כאן שובתים: עובדי לאומי קארד רוצים נתח ממכירת החברה ב-2.5 מיליארד ₪

חלי בילו גורסוי5 דקות קריאה
למה שובתים עובדי לאומי קארד?
שתף:

חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד נמכרה לאחרונה לקרן ורבורג פינקוס, במחיר של 2.5 מיליארד שקלים, מחיר הגבוה בכ-30% מהערכת שווי החברה. אלא שבעקבות חוסר הסכמה בין הנהלת החברה לוועד עובדי לאומי קארד, על מענק המכירה וגם על ההסכם הקיבוצי עליו חתומים העובדים שהסתיים במארס האחרון, הוכרז על סכסוך עבודה.

 

מזה שלושה שבועות העובדים נוקטים בעיצומים ואף קיבלו אישור מבית הדין לעבודה להשבית גם את מוקד חתימות ואישורים, אך הוועד קיבל החלטה להפעיל אותו באופן מצומצם. אז מה גרם לסכסוך הזה ומה בדיוק דורשים העובדים?

 

מדוע שובתים עובדי לאומי קארד?

כיאה לכל עסקת מכירה של חברה גדולה, עובדי לאומי קארד ציפו לקבל נתח מכובד מהמכירה כבונוס, שכן ביצועי החברה הגבוהים והצלחתה, וכך גם מחיר המכירה הגבוה, תלויים באופן ישיר בתרומתם של העובדים ובמחויבות שלהם לעבודתם – כך שאפשר בהחלט לומר שיש להם חלק פעיל בסיבה למכירה.

 

הנהלת לאומי קארד חושבת קצת אחרת. זו בדיוק הסיבה לכך שנתגלעו בין הנהלת החברה וועד העובדים חילוקי דעות בנוגע לגובה המענק לו יהיו זכאים עובדי החברה. חילוקי הדעות התדרדרו עד כדי סכסוך עבודה שהוכרז לפני כשלושה שבועות על ידי רעות פבלוביץ', יו"ר ועד עובדי לאומי כארד, במהלכו העובדים נוקטים בעיצומים שפוגעים בפעילות החברה והתנהלותה התקינה, עיצומים שהחריפו לכדי שביתה כללית.

 

 

מחלוקות הקשורות בהסכם הקיבוצי

בנוסף לחיכוך הנובע מעסקת המכירה של החברה, נתגלעו גם נקודות מחלוקת העיקריות בהסכם הקיבוצי. המחלוקות הללו נוגעות בנושא תוספות שכר ותקציבי הרווחה – תוספות שהנהלת החברה מבקשת להשאיר כצנועות, בטענה שהשנים הקרובות צפויות להיות מאתגרות בעקבות ירידה ברווחיות שתגרם בגלל שינויים רגולטוריים במשק.

 

ועד עובדי החברה אינו מסכים לטענה זו, היות וקרן ורבורג פינקוס רכשה את החברה בסכום שגבוה בכ-30% מההון העצמי שלה ומתוך ציפייה שרווחי החברה יגדלו בשנים הקרובות. כך שמבחינת עובדי החברה, הטיעון לפיו החברה תקלע לקשיים אינו מתקבל וזה נראה שההנהלה מנסה לשמור כמה שיותר רווחים לעצמה.  

המשמעות של שביתה בקרב עובדי לאומי קארד

כאמור, השביתה הוכרזה עד להודעה חדשה וללא הגבלת זמן עם עיצומים שונים במחלקות החברה הרבות. אמנם עובדי החברה עובדים באופן מצומצם, אך לחברה ענקית כמו לאומי קארד עם מאות אלפי לקוחות, מהלך שכזה שיגדיל את עומסי ההמתנה לנציגי שירות, יכול לגרום לנזקים חמורים במספר תחומים:

 

בעיות סליקה לבתי עסק – אי מתן שירות לעסקים שסולקים עם לאומי כארד – בין אם מדובר במתן אישורים לעסקאות עם זמן המתנה ארוך במיוחד, או טיפול בפניות שונות כגון זיכויי לקוחות, ביטולי עסקאות והעברת תשלומים בזמן. אי מתן השירות עשוי לגרום לנטישה של בתי עסק הסולקים עם החברה ולייצר נזקים לטווח הרחוק ופיצויים ללקוחות שנפגעו.

 

בעיות אבטחה ואישורי עסקאות – בתקופת חודשי הקיץ נוהגים ישראלים רבים לנפוש בחו"ל, ונרשמת גם עלייה בגניבות כרטיסי אשראי, ובדרישות לאישורים מיוחדים על עסקאות שנעשות בחו"ל, אנשים זקוקים למישהו שיספק להם מענה בזמן שהם נתקלים בבעיות, וייתכן וזמני ההמתנה הארוכים יתישו את הלקוחות המתוסכלים, דבר שיגרום בהמשך לנטישה של לקוחות החברה.

 

כל אלו, לצד היעדר מענה ללקוחות ביחס לנושאים שוטפים, גורמים לפגיעה חמורה בשירות ובמוניטין הטוב שיש ללאומי קארד, במיוחד בתקופה כל כך עמוסה כמו חופשת הקיץ שבה ישראלים רבים נופשים בארץ ובחו"ל עם מגוון ההטבות שמציעה החברה.

 

 

פתרון לסכסוך העבודה בלאומי קארד

על פי ההערכות, הבנק מוכן לשלם לעובדי החברה רק 10% מנתחי הרווח מהמכירה, כפי שקרה בעת מכירת מניות ויזה אירופה בשנה שעברה, אך ועד העובדים דורש יותר, היות ויש לעבודה הקשה ולהשקעה של העובדים חלק חשוב בהצלחת החברה ובגידול הרווחים.

 

מנכ"ל לאומי קארד אמור לקיים בהקדם פגישה עם יו"ר הסתדרות העובדים על מנת לנסות להגיע להסכמות ולפתור את הסכסוך. רעות פבלוביץ' הגיבה היום בנושא: "הנהלת החברה צריכה להבין שעובדי לאומי קארד הם הלב והנשמה ובזכותם החברה נמכרה ב30% מעל השווי שלה. נעשה הכל כדי להגיע להסכם קיבוצי שיעגן את הזכויות שלנו, את תוספות השכר, יקנה את הביטחון התעסוקתי שלנו וכמובן מענק מכירה ראוי ".

 

תמונה ראשית מתוך עמוד הפייסבוק של ועד עובדי לאומי כארד

 

עקבו אחרינו גם באינסטגרם

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme