חבר כנסת שנקנס באלפי שקלים משנה את החוק

עומר גלעדי5 דקות קריאה
כשיש כוח בידיים - חבר כנסת ישנה חוק שהזיק לו
שתף:

ישנם מי שעדיין אינם מודעים לכך שכל צילום נחשב לקניין רוחני של מי שיצר אותו, בין אם מדובר בצלם מקצועי או לא, וככזה השימוש בו מוגבל לפי חוק זכויות יוצרים המאפשר תביעת פיצוי בסכום של עד 100,000 שקלים ללא שהתובע נדרש להוכיח שנגרם לו נזק כתוצאה מהשימוש הבלתי חוקי. בנובמבר 2017 הגישה חברת פלאש 90 תלונה לוועדת הכנסת בגין הפרת זכויות יוצרים שביצעו חברי כנסת בעת שהרשו לעצמם לעשות שימוש בתמונות שצילמו צלמי החברה מבלי שטרחו לקבל הסכמת החברה כבעלת זכויות היוצרים. חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד) יו"ר וועדת הכנסת, בחר לעמוד איתן מול טענותיה של חברת פלאש 90 ולהצדיק את האופן בו נהגו חברי הכנסת. בהמשך פעל חבר הכנסת יואב קיש כדי להקל על מי שעושים שימוש בתום לב בתמונה בה הם עצמם מופיעים ללא אישור בעל זכויות היוצרים בתמונה.

 

נראה שעמדתו של חבר כנסת קיש הניעה את חברת פלאש 90 להחריף את הצעדים המשפטיים האישיים נגדו עד שהצדדים הגיעו להסדר (פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט) לפיו חבר הכנסת קיש ישלם לפלאש 90 4,000 שקלים בגין שימוש בלתי חוקי בתמונות שצילמו צלמי החברה. לאחרונה התבשרנו שחבר הכנסת קיש בחר לא לקיים את ההסדר והוא פועל כעת לשנות את חוק זכויות יוצרים כך שבעל זכויות יוצרים על צילום יוכל לדרוש הסרת תמונה בה נעשה שימוש ללא אישורו או לדרוש תשלום בסכום ההולם את שווי התמונה. באופן לא מפתיע נציגי הצלמים המקצועיים מתרעמים על הניסיון לשנות את החוק וטוענים שאם יתקבל ישמוט את הקרקע מן האמצעי המרכזי העומד לרשותם לצורכי הגנה על זכויות היוצרים שלהם בתמונות שצילמו.

 

חבר כנסת יואב קיש ישנה את החוק
בעולמנו הדיגיטלי אין קושי להעתיק ולעשות שימוש בצילומים ורבים מפרים, לעיתים בתום לב, את הוראות חוק זכויות יוצרים. חברי כנסת הרשו לעצמם שימוש בתמונות בהן הם מופיעים. ח"כ יואב קיש (ליכוד) פועל לתיקון החוק

 

חברי הכנסת השתמשו לצרכים אישיים בתמונות השייכות לאחרים

הסערה שהתעוררה סביב חוק זכויות יוצרים החלה בעקבות נוהג של שימוש לצרכים אישיים (פרסום בעמודי פייסבוק אישיים למשל) שעשו חברי כנסת בתמונות בהן הם מופיעים ללא קבלת אישור, הענקת קרדיט או תשלום תמורה לבעלי זכויות היוצרים. תלונה שהגישה חברת פלאש 90 בוועדת הכנסת הניבה תוצאה הפוכה מזו לה ציפו המתלוננים. יו"ר הועדה, חבר כנסת יואב קיש (ליכוד), החל לפעול כדי לאפשר לחברי הכנסת להמשיך לעשות שימוש בתמונות בהן הם מופיעים ללא אישור בעלי זכויות היוצרים ומבלי לחשוף עצמם לתביעות בגין הפרת חוק זכויות יוצרים.

 

 

לא ניתן להחריג חבר כנסת מן החוק

מפרסומים עולה כי רק אחרי שהיועצת המשפטית של ועדת הכלכלה הבהירה לחבר הכנסת קיש כי אין אפשרות להחריג חברי כנסת מחוק זכויות יוצרים יזם חבר הכנסת הצעה לשינוי החוק כך שכל אדם יוכל להשתמש בתמונה בה הוא עצמו מופיע (גם אם צולמה על ידי צלם מקצועי) ללא אישור ולשלם תמורת השימוש רק אם בעל זכויות היוצרים, מיוזמתו, ידרוש הסרת התמונה או תשלום הוגן בגין שימוש בה. 

 

חוק זכויות היוצרים כיום מאפשר תביעה של עד 100,000 שקלים כפיצוי על הפרת זכויות יוצרים, כל זאת ללא צורך בהוכחת גרימת נזק בפועל או היקף הנזק. לשיטתו של חבר הכנסת קיש מצב זה פותח פתח לסחיטת אנשים שעשו שימוש בתמונות בתום לב (כפי שקרה לו אישית ולחברי כנסת אחרים). נציגי הצלמים וסוכנויות הצילום (דוגמת חברת פלאש 90 עימה קשורים גופי תקשורת רבים בישראל) טוענים כנגד ההצעה לתיקון החוק. לשיטתם לצלמים אין גופים המגנים על זכויות היוצרים שלהם, כפי שאקו"ם למשל מסייעת בנושא זה ליוצרים ופרפורמרים כגון מוסיקאים, זמרים, שחקנים וסופרים. בינתיים אושר התיקון לחוק לקריאה שניה ושלישית בועדת הכלכלה של הכנסת בהצבעה בה השתתף לבדו יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל מן המחנה הציוני.

 

בהקשר לסערה סביב התלונה של חברת פלאש 90 ראוי לציין גם יוזמה של חברת הכנסת מיכל בירן (המחנה הציוני) הפועלת להקמת מאגר תמונות שיתופי עבור חבריה לסיעה. אל המאגר יעלו עוזרים פרלמנטריים, יועצים, דוברים וחברי כנסת תמונות שהם עצמם צילמו והשימוש בהם מותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme