מחקר מוכיח: צעירים מחליפים מקומות עבודה הרבה יותר – ולא בגלל הכסף

יובל פוגל2 דקות קריאה
לא רק בגלל הכסף - למה מחליפים מקומות עבודה?
שתף:

באופן טבעי רובנו נוטים לשנות את מקום העבודה שלנו כאשר אנו צעירים, לרבות כשאנו צעירים ומשכילים בו זמנית. יחד עם זאת, מחקר של University of East Anglia (בריטניה), בודק השפעות של שני מניעים עיקריים על מידת רצונכם לעזוב את מקום העבודה שלכם. מעוניינים לדעת מהם הגורמים ועד כמה הם באמת עליכם? כתבה זו תציג בפניכם את הגורמים, ותאמוד את רמת כוחם לגרום לכם לצאת מן המקום ה"בטוח" אל עבר היעד התעסוקתי הבא שלכם.

 

מחליפים עבודות? המחקר הזה בשבילכם
המחקר שבוצע על ידי צוות החוקרים של University of East Anglia מספק תובנות מעניינות

 

על המחקר…

המחקר בוצע בשיתוף חוקרים מהאוניברסיטה הבריטית וצוות מאוניברסיטת ציריך (שוויץ), ובמסגרתו בוצע ניתוח של ההשפעות של שני גורמים עיקריים (אישי וכלכלי) על ניידות תעסוקתית (מעבר מקום עבודה, תחום, תעשייה או מקצוע). הגורמים שנבדקו במחקר היו רמת האבטלה במדינה (הגורם המאקרו כלכלי), התשוקה לחוויות ואתגרים חדשים, השפעות הגיל והשפעות רמת ההשכלה (הגורם האישי). במחקר השתתפו 503 נחקרים והחוקרים הסתקרנו לדעת מהו כוחה של רמת הפתיחות של אנשים בכל הנוגע לביצוע שינויים תעסוקתיים. ההשערה המרכזית הייתה כי קיימת השפעה משמעותית לרמת הפתיחות של הצעירים המשכילים לגבי כל הקשור למקומות חדשים, העשויים לאפשר להם הזדמנויות קריירה מאתגרות ומתגמלות. גורם זה, לפי סברת החוקרים, יהווה מניע עיקרי לאיסוף רגליהם ממושבם במקום העבודה הנוכחי אל עבר היעד הבא.

 

 

האם צדקו החוקרים בהשערתם לגבי כוחה של הפתיחות המחשבתית?

בניגוד להשערת החוקרים כי כוח השפעתו של גורם הפתיחות למקום עבודה חדש הינו החזק והמשפיע ביותר, גורם זה כלל לא הוביל ולא השפיע על התניידות כלשהי בקריירת הנחקרים. יחד עם זאת יש לציין, כי אנשים בעלי רמת השכלה גבוהה, בתנאים מאקרו כלכליים של אבטלה נמוכה, היו קשורים בקשר חיובי להתניידות תעסוקתית, שהתבטאה בחיפוש חלופה למקום העבודה הנוכחי (אך לא לחיפוש עבודה נוספת). החוקרים מצאו כי מתוך גורמי המאפיין האישי (פתיחות מחשבתית, גיל ורמת השכלה), גילם של הנחקרים, בנוסף למאפיין המאקרו כלכלי של שוק העבודה בדמות רמת האבטלה, משמשים כגורמי מפתח לניידות קריירה בקרב צעירים משכילים. תוצאות המחקר הראו כי ככל שהנחקר צעיר יותר, כך יטה יותר להתניידות תעסוקתית.

 

ממצאים מעניינים נוספים העולים מן המחקר

רמת ההשכלה של הנחקר שימשה גורם חזק יותר להתניידות תעסוקתית מאשר רמת שביעות רצון גבוהה במקום העבודה. עובדים העריכו את עצמם בהתאם לרמת ההשכלה שלהם, והיו מוכנים ליטול סיכון ולעזוב את מקום העבודה ה"בטוח" במטרה למצות את הכישורים, הידע והפוטנציאל שלהם. בהקשר זה ראוי לציין כי מדובר במגמה רווחת בעשורים האחרונים, לפיה ישנו מעבר לחשיבה קצרת טווח המתאפיינת ביציבות תעסוקתית הולכת ופוחתת, לעומת המצב בעבר, בו יציבות תעסוקתית ארוכת טווח שימשה מניע משמעותי עבור המועסק, במטרה לייצר תחושת "ביטחון כלכלי".

 

מחליפים עבודות כשההשכלה עולה
רמת ההשכלה קשורה גם היא לקצב שבו אנחנו מחליפים מקומות עבודה

 

"לכוון את העיתוי המתאים להתקדמות מקצועית"

החוקרת הראשית, ד"ר דנה אונגר, מרצה בתחום ההתנהגות הארגונית בבית הספר לעסקים של נוריץ' (בריטניה), טוענת כי העובדה שאנשים מבצעים שינויי קריירה תלויה ללא ספק במגוון גורמים, וכי לממצאי המחקר השלכות מעשיות מיידיות. "בעזרת התובנות העולות מן המחקר ניתן לשפר את רמת ההבנה בכל הנוגע להזדמנויות ולמכשולים עבור סוגים שונים של ניידות קריירה, בין אם עבור עובדים או בין אם עבור ארגונים", אומרת החוקרת, "עובדים שמטרתם לקדם את הקריירה שלהם באמצעות התניידות תעסוקתית כלשהי, יכולים למצוא בתובנות המחקר כמועילות. למשל, הם יכולים לכוון את העיתוי המתאים להתקדמות מקצועית יחד רמת התנודתיות הקיימת בשוק התעסוקה."

 

 

טיפ למעסיקים בנוגע להתמודדות עם תופעת ההתניידות התעסוקתית

באופן טבעי, רוב המעסיקים יעדיפו עובדים השואפים להעסקה בטווח הארוך כיוון שלעיתים נדרשת השקעה רבה במועסק, היוצרת בתחילה הפסדים כספיים עבור המעסיק, תוך כוונה לקבלת פירות עתידיים מן המועסק. בהקשר זה, תוצאות המחקר מדגישות בבירור את חשיבות המשאבים שנדרש מהמעסיקים להשקיע בתכניות ניהול קריירה במטרה לשמר עובדים חרוצים ומוכשרים. חוץ מזה, על הארגונים להיות ערים כל עת לתופעה ולהשקיע משאבים במידת הרצון והצורך, בעיקר בתקופות בהן שוק העבודה נוח למעבר ומציע לעובדים אלטרנטיבות רבות ומאתגרות.

 

ולסיום, כמה מילים ליועצי הקריירה

גם אתם יכולים ללמוד ממחקר זה ולהשתמש בתובנות העולות ממנו. ידיעת כוחם של הגורמים השונים לניידות קריירה בכל הנוגע לרצון לקוחותיכם לנקוט פעולות אקטיביות שונות של התניידות תעסוקתית, או אף התלבטותם בחיפוש אחר תחום תעסוקה חדש, עשוי לעזור להם לבצע נכונה את מהלכי שינוי הקריירה שלהם. הבנת גורמים אלו עשויים לסייע לכם בייעוץ מועיל בדרככם אל עוד לקוח מרוצה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme