‘לאכול בריא עולה יקר’ – אחד המיתוסים הרווחים ביותר בתחום התזונה. סביר להניח, שגם אתם נתקלתם לא פעם בטענות מסוג זה: ‘אני לא יכול להרשות לעצמי לשמור על תזונה בריאה כי זה יקר’, ‘תפריט בריא זה רק לעשירים’, ‘אני עושה המון ספורט אבל לא יורד במשקל כי מחירי המזון הבריא גבוהים מדי עבורי’ וכו’ וכו’. ניתן לשער כי אמונה זו מקורה בהקשר שרבים עושים בין מזון בריא לשוק המוצרים האורגניים, אשר אכן יקרים יותר לעומת מקביליהם הלא-אורגניים. אך מה עם מוצרים דלי שומן ומזונות לא מעובדים? לנוכח הפופולאריות של הדיון, החלטנו לבדוק את העובדות בשטח והגענו לממצאים מפתיעים.

 

 

תפריט רגיל לעומת תפריט בריא והמספרים שעומדים מאחוריהם

על מנת לבדוק את אמיתות הטענות שהובאו כאן נבנו שני תפריטים יומיים. תפריט רגיל, המורכב לרוב ממזונות נפוצים המצויים בכל בית והנצרכים מדי יום על ידי מרבית האוכלוסייה, כשחלק ניכר מתוכו כולל מזונות מעובדים ועתירי שומן. התפריט השני – תפריט בריא, מתבסס בעיקרו על מזונות פחות נצרכים על ידי רוב ציבור הצרכנים. מדובר לרוב במוצרים המוגדרים ‘דיאטטיים’: מצרכים דלי שומן ומזונות לא מעובדים, אשר, כאמור, נחשבים ליקרים יותר ביחס למוצרים מהקבוצה הראשונה. עבור כל אחד מפריטי התפריט הוגדרו: כמות המנה הנצרכת במסגרת כל ארוחה, הערך הקלורי של המנה ועלות המוצר ברשתות המזון (ע”פ מחירי רשת שופרסל).

 

שתי הטבלאות שלהלן מסכמות את ממצאי הניתוח שבוצע*:

 

 

*פירוט המזונות שהוצגו כאן נועד להמחשה בלבד ואינו מהווה המלצה לתפריט יומי.

 

תפריט בריא ודל קלוריות לא עולה יותר כסף

על בסיס הממצאים שלעיל אפשר לומר בצורה די חד משמעית: תפריט בריא איננו יקר יותר ביחס לתפריט רגיל. אם להיות יותר מדוייקים, מדובר בהפרש של 8 ש”ח בלבד, ודווקא לטובת התפריט הבריא: 180 ש”ח בלבד לרכישת מוצרים בריאים לצריכה יומית, לעומת 188 ש”ח לרכישת מצרכים מרשימת ה’מזונות הרגילים’.

 

הממצא השני, והלא פחות מסקרן הוא הפער הבולט בערך הקלורי בין שני התפריטים. 3,087 קק”ל – סיכום ערכים קלוריים בצריכה יומית של מזונות מהתפריט הרגיל, לעומת 1,583 קק”ל בצריכת מזונות מהרשימה ה’בריאה’ (כמעט פי 2!). מכאן המסקנה המתבקשת: תפריט עשיר במזונות דלי שומן ומזונות לא מעובדים לא יעלה לכם יותר כסף, אך מנגד כן יאפשר להקטין את כמות הקלוריות הנצרכת על ידכם באופן יומיומי.

 

 

רוצים לרדת במשקל? תתחילו לספור קלוריות

הרשת גדושה במידע סותר על מה כדאי לעשות כדי לרדת במשקל. הרשו לנו לתת לכם עצה: אל תתנו לדיסאינפורמציה להטעות אתכם. בכל הנוגע לירידה במשקל הכל הרבה יותר פשוט משיכולתם לתאר לעצמכם: צרכו פחות קלוריות ממה שאתם מוציאים, ואתם תרדו במשקל. למזלנו, הקידמה הטכנולוגית מאפשרת לכל המעוניין להצטייד בשעון ספורט המנטר מדדים דוגמת, דופק, מספר צעדים, איכות שינה וכו’. שעונים אלו בהחלט יכולים לעזור לכם להעריך את כמות הקלוריות ששרפתם בכל יום. ובאשר לספירת קלוריות הנצרכות על ידכם – כאן זה עוד יותר קל: הצטיידו במשקל מטבח רגיל, שקלו את המזונות הנצרכים על ידכם ואמדו את מספר הקלוריות הנכנסות בעזרת טבלת ערכים המופיעה על גבי כל אחת מהאריזות.

 

ע”פ הסטטיסטיקה רק כ-20% מקרב האוכלוסייה עוקבים אחר כמות הקלוריות שהם צורכים. אם תחזרו לרגע לעיין בפירוט המוצג בטבלת ה’תפריט הרגיל’, תוכלו להבין כמה בעייתי יכול להיות היעדר מעקב אחר כמות הקלוריות שאתם מכניסים לגופכם מדי יום ביומו. בהיעדר מעקב ובשילוב עם צריכת מזונות עתירי שומן ומזונות מעובדים ניתן בקלות להגיע לצריכת קלוריות עודפת וכתוצאה מכך להשמנה או להיעדר ירידה במשקל – בשני המקרים, מדובר, ככל הנראה, בתוצאה שאינה רצויה מבחינתכם (תלוי, כמובן, מה המטרות והיעדים שלכם בעניין).

 

אולי יעניין אותך גם?

X
זירת ההשוואות חיסכו עכשיו >