יבוא אישי בזול: התקנות החדשות עומדות להיכנס לתוקף

עומר גלעדי5 דקות קריאה
בקרוב יבוא אישי כבר לא יעלה כל כך הרבה
שתף:

נוהגים לעשות קניות באינטרנט? תזכיר חוק לצו יבוא אישי אשר צפוי להיכנס לתוקפו בעוד פחות משבועיים, יהפוך את הרכישות שלכם ברשת לזולות וקלות יותר. ההליך, אשר אושר על ידי משרד הכלכלה מוקדם יותר החודש (2.7.2018), מטרתו בעיקר לשמש זרז לתחרות בשוק המקומי, כמו גם להפחתת מחירים של מוצרים בתחומים שונים. במגוון קטגוריות של ייבוא, במחירים של עד 1,000 דולרים, קובע הצו כי זמני האישור לשחרור המוצרים לאחר שהגיעו לארץ, כמו גם תשלום המיסים עבורם – יופחתו.

 

יבוא אישי יעלה לכם בקרוב פחות
תזכיר חוק לצו יבוא אישי מאפשר הליך פשוט יותר לייבוא מקוון של מוצרים בשלל קטגוריות. ההקלות – הן בתשלומים על ייבוא בסכומים של עד 1,000 דולרים, והן בהליכי השחרור של מוצרי יבוא מהמכס

 

יבוא מוצרים בהליכי ם מקוצרים

התזכיר קובע מספר קטגוריות לייבוא, ביניהם מוצרי קוסמטיקה, תוספי מזון, גאדג'טים ומחשבים, צעצועים לתינוקות וילדים, ומוצרים אחרים – שייבוא שלהם יתאפשר במסגרת המסלול המקוצר. במקרה של יבוא של עד חמישה מוצרים שונים או עד שלושים יחידות בלבד מאותו מוצר ובסכום כולל של לא יותר מ – 1,000 דולרים – יוגבל תהליך השחרור מהמכס למקסימום של יומיים בלבד, יבוטלו הליכה הרגולציה המיועדים לייבוא מסחרי, יבוטל הצורך באישור ממשלתי עבור יבוא מוצרי טיפוח או תוספי מזון (ותשלומי האגרה הנוספים עבור מוצרים בקטגוריות אלה יבוטלו), והעלויות שיושתו על רוכשי המוצרים יופחתו (עדיין לא ברור כיצד או בכמה).

 

 

יבוא אישי לטובת שיפוץ הבית

קטגוריה שמקבלת יחס מיוחד בתזכיר צו זה, היא יבוא מוצרים לטובת שיפוץ הבית או בניית בית. במסגרת מסלול מקוצר במוצרים לשיפוץ הבית – כאשר נטל ההוכחה שהמוצרים משמשים לקטגוריה זו תחול על המייבאים – ניתן יהיה לייבא כמויות גדולות או מספר רב של יחידות, בהליכים פשוטים המיועדים לייבוא אישי שאינו מסחרי, ותוך הפחתת עלויות היבוא ומחירי עמילות המכס.

 

יבוא אישי לשיפוץ הבית
יבוא אישי יוזל גם ביחס למוצרי בנייה ושיפוץ הבית

 

גידול של עשרות אחוזים בייבוא האישי

מאז שנת 2013, כך על פי נתוני רשות המסים, חלה עלייה רציפה בסכומים לייבוא אישי, ובחמש השנים האחרונות, צמח שיעור הייבוא האישי כמעט פי שתיים. כיום, רף המחיר המאפשר ייבוא ללא תשלום מיסים הוא 75 דולרים – סכום נמוך ביחס לסכומים במדינות אחרות השייכות לארגון ה-OECD. כתוצאה מכך, שיעור הייבוא האישי בישראל עומד כיום על כ – 10% מכלל הצריכה הביתית המיועדת לשימוש אישי – בעוד הממוצע לייבוא אישי במדינות ה-OECD עומד על שיעור ייבוא אישי מתוך הצריכה של 19% למשק בית.

 

 

הפחתת הריכוזיות, הגדלת התחרות

המצב כיום בישראל, אינו מאפשר צריכה מתוך יבוא אישי בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בייבוא וההליכים הבירוקרטים המסורבלים – גם בייבוא אישי. למשל, יבוא של תוספי מזון נדרש כיום, על פי חוק, לאישורים מטעם נציגי משרד הבריאות, תוך עיכוב משמעותי של שחרור החבילות ותוספות לעלות שהופכות את הרכישה מאוד לא כדאית. על אף החסמים בייבוא אישי – מחירים מופחתים משמעותית ברכישה מקוונת, הופכים את הייבוא לכדאי, לדוגמה – בייבוא של מוצרי טואלטיקה, הפער בין מחירי הרכישה המקומית למחירי הייבוא הוא עד 60%. פערי מחירים גבוהים כאלה, מעלים שאלות בנוגע לריכוזיות השוק בישראל, והצורך לפתוח את השוק המקומי לתחרות.

 

המחירים יורדים בקטגוריות של יבוא מקוון בהליכים מזורזים

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ניכרת ירידת מחירים דרמאטית בקטגוריות המוצרים בהם מתאפשר הייבוא האישי בהליכים מזורזים וללא תוספת עלויות משמעותית. לדוגמה, מכשירי השמע והטלוויזיות, בגינן כבר עבר צו המסייע ליבואנים להתמודד עם ההליכים והעלויות של ייבוא המוצרים – והמחירים בשוק המקומי הגיבו בירידות של עד 40% בממוצע. גם מחירי מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה פחתו בכ – 20% לאור האפשרות לייבוא ברכישה מקוונת, ומחירי ההלבשה וההנעלה, תחום ש"מככב" ברשימת הקטגוריות הפופולאריות לייבוא אישי בישראל – ירדו באופן משמעותי, והם ממשיכים לרדת.

 

התהליך של פתיחת השוק לייבוא ברכישות מקוונות בחו"ל, מאפשר השוואה של מחירי מוצרים הנמכרים גם בחו"ל, לעיתים במחירים נמוכים מאלה של השוק המקומי בעשרות אחוזים. בשוק ריכוזי וסגור, ההשפעה של מחירי המוצרים הנמוכים יותר בחו"ל, אינה גורמת לירידת מחירים כזו – וזו, בעיקר, מטרת הצו החדש.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme