התעריף מתייקר: נהגי אובר בניו יורק הוכרו באופן רשמי כעובדי חברה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
ההטבות שמגיעות לכלל עובדי אובר בניו יורק
שתף:

במהלך השנתיים האחרונות ניטש מאבק משפטי ארוך ורב תהפוכות, בין שלושה נהגי אובר לבין ענקית התחבורה בניו יורק. מהות המאבק – זכויות סוציאליות גם עבור הנהגים, המועסקים במה שיש שיקראו לו "חלטורה". בכל זאת, שלוש שנים לאחר תחילת המאבק – ניראה כי הנהגים זכו, ומהיום, גם הנהגים של אובר זכאים לקבלת דמי אבטלה בתקופות בהן הם לא מועסקים, ולזכויות סוציאליות נוספות. מה המשמעות? תשלומים גבוהים הרבה יותר לחברת המוניות – המעסיקה מעל 60,000 נהגים בעיר ניו יורק לבדה, וללא ספק – התייקרות הנסיעות גם עבור הלקוחות.

 

 

שינוי מהותי במעמד התעסוקתי של נהגי אובר

עד לא מזמן, יכול היה כל נהג המבקש להגדיל את ההכנסה שלו, להירשם בתהליך פשוט יחסית באפליקציה של אובר ולהתחיל לקבל עבודה גם מהחברה. חברת ההסעות אובר, אשר החלה בפעילות העסקית שלה בשנת 2009 בסן פרנסיסקו, קליפורניה, וכעת פעילה במעל 65 מדינות ברחבי העולם, מעולם לא נתקלה בצורך להתמודד עם נהגים שדורשים דמי אבטלה לאחר שהפסיקו לקבל עבודה דרך האפליקציה. בשנת 2016 קרה דבר שלא קרה מעולם לפני כן בהיסטוריה של החברה – היא נתבעה על ידי שלושה נהגים לשעבר שסיפקו שירותי הסעות מטעם אובר, לתשלום דמי אבטלה לאחר שהפסיקו לעבוד עם החברה. נכון להיום, אובר אינה מספקת פלטפורמת העסקה רשמית או זכויות סוציאליות למי שבוחר לספק שירותי הסעה במסגרת האפליקציה.

 

השינוי במעמד הנהגים שעובדים עם החברה, הוא שינוי מהותי. מעובדים זמניים, בתנאים גמישים ומשתנים – הם יהפכו להיות עובדים "מן המניין", אשר זכאים לזכויות סוציאליות וככאלה, כל תהליך ההעסקה כמו גם עלות ההעסקה, יהיו מורכבים – ויקרים יותר. החברה, ששווי השוק שלה מוערך בכ – 65 מיליארדי דולרים, תידרש מעתה לנהל את יחסי העבודה שלה עם הנהגים באופן מוסדר יותר, כולל הפרשת מה שנקרא בארה"ב "ביטוח אי תעסוקה" (Unemployment Insurance) – או במילים אחרות, הפרשה חודשית קבועה לדמי פיטורין עבור כל נהג, במקרה של "הפסקת עבודה"

 

הזכויות של נהגי אובר
לאחר מאבק משפטי בן מעל שנתיים, זכו שלושת נהגי אובר שהגישו תביעה בגין אי זכאותם לדמי אבטלה, להוביל מהפך בתנאי ההעסקה של ענקית התחבורה בארה"ב – רק שהעדכון בסטטוס נהגי החברה, יחל מעכשיו ולא כולל את השלושה שנלחמו על זכויותיהם

 

אובר מרוויחה יותר – הנהגים שלה, דווקא מרוויחים פחות

המודל העסקי של אובר נשען על מודל ה – Carpooling, ובעצם מאפשר לנהגים לקחת איתם נוסעים נוספים בנסיעות מתוכננות, ולחלוק את הוצאות הנסיעה. פעילות החברה בפועל מתבססת למעשה לא על נהגים פרטיים המשתמשים בפלטפורמה לשותפים לנסיעות אירעיות, אלא עבור נהגים שהפכו את אובר למקצוע. עם זאת, נהגים שזוכים לדירוגים נמוכים באופן שוטף – מוסרים מן המערכת. נהגים אלה, שעבודתם הופסקה הלכה למעשה, יזכו כעת לתבוע פיצויי פיטורין בגין הפסקת העבודה שלהם. חשוב לציין, כי רק בעיר ניו יורק לבדה, שהיא אחת מתוך כמעט 500 ערים בהן שירותי הנסיעות של אובר הם זמינים, מרוויחה החברה מאות אחוזים ביחס לעלות התפעולית (האפסית) שלה. לעומת זאת , הנהגים בעיר מרוויחים את אותו שכר שעתי שהיה השכר הממוצע בשנת 2014 – בערך 8.5 דולרים לשעה. אגב, מעניין לציין כי בחלק ממדינות ארה"ב שכר המינימום עומד על 15 דולרים לשעה – מה שהופך את השכר השעתי הממוצע של נהגי אובר ללא יותר מאשר בדיחה. זה, עוד לפני שדיברנו על ההוצאות באחזקת רכב ובשימושו לצורך הנסיעות. בנוסף, נהגי אובר מבלים חלק ניכר מהזמן שהם מקצים לעבודה, בהמתנה לנסיעות – זמן בו הם שומרים על זמינות אולם לא מקבלים תשלום בעדו.

 

אין ספק, אם כן, שהביקורת על אובר כגוף שהשפיע באופן דרמאטי על שכר נהגי המוניות – היא מוצדקת. הרווחים הנמוכים של הנהגים, נגזרים ממחירי הנסיעות הנמוכים באפליקציה. אין ספק, כי כעת, כשהחברה מחוייבת להעסיק באופן רשמי את עשרות אלפי הנהגים שלה בניו יורק – גם הוצאות הנסיעה יעלו, והנסיעה באובר תהפוך פחות משתלמת. אובר צפויה לערער על החלטת בית הדין לענייני עבודה בניו יורק המחייב את החברה להפריש כספים לטובת ביטוח אבטלה לעובדים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme