נשים שמרוויחות יותר מבני הזוג מסתירות את האמת

מערכת5 דקות קריאה
נשים לא תמיד יספרו את האמת על השכר - לפחות לבן הזוג
שתף:

פערי שכר בין גברים לנשים הם עובדה קיימת, ובכל זאת יש לא מעט זוגות שמתמודדים עם בעיה קצת שונה. בעולם מושלם זו לא הייתה בעיה, כמובן, אבל לפי מחקר שפורסם בניו יורק טיימס דווקא כשהאישה היא זו שמרוויחה יותר מבן זוגה, עשויות להתעורר בעיות. במצבים  מהסוג הזה, לפחות על פי המחקר, שני הצדדים נוטים לשקר: הגבר יטען שהוא מרוויח יותר, האישה תטען שהיא מרוויחה קצת פחות. למה הם עושים את זה? התשובה, ככל הנראה, שוביניסטית למדי.

 

נשים טוענות כי הן מרוויחות 1.5% פחות

מתוך המחקר עולה שנשים אשר מרוויחות שכר גבוה יותר מבני הזוג שלהן ידווחו על שכר הנמוך, בממוצע, ב-1.5% מהשכר האמיתי. במקביל, בן הזוג ידווח על שכר הגבוה ב-2.9% (בממוצע) יותר מהשכר האמיתי שלו. ההנחה של החוקרים היא ששני הצדדים עדיין פועלים על פי תפיסה עתיקת יומין לפיה הגבר הוא זה שאמור לקבל שכר גבוה יותר מבת הזוג שלו. במצב שבו בני הזוג "שוברים מוסכמות" ופועלים בניגוד לנוסחה הזו, שניהם מעוותים את המציאות (בין אם במודע ובין אם לא) כדי להפוך אותה לרציונלית קצת יותר.

 

 

המשמעות: תפקידי המגדר לא השתנו

המסקנה המרכזית מהמחקר היא מסקנה לא מאוד מעודדת. בעידן שבו נשים נלחמות על שוויון זכויות ותנאי שכר זהים לגברים, נראה כי עדיין קיימים דפוסי התנהגות שפועלים על פי כללי המשחק הישנים: הגבר הוא המפרנס, וככזה הוא נדרש להכניס לחשבון הבנק שכר גבוה יותר מבת הזוג. גם כשנשים יוצאות לעבוד ומשקיעות בקריירה הן עדיין פועלות לא פעם על פי תפקידים מגדריים מסורתיים. הן גם משקיעות זמן רב יותר בטיפול בילדים ובמטלות הבית בהשוואה לבן הזוג שלהן, מה שרק תומך בסברה לפיה על הגבר מוטלת האחריות הגדולה לייצר הכנסה גדולה יותר.

 

תפקידי מגדר לא השתנו באמת
נראה כי תפקידי המגדר לא עברו שינויים דרמטיים בשנים האחרונות

 

כמה נשים באמת מרוויחות יותר?

חשוב לזכור שנשים מרוויחות יותר מבני הזוג שלהן רק ב-25 אחוזים מהמקרים, לפחות על פי המחקרים. מדובר בעלייה לעומת שנות ה-80, אז נשים הרוויחו יותר מבני הזוג ב-18% מהמקרים בלבד. אלא שהשיפור הזה לא מספק. לא זאת בלבד שמדובר בעלייה קטנה למדי, המחקר גם זיהה ש-71 אחוזים מהגברים עדיין מאמינים שבעל טוב "צריך לתמוך כלכלית במשפחה שלו". שליש מהנחקרים אמרו משפט זהה ביחס לנשים.

 

ככלל, המחקר בחן זוגות בטווח הגילאים 25 עד 54, שבהם לפחות אחד הצדדים עבד למחייתו. ב-23 אחוזים מהמקרים נשים הרוויחו יותר, אבל זה לא היה הפרט היחיד שהבחין בין זוגות אלה לזוגות אחרים. בתור התחלה, הנשים שהרוויחו יותר קיבלו שכר הגבוה פי שניים מהשכר של נשים במערכות יחסים בהן הגבר היה זה שהרוויח יותר. הן גם היו בעלות השכלה אקדמית.

 

 

מחקר נוסף מגלה: זוגיות כזו היא בלתי אפשרית

על בסיס הנתונים האלה בוצע באוניברסיטת שיקגו מחקר נוסף וגדול יותר. אלא שכאן המסקנה הייתה כי הסיכוי שזוגיות בה האישה מרוויחה יותר אכן תיווצר, הוא סיכוי נמוך מאוד. גם זוגות שייווצרו חרף הפערים הם בסבירות גבוהה יותר לגירושין. המחקר גם מצא שנשים שמרוויחות יותר מבני הזוג נוטות לחפש עבודה שלא מממשת את הפוטנציאל שלהן במלואו, והן גם עוסקות הרבה יותר במשק הבית ובגידול הילדים בהשוואה לבני הזוג שלהן. החוקרים מאמינים שההסבר לכך פשוט: הנשים רוצות "לפצות" על העליונות שלהן ולמנוע מהבעל את התחושה שהוא מאוים על ידי האישה שלצדו.

 

"כשנורמות המגדריות מופרות מופיעה התנהגות מפצה שמטרתה לבטל את אובדן הכוח שהבעל חווה," מסבירה מריאן ברטרנד מאוניברסיטת שיקגו. מצד שני יש גם בשורה טובה, והיא מעידה על תהליך שמתרחש בכל זאת מתחת לפני השטח. על פי הנתונים, נשים שנישאו בשלבים המאוחרים של המחקר (שהתפרש על פני כ-10 שנים) הן בסבירות נמוכה יותר להתגרש בשל העובדה שהן מרוויחות יותר מבן הזוג. עם זאת חשוב לזכור שהתפקיד המגדרי של הגבר נותר בעינו, ולפי המחקר קיים סיכוי נמוך יותר שאישה תינשא לגבר מובטל או לגבר שמרוויח שכר נמוך ממנה.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme