תביעות קטנות – כל מה שצריך לדעת לפני הגשת תביעה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
תביעות קטנות – המדריך המלא
שתף:

בית המשפט לתביעות קטנות היא כתובת נוחה עבור מי שרוצה להגיש תביעה כספית בסכום קטן, מבלי להתמודד עם הבירוקרטיה הארוכה והבלתי נגמרת של בתי המשפט הגדולים ומבלי להוציא כסף על עורכי דין. כדי להגיש תביעות קטנות כדאי להכיר את הדרך שבה בית המשפט עובד ומה מצופה מאיתנו, כתובעים וכנתבעים, במסגרת הדיון בו. לפניכם המדריך המלא לתביעות קטנות, ובו תשובות לכל השאלות בנושא הגשת כתב תביעה, הגשת כתב הגנה, ודיון בבית המשפט לתביעות קטנות.

 

תביעות קטנות ללא עורכי דין
בית המשפט לתביעות קטנות הוא מסגרת משפטית לדיון בנושאים אזרחיים ללא עורכי דין ובסכומים נמוכים יחסית. המודל מאפשר לאנשים שנעשה להם עוול ושהם מבקשים את עזרת מערכת בתי המשפט, לקבל עזרה כזו בפשטות ובמהירות יחסית

 

בית המשפט לתביעות קטנות – אילו תיקים נפתחים בו וכיצד מתנהל הדיון?

בית המשפט לתביעות קטנות הינו ערכאה משפטית המאפשרת תביעות נזיקין בסכומים של לא יותר מ – 33,400 ש"ח. בבית המשפט לתביעות קטנות חל איסור על הופעה מול השופט תוך ייצוג משפטי, זאת – על מנת לאפשר לכל תובע (או נתבע) דיון בסביבה נטולת יתרונות תחרותיים, למשל, בדיונים בהם לצד אחד יותר משאבים כלכליים מלאחר.

 

התביעות המוגשות בבית המשפט לתביעות קטנות הן בדרך כלל תביעות צרכניות, אולם ניתן גם ליישב סכסוכים בין יריבים באמצעות בית המשפט לתביעות קטנות. דוגמאות לתביעות בבית משפט זה: תביעה נגד חנות או בית עסק אשר גבו כספים שלא על פי החוק או ההגינות; סכסוכים בין שכנים שניתן ליישבם באמצעות תשלום פיצוי; וכדומה. יש לציין, כי בבית הדין לתביעות קטנות לא נידונות תביעות בנושאי תחבורה (אלה נידונות בבית הדין לתחבורה, אשר לא פעם ממוקם באותו המבנה לצד בית הדין לתביעות קטנות) כמו גם תביעות בנושאי משפחה (אלה נידונות בבית המשפט לענייני משפחה). פסק הדין הניתן מטעם בית המשפט לתביעות קטנות הינו פסק דין מחייב, וניתן לגשת עם פסק הדין ללשכה להוצאה לפועל, בדרך כלל בתוך כחודש מיום קבלת פסק הדין ואי ציות לו על ידי הנתבע, ולחייב את הנתבע לקיים את פסק הדין באמצעות פתיחת תיק בהוצאה לפועל.

 

תביעות קטנות בסכומים קטנים
תביעות קטנות הן תביעות על סך שאינו עולה על 33,400 ש"ח, בהן חל איסור על ייצוג משפטי מקצועי עבור שני הצדדים. האפשרות לתבוע במסגרת תביעות קטנות מאפשרת גם בסכסוכים בין אישיים על רקע כספי או צרכני, ללא שכירת השירותים היקרים של עורך דין, להגיע לערכאה אשר תפסוק פסק דין מחייב על פי הראיות המוצגות לה

 

מי יכול להגיש תביעה בבית המשפט?

בית משפט לתביעות קטנות מתאים לכל מי שרוצה להגיש תביעה אזרחית בסכום שעומד על פחות מ -33,400 שקלים. במסגרת תביעות קטנות אפשר לבקש גם פיצוי כמו תיקון, ביטול עסקה או החלפה כלשהי של מצרך או שירות. בבית המשפט לתביעות קטנות אפשר לתבוע עסקים, אזרחים פרטיים וחברות. במקרה של תביעת חברה בע"מ, התביעה מתייחסת אל החברה עצמה ולא אל בעליה או עובדים מסוימים בתוכה.

 

איך מגישים תביעות קטנות? מערכת נט המשפט

על מנת להגיש תביעה קטנה, יש צורך למלא טפסים מתאימים ולשלם אגרה בגובה של כ – 1% מגובה התביעה. את מסמכי התביעה ניתן להוריד ממערכת נט המשפט, וניתן גם להגיש את מסמכי התביעה ולקבל תאריך לדיון היישר מתוך המערכת. על מנת להגיש תביעה קטנה חשוב להכיר את הפרטים האישיים של האדם או החברה בע"מ הנתבעים – כולל כתובת מדוייקת למסירת כתב התביעה, מספר זהות, ועוד פרטים אישיים. במקרה שאין בידיכם פרטים אלה – יש לפנות אל הנתבע או להשתמש בשירותיהם של אנשי מקצוע המתמחים או בהשבת פרטים אישיים של נתבעים לטובת התביעה – או בהגשת כתב התביעה לנתבעים, כמתחייב על פי חוק. לאחר שמילאתם את מסמכי התביעה ובהם סיפרתם את סיפור המקרה, כולל סכום הפיצוי המבוקש והוכחות, מסמכים ותמלולי שיחות שבידיכם – עליכם לדאוג למסירת כתב התביעה לנתבע. מערכת בתי המשפט תשלח את כתב התביעה שלכם לכתובת שצויינה בכתב התביעה, אולם אם כתב התביעה לא יתקבל – לא ניתן יהיה לקבוע תאריך לדיון ותצטרכו לדאוג למסירת כתב התביעה.

 

לאחר מסירת כתב התביעה, יקבל הנתבע הזדמנות להגיש כתב הגנה, אותה יוכל להגיש ישירות אל בית המשפט לתביעות קטנות או דרך מערכת נט המשפט. יעמדו לרשותו כשבועיים להגיש כתב הגנה או התייחסות, לאחריהם ייקבע תאריך לדיון. במהלך הגשת כתבי התביעה וההגנה, ההתנסחות לא חייבת להיות משפטית, אולם ישנם עורכי דין המציעים שירות מקצועי של ניסוח כתבי תביעה והגנה לטובת דיון בבית המשפט לתביעות קטנות. חשוב לזכור, כי לא תוכלו להיעזר בייצוג משפטי במהלך הדיון בתביעה, בין אם אתם התובעים או הנתבעים.

 

איך מתנהל משפט בבית משפט לתביעות קטנות?

משפטים בבית המשפט לתביעות קטנות מתנהלים בצורה שונה ממה שאנחנו מכירים מבתי המשפט הרגילים. הדיון נעשה מול שופט לאחר שנקבע לו מועד מיוחד. במידה ואחד הצדדים לא מגיע במועד שנקבע, יכול בית המשפט לתת פסק דין במעמד הצד הנוכח בלבד. גם התובע וגם הנתבע אינם מיוצגים בידי עורך דין אלא הם מציגים את טענותיהם בעצמם. הם עונים על שאלות לפי התקדמות הדיון מול השופט. במידה ושני הצדדים מסכימים, השופט דן בתביעה כבורר.

 

לאחר הדיון מתקבל פסק הדין באופן מיידי במזכירות בית המשפט, אותו ניתן לקבל ולהגיש ללשכת ההוצאה לפועל במידת הצורך. במקרים נדירים נקבעים דיוני המשך להצגת ראיות נוספות או מתן הזדמנות להשלים טיפול בנושאים רלוונטיים וכדומה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme