השווי האמיתי של ישראל: 17.6 טריליון שקל

עומר גלעדי5 דקות קריאה
משמעות השווי של ישראל
שתף:

כאשר חברה מונפקת בבורסה מניותיה נמכרות לציבור והסכום המגוייס מעיד על שווי השוק של החברה, סכום המייצג את שוויים המצטבר של כל נכסיה כולל הפיזיים (נדל"ן, מכונות, מלאי וכד"), פעילות עסקית, מוניטין, קניין רוחני, פטנטים רשומים, כוח אדם מיומן ועוד. ייתכן וגם לכם יצא לשאול את עצמכם מה היה קורה לו מדינת ישראל הייתה מנפיקה עצמה בבורסה ככל חברה ציבורית. ובכן, קברניטי בורסת ניירות הערך בתל אביב החליטו לעשות מעשה והטילו על האנליסטים המובילים של במוסד לאמוד את שוויה של ישראל כאילו הונפקו מניותיה לציבור.

 

אל התוצאה הסופית הגיעו האנליסיטים תוך שהם לוקחים בחשבון מגוון נתונים אודות נכסי המדינה והתחייבויותיה. לא רק זאת אלא שגם תחושת האזרחים השפיעה על השורה התחתונה, אלפי אזרחים ענו על שאלון הבוחן את האמון שלנו במוסדות המדינה, האופן בו נתפס בעיננו מצב המשק הישראלי, תחושת הביטחון האישי, מה לדעתנו טומן בחובו העתיד (עד כמה אנו אופטימיים בנוגע לרמת החיים ממנה נהנה) ועוד. הסכום שנקע בסופו של דבר כמספר המייצג את שווי השוק של מדינת ישראל הוא 17 טריליון (אלף מליארדים, דהיינו מיליון מליונים או אחד ו12 אפסים אחריו), 638 מליארד, 763 מיליון, 277 אלף וחמישים וארבע שקלים בדיוק, ככה זה נראה בספרות – 17,638,277,000,054. הערכת שווי שכזו, אם כבר הוצגה בפנינו, מעוררת מגוון שאלות כגון האם מדובר בנתון מחמיא או דווקא נמוך מן הצפוי? האם יש משמעות לשווי של מדינה? איך שווי השוק שלנו לעומת שוויין של מדינות אחרות בעולם? ועוד. לפניכם סקירה שבכוחה לספק מענה לשאלות כגון אלה.

 

 

הבנק העולמי העריך שוויין של כ-140 מדינות

המהלך שביצעו בבורסה בתל אביב שורשיו בפרסום של הבנק העולמי אשר הציג השנה דו"ח המציין שוויין של 140 מדינות (ישראל לא נכללה ביניהן). אם אתם תוהים ארה"ב היא אכן, לפי הבנק העולמי, המדינה בעלת השווי הגבוה ביותר (כ-1.1 קוודריליון שקלים, דהיינו 1,100 טריליון), אחריה ברשימה מדורגת סין עם שווי של 541 טריליון שקלים ואז יפן עם 266 טריליון. מכיוון שלא נקבע שווי למדינת ישראל החליטו בבורסה, יש האומרים כמהלך שיווקי, להרים את הכפפה ולערוך אומדן המבוסס על פרמטרים דומים לאלה שנלקחו בחשבון על ידי הבנק העולמי. במחקר שערך הבנק העולמי נלקחו בחשבון ארבעה פרמטרים מרכזיים, ההון הטבעי (משאבי טבע כגון נפט, גז, מינרלים, אדמה פורייה לחקלאות ועוד), הון מיוצר (נכסים פיזיים כגון מבנים ומכונות), נכסים והתחייבויות כלפי גופים מחוץ למדינה (חובות, השקעות, הון המוחזק במדינות זרות) והון אנושי (המדד המורכב ביותר שתפקידו לחזות כושר הייצור של כוח העבודה במדינה).

 

 

מה זה אומר עלינו

ראשית חשוב לציין שלתוצאה אליה הגיעו בבורסה אין השלכות מעשיות, מצב המשק לא היה שונה לו פורסם מספר גבוה או נמוך יותר. עם זאת, באופן כזה או אחר לכולנו חלק ב"בעלות" על המדינה ולכן מעניין לדעת כמה שווה חלקנו התיאורתי והאם אנו, כאזרחי ישראל, מחזיקים בנכס ששוויו גבוה או נמוך מזה המצוי בידיהם של אזרחי מדינות אחרות. הדרך הפשוטה ביותר לחשב את חלקנו בערך המדינה הוא לחלק את המספר שפורסם על ידי הבורסה במספר התושבים. אוכלוסיית ישראל מונה, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לאמצע שנת 2018, כ-8.8 מליון בני אדם. אם לכל אחד מאיתנו חלק זהה מכלל שווי המדינה הרי שכל אזרח ישראלי מחזיק בנכס שערכו שני מיליון שקלים! בארה"ב למשל מחזיק כל אזרח בנתח ממדינתם ששוויו כמעט פי שתיים מזה שמחזיק בידיו אזרח ישראלי ואילו בידי אזרח טורקי נכס תיאורתי שערכו רק כעשירית מזה שמחזיק בידיו כל אחד מאיתנו.

 

מעניין לנתח את הנתונים שאספו בבורסה כדי לחשב את שוויה של המדינה. כך למשל מסתבר שלציבור הישראלי אמון גבוה בעתידה הטכנולוגי של המדינה כמו גם אמון רב בעתיד הביטחוני, אנו שבעי רצון במידה המניחה את הדעת בכל הקשור לרמת החיים ויש לנו אמון שזו צפויה לעלות. מערכת הבריאות זוכה אף היא להערכה גבוהה אולם מערכת החינוך נתפסת כבעייתית. 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme