נטע ברזילי לא לבד: עוד תביעות ענק על הפרת זכויות יוצרים

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
תביעות זכויות יוצרים ששוות הרבה מאוד כסף
שתף:

עוד לא הספקנו להתאושש מחגיגות הניצחון של נטע ברזילי באירוויזיון או להחליט איפה בדיוק תתקיים התחרות בשנה הבאה, וכבר יש מי שהחליט להפריע למסיבה: אולפני יוניברסל איימו בהגשת תביעה נגד יוצרי השיר המנצח בטענה שמדובר בהעתקה. אם זה מנחם את דורון מדלי וסתיו בגר – הם ממש לא הראשונים שמתמודדים עם איומי תביעה מהסוג הזה. הם דווקא נמצאים בחברה טובה מאוד ואם מישהו יחליט להקים אי פעם מועדון תמיכה לאמנים שהתמודדו עם תביעות הפרת זכויות יוצרים, דורון מדלי עשוי לפגוש שם כוכבי ענק כמו מיילי סיירוס ואד שירן. אז הנה עוד כמה מקרים מוכרים למדי.

 

 

אד שירן – תביעה שניה בתוך שנתיים

בזמן שהמחלקה המשפטית של יוניברסל עמלה על ניסוח המכתב המאיים לדורון מדלי, אד שירן כבר קיבל לידיו תביעה לא קטנה בכלל, בסך 100 מיליון דולר. התביעה הוגשה לו על ידי חברת Structured Asset Sales שמחזיקה בחלק מהזכויות על השיר של מרווין גיי – Let’s Get It On, ועל פי הטענות קיים דמיון רב בין שירו של גיי לבין הלהיט Thinking Out Loud. שופט אחד כבר דחה את התביעה הזו בתחילת חודש יוני אבל זה לא ממש עצר את החברה שמיהרה להגיש תביעה נוספת עם דרישות זהות. יש לציין שזו גם לא התביעה הראשונה שאד שירן קיבל בשנים האחרונות. רק לפני שנתיים עלתה הטענה לפיה אותו להיט גדול ומוכר הועתק בכלל משיר אחר לחלוטין. פרטי הפשרה במקרה הזה לא ידועים, וגם במקרים נוספים הצליח הזמר להוכיח שהחומרים שלו מקוריים לחלוטין.

 

גם אד שירן התמודד עם תביעות זכויות יוצרים
הלהיט הגדול ביותר של אד שירן התמודד עם שתי תביעות זכויות יוצרים בתוך שנתיים בלבד

 

מיילי סיירוס – 300 מיליון דולר

עוד לפני אד שירן ונטע ברזילי, גם מיילי סיירוס קבלה לידיה מכתב תביעה ועליו הופיע סכום בלתי נתפס של 300 מיליון דולר. התביעה הוגשה לזמרת על ידי מייקל מיי והוא טען שהלהיט שלה We Can’t Stop מ-2013 מזכיר במידה רבה שיר שכתב ב-1988 – We Run Things. יש לציין שסיירוס היא רק יוצרת אחת החתומה על השיר לצד אמנים נוספים, ועל פי הטענות שירו של מיי הושמע לראשונה ב-88' והגיע זמן קצר לאחר מכן למקום הראשון במצעדים בג'מייקה.

 

 

טיילור סוויפט – המילים הלא-מקוריות

במקרה של טיילור סוויפט ההאשמות נשמעות קצת יותר חמורות: על פי תביעה שהוגשה נגדה בתחילת השנה היא מואשמת בגניבת התוכן עצמו. שני אמנים שכתבו ב-2001 שיר בשם Playas Gon’ Play טוענים שחלק מהמילים בשיר Shake It Off של סוויפט הוטבעו על ידם. הם מתמקדים בעיקר בדמיון שבין "Players, they gonna play and haters, they gonna hate" (מתוך השיר שלהם) לבין “The Players gonna play, play, play and haters gonna hate, hate, hate". עורכי הדין של סוויפט מיהרו לטעון שכדי להוכיח גניבת מילים נדרשת יצירתיות קצת יותר גדולה מזו.

 

תביעת זכויות יוצרים נגד טיילור סוויפט
טיילור סוויפט הואשמה בגניבת מילים אבל עורכי הדין שלה חושבים אחרת

 

מה קורה לתביעות זכויות יוצרים?

בזמן שאפשר לנהל דיון די מעמיק על השאלה עד כמה השירים שהוצגו כאן באמת דומים אלה לאלה, ובפרט כמה השראה (אם בכלל) קיבלו דורון מדלי וסתיו בגר משיר בן כמה שנים טובות, השאלה החשובה באמת היא מה סיכויי התביעה הזו. אז כדי שיהיה לה סיכוי כלשהיא להגיע לבית המשפט התביעה צריכה להוכיח באופן ברור שמדובר בהעתקה – מלאה או חלקית. הוכחה מהסוג הזה תדרוש בדרך כלל חוות דעת של מומחים, אלה שיכולים להעיד האם הייתה העתקה או האם מדובר בדמיון מקרי לחלוטין. במקרים רבים התביעות עשויות שלא להגיע כלל לבתי המשפט, והן יסתיימו בחדרי חדרים עם חתימה על עסקאות פשרה שיבטיחו לצד התובע סכום כסף לא מבוטל או לכל הפחות חלק מהתמלוגים. גם במקרה של Toy אפשר לשער שיגיעו לפשרה כזו או אחרת, ובכל מקרה לא מדובר בתביעה שמהווה סכנה אמיתית לקיום האירוויזיון בישראל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme