבעון המקביל אשתקד אשר הסתיים בהפסד של כ-906 אלף שקלים. כאן המקום לציין, כי חלק משמעותי מהרווח נובע מהטבת המס המשמעותית אותה קיבל הדואר, הנאמדת בסכום של כ-3.6 מיליון שקלים (החזרים מרשות המיסים בגין מקדמות). זאת ועוד, דואר ישראל הציג גם הכנסות מימון של כ-15 מיליון שקלים הנובעים מהשקעה בתעודות סל ומהפרשי שער בגין חובות חברות דואר זרות עבור מסירת חבילות. בסך הכל, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, הכנסותיו של דואר ישראל צמחו בכ-1.6%, ונאמדות בסכום של כ-452 מיליון שקלים. וממה נובעת הצמיחה בהכנסות? גידול בהכנסות הנובעות ממסחר אונליין.

 

מחצית השנה הראשונה לשנת 2018: גידול בהכנסות כתוצאה ממסחר אונליין ורווח מכובד מאוד, איך זה קרה?

במהלך המחצית הראשונה לשנת 2018, מסרה חברת דואר ישראל כ-30 מיליון חבילות מחו"ל (גידול של כ-25% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד). בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2017, גדלו ההכנסות של דואר ישראל כתוצאה מהכנסות ממסחר מקוון בכ-34%. אם נשווה בין שתי מחציות השנה המקבילות (השנה הנוכחית ואשתקד), נמצא כי חברת דואר ישראל הרוויחה סכום של כ-38 מיליון שקלים במחצית הנוכחית לעומת הפסד 2 מיליון במחצית השנה המקבילה אשתקד. אז, כיצד הגיע הדואר לרווח אסטרונומי שכזה? התשובה לכך היא נדל"ן באזור ביקוש: הדואר מכר לחברת הנדל"ן אקרו מגרש סמוך לאצטדיון בלומפילד בסכום של לא פחות מ-36 מיליון שקלים, ועל זה נאמר: "כוחו של נדל"ן".

 

 

האם דואר ישראל הופכת לחברה אטרקטיבית להשקעה?

בימים אלו צופים בחברה גידול משמעותי בכמות ובמשקל החבילות לקראת החגים (גידול של 10% בכמות החבילות וגידול של כ-30% במשקל). כמו כן, נראה כי בחברה למדו לקח והפנימו היטב את הסיבות שהובילו להפרטה: הוחלט להרחיב את ימי שהיית החבילות בסטטוס "המתנה" ל-21 ימים, וזאת עקב הטיסות הרבות של הישראלים לחו"ל במהלך החגים. דומה כי חברת דואר ישראל מתאוששת ומשפרת את שירותיה. אך האם זה ימשוך משקיע אטרקטיבי? נחכה ונראה, זאת רק ימים יגידו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme