הדו"ח העולמי נחשף: ישראל ניצחה את אירן וטורקיה

מערכת5 דקות קריאה
הדו"ח העולמי מציב את ישראל במקום ה-8
שתף:

ארה"ב היא המעצמה החזקה ביותר, והיא שומרת על המעמד שלה בראש רשימת הארצות החזקות בעולם. אלא שלפי הדו"ח העולמי האחרון יש נתון אחד מעניין הרבה יותר: ישראל נכנסה לרשימה ואפילו למקום מרשים במיוחד. בדרך היא עקפה כמה אויבות גדולות כמו אירן וטורקיה, וגם כמה מדינות חזקות כמו איטליה ושוויץ. הרשימה המלאה לפניכם.

 

במקום ה-25: מצרים

מצרים היא ללא ספק אחת המדינות הוותיקות והמסקרנות בעולם, והכלכלה שלה מתבססת במידה רבה על הפעילות שלה באזור נהר הנילוס. התיירים פוקדים אותה בקצב מסחרר, הייצור והחקלאות תורמים לעוצמה שלה ואולי אם רק הייתה זו מדינה קצת יותר יציבה ברמה הפוליטית – היינו רואים אותה במקום קצת יותר גבוה ברשימה.

 

מצרים במקום ה-25
מצרים סוגרת את הרשימה הזו למרות חוסר היציבות הפוליטית

 

במקום ה-24: סינגפור

לפי הדו"ח העולמי – אחד הנמלים הגדולים והעמוסים בעולם נמצא בסינגפור, ובשנים האחרונות המדינה נהנית מצמיחה משמעותית הן ברמה הכלכלית, והן בכל הקשור לגידול הדמוגרפי שלה.

 

במקום ה-23: ספרד

ב-2017 דורגה ספרד במקום ה-22 והיא ממשיכה לרדת בקצב איטי, בעיקר בגלל הכלכלה הרעועה ושיעורי האבטלה שרק ממשיכים לעלות. בשנה האחרונה היא גם ספגה מכה לא פשוטה בעקבות משאל העם בנושא עצמאותה של קטלוניה. הדרישה של התושבים לעצמאות דווקא במקום שנחשב למוקד תיירות ואמנות מוביל, ללא ספק השפיע על הדירוג.

 

 

במקום ה-22: פקיסטן

גם פקיסטן במגמת ירידה וגם כאן יש לא מעט סיבות שיסבירו מדוע היא מאבדת גובה. חוסר יציבות פוליטית, שחיתות שלטונית ומשבר עם הודו, כולם מסבירים למה היא מתקרבת לקצה הרשימה.

 

במקום ה-21: הולנד

הישראלים מחבבים את הולנד והיא בהחלט ידועה כמדינה סובלנית למדי, אבל היא מתמודדת עם בעיית פליטים שמצליחה להטריד את מנוחתה. מצד שני זו עדיין המדינה שבה ההכנסה לנפש גבוהה מאוד וגם בית הדין הבינלאומי נמצא כאן.

 

הולנד בין 25 החזקות
המדינה הסובלנית עם איכות החיים הגבוהה נהנית גם מכלכלה יציבה

 

במקום ה-20: קטאר

הנה מדינה שמצליחה לרשום כאן דווקא עלייה יפה: קטאר, שעולה שלוש מקומות בהשוואה לשנה שעברה. מצבורי הגז והדלק שלה בוודאי קשורים בכך וזוהי אחת המדינות העשירות בעולם. איכות החיים בה גובהה והתקשורת נחשבת לחופשית בהשוואה למדינות אחרות במזרח התיכון. ב-2022 היא גם צפויה לארח את משחקי המונדיאל.

 

במקום ה-19: שוודיה

שוודיה מעניקה תשומת לב רבה לנושאים כמו קיימות וזכויות אדם, וההשפעה שלה בתחומים הללו הכניסה אותה למקום טוב ברשימה הזו. יש לה עוד לא מעט יתרונות, דרך אגב, מהשכלה אקדמית בחינם, דרך מדיניות רווחה מצוינת ועד לתוחלת חיים מהגבוהות בעולם.

 

 

במקום ה-18: איטליה

משבר הפליטים באירופה הוביל לגידול באוכלוסיית איטליה וגם לממשלה חדשה – ולמשבר כלכלי פוטנציאלי. בינתיים מדובר עדיין באחת הכלכלות הגדולות באירופה ובמדינה שיש לה השפעה עצומה גם בתחומי האמנות והאוכל.

 

במקום ה-17: שוויץ

המדינה הקטנה והשקטה הזו ידועה בזכות היותה ניטרלית אבל גם בזכות השוקולד המשובח ושחקן הטניס רוג'ר פדרר, כמובן. חוץ מזה מדובר במדינה עם התוצר הגולמי הגבוה ביותר לנפש, והמוחות השוויצרים כבר זכו בשלל פרסי נובל ורשמו מספר בלתי נתפס של פטנטים – בשיעור גבוה יותר מאשר כל מדינה אחרת.

 

שוויץ במקום טוב ברשימה
המדינה הניטרלית בעולם היא גם אחת החזקות ביותר

 

במקום ה-16: אוסטרליה

אוסטרליה היא אומה עשירה מאוד עם תוחלת חיים גבוה, וגם עם איכות חיים שנחשבת לאחת הטובות בעולם. לא מפתיע לגלות שהיא אחת מ-16 המדינות החזקות ביותר, לפחות על פי הדו"ח העולמי.

 

במקום ה-17: הודו

כלכלת הודו נהנתה מצמיחה מהירה מאוד בשנים האחרונות אבל זו עדיין אחת המדינות העניות ביותר, עם אוכלוסייה של למעלה ממיליארד ו-300 מיליון תושבים. מצד שני היא גם מרכז טכנולוגי משמעותי והיא ידועה בזכות הארכיטקטורה המרשימה שלה, מה שתורם גם לתיירות במדינה.

 

במקום ה-14: טורקיה

לא מעט תלאות עברו על טורקיה בשנים האחרונות, מאלימות וטרור ועד לניסיון הפיכה כושל ב-2016. היא גם מתמודדת עם קונפליקטים מתמשכים עם כמה מהשכנות שלה, אבל לפי ה-OECD זוהי אחת המדינות שבה קצב הצמיחה מהיר במיוחד.

 

טורקיה בין 25 המדינות החזקות
למרות האלימות וניסיון ההפיכה הכושל – טורקיה אחת המדינות החזקות בעולם

 

במקום ה-13: אירן

אירן ממשיכה לטפס במעלה הרשימה הזו למרות שנה לא פשוטה ואחרי ההחלטה של דונאלד טראמפ לסגת מהסכם הגרעין. בכל זאת מדובר באחת הכלכלות הגדולות במזרח בתיכון, והיא זוכה למעמד הזה בזכות מצבורי הנפט שלה. מצד שני היא גם מאופיינת במשטר דיקטטורי שמדכא את האוכלוסייה אול יותר מכל מדינה ערבית אחרת.

 

במקום ה-12: קנדה

זוהי המדינה השנייה בגודלה בעולם והיא אחראית לייצור אנרגיה ואספקת נפט לכל העולם. חוץ מזה היא זוכה לאהדה בעולם בעיקר לנוכח העובדה שהיא נחשבת להיפך הגמור מהשכנה שלה: בעוד תחת ממשל טראמפ הגזענות מתחזקת, ממשל טרודו נחשב לסובלני הרבה יותר.

 

במקום ה-11: קוריאה הדרומית

קוריאה הדרומית מדורגת במקום התשיעי ברשימת היצואניות הגדולות בעולם ובזכות הקונפליקט הקיים עם קוריאה הצפונית היא גם מקבלת תמיכה לא מבוטלת מכוחות משמעותיים אחרים בעולם.

 

המיקום של דרום קוריאה
דרום קוריאה קרובה מאוד לטופ10

 

במקום ה-10: איחוד האמירויות

ייצוא הנפט הוא שמסביר שיעורי תמ"ג גבוהים באיחוד האמירויות, והמדינה גם נחשבת לאחת המדינות הליברליות ביותר באזור.

 

במקום ה-9: ערב הסעודית

היא מדינה עשירה והיא גם נהנית ממעמד מיוחד בעולם הערבי בזכות מכה וגם בזכות מצבורי הנפט. זה יישמע לנו קצת משונה אבל ערב הסעודית גם עושה כמה צעדים בכיוון מפתיע למדי – רק בתקופה האחרונה החלו להסיר במדינה כמה מגבלות משמעויות על נשים, לרבות ההגבלות על מתן רישיון נהיגה. כל אלה מעניקים לה מקום מכובד ברשימת המדינות החזקות לפי הדו"ח העולמי.

 

במקום ה-8: ישראל

אנחנו אולי לא ממש מסתדרים עם השכנים שלנו (בלשון המעטה) והאוכלוסייה שלנו די קטנה (שמונה מיליון) אבל ישראל נחשבת לאחת המדינות החזקות בעולם. כמדינה שבה הטכנולוגיה מפותחת והיזמות רק עולה, ועם הקשר ההדוק בין ישראל לארה"ב, הכלכלה המקומית נחשבת לאחת הכלכלות החזקות בעולם.

 

ישראל במקום ה-8
קונפליקט עם השכנות? טרור עפיפונים? על הכלכלה הישראלית זה לא משפיע

 

במקום ה-7: יפן

עוד מדינה שנהנית ממעמד גבוה בעולם בזכות הטכנולוגיה המפותחת שלה היא יפן, וגם הדירוג העולמי מפרגן לה. היא אחראית לייצור של כמה מותגי רכב ואלקטרוניקה, והיא גם השקיעה לאחרונה בציוד צבאי בעקבות המתח השורר באזור.

 

במקום ה-6: צרפת

אחת הכלכלות הגדולות והחזקות בעולם היא הכלכלה הצרפתית, והיא נחשבת גם למדינה שבה שיעורי התיירות הם הגבוהים ביותר. המצב קצת השתנה בשנים האחרונים בעקבות פיגועי הטרור שהכו במדינה ובגלל היחס של הציבור למהגרים, וכן נרשמה לאחרונה גם עלייה בשיעורי האבטלה בקרב הצעירים הצרפתים.

 

במקום ה-5: בריטניה

בשנה שעברה בריטניה דורגה רביעית ואחת הסיבות המרכזיות לירידה היא החשש בממלכה בעקבות הפרידה המתקרבת מהאיחוד האירופאי. לונדון היא עדיין מרכז כלכלי ותרבותי בעל השפעה עצומה בעולם, וגם בית המלוכה זוכה לפופולריות לא מבוטלת, כך שבריטניה בהחלט ראויה לדירוג שלה.

 

הדו"ח העולמי והירידה של בריטניה
הפרידה הצפויה מהאיחוד האירופאי פגעה בדירוג של בריטניה לפי הדו"ח העולמי

 

במקום הרביעי: גרמניה

מי שמחליפה את בריטניה במקום הרביעי היא גרמניה, שעלתה מקום אחד בהשוואה לשנה שעברה בזכות הכלכלה החזקה שלה. היא בכל זאת מתמודדת עם אתגר אחד משמעותי מאוד – השלטון ספג ביקורת נוקבת לאחר שהממשלה בחרה במדיניות "דלת פתוחה" שמקבלת פליטים, ובהתאם גם מעמדה של אנגלה מרקל התערער מאז.

 

במקום השלישי: סין

הכלכלה של סין צומחת בקצב מהיר מאוד, ובכל זאת רוב האוכלוסייה חיה מתחת לקו העוני, לפחות לפי הדו"ח העולמי. זה לא פוגע בעוצמה שלה ובהשפעה העולמית שלה, גם אם היא מקבלת ביקורת קשה בכל הקשור לזכויות אדם במדינה וכן בכל הקשור לחופש העיתונות.

 

במקום השני: רוסיה

המדינה הגדולה בעולם היא גם אחת הכלכלות הגדולות בעולם. רוסיה משקיעה המון בכוח הצבאי שלה, אולי בעקבות המתח הרב בינה לבין מדינות המערב ובעקבות החשד למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016.

 

במקום הראשון של הדו"ח העולמי: ארה"ב

כאמור, זוהי ממש לא הפתעה מרעישה. הכוח הכלכלי והצבאי של ארה"ב אינו מוטל בספק וגם ההשפעה התרבותית שלה ברורה היטב בכל מקום בעולם. חוץ מזה ארה"ב מעורבת כמעט בכל תפקיד בינלאומי – היא פעילה בארגונים כמו נאט"ו והאו"ם, ולמרות הקשיים הפנימיים (גזענות ואי שוויון למשל) היא עדיין שומרת על המקום שלה כמעצמה החזקה בעולם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme