10 חודשים לפיצול ערוץ 2 – וכולם משלמים את המחיר הכבד

חלי בילו גורסוי5 דקות קריאה
המחיר שמשלמות זכייניות ערוץ 2 לשעבר
שתף:

לפני כ-10 חודשים התבצע באופן רשמי פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים –12 ו-13, מהלך ששינה את פני מפת הפרסום בטלוויזיה בישראל. אלא שעוד טרם ביצוע המהלך התריעו גורמים רבים בענף הפרסום והמדיה כי הוא עלול להוביל לפגיעה משמעותית ברווחיות הערוצים. זאת בשל היחלשות ענף הפרסום בטלוויזיה, שסבל ממילא מפגיעה כלכלית בשנים האחרונות, בעקבות הגידול בשיווק בערוצי הדיגיטל. נראה כי התחזיות התממשו: רק לאחרונה פרסמה קשת נתונים פיננסיים לפיהם החברה מפסידה כספים רבים מאז הפיצול.

 

 

המיזוג בין רשת וערוץ עשר

לצד ההפסדים האדירים של קשה, גם רשת וערוץ עשר מתמודדים עם נזקים כלכליים לא מבוטלים. זו בוודאי גם הסיבה להודעה המשותפת של הערוצים בחודש האחרון, לפיה בכוונתם לאחד בין שני הערוצים ולמזג בין החברות. מהלך שלמעשה יחזיר את רשת למצב הקודם ויגרום לשתי החברות להקטין משמעותית את כוח האדם, לבצע רה-ארגון ולצמצם את ההוצאות הרבות שיש לשני הערוצים, מהלך שאף הוא יעלה לא מעט ויגרום להפסדים.

 

אז מה למעשה גרם למצב הזה, ולמה לא הצליחו ערוץ 12 ו-13 לעלות על הגל ולשמור על יציבות כלכלית?

 

התחזקות השיווק בערוצי הדיגיטל

בשנתיים האחרונות מפרסמים רבים הבינו שכבר אין צורך לבזבז מיליוני שקלים בשנה על פרסומות בטלוויזיה שהפכו להיות מאוד יקרות ושהיום, באמצעות פרסום בדיגיטל, אפשר להגיע לאותו הקהל בערוצי הדיגיטל באינטרנט, ולהוציא הרבה פחות כסף עם קמפיינים אפקטיביים שמייצרים תוצאות.

 

המתחרה הנוסף של ערוץ 2
בעידן הדיגיטל נראה כי לצד פיצול ערוץ 2 מתמודדות הזכייניות גם עם מתחרה חזק בעולם הפרסום

 

גידול בהוצאות של פליטות ערוץ 2

עד הפיצול, עבדו קשת ורשת במתכונת 3 עד 4 ימים בשבוע בלבד. בשל המעבר לשידור של 7 ימים בשבוע, עלה הצורך לייצר תכניות נוספות בשני הערוצים, מהלך שמחייב הקצאת תקציבים גדולים, שכר לעובדים, השכרה ותחזוקה של אולפנים ויותר הפקות מיוחדות ויקרות כדי לשמור על רמת איכות גבוהה לתכנים.

 

התחרות על הרייטינג

התחרות על הרייטינג רק הפכה למורכבת יותר לנוכח העובדה כי התחרות היא מול שני ערוצים ולא מול ערוץ אחד על ליבו של הקהל – מה שאומר שהערוצים צריכים לעבוד קשה יותר לייצר תכניות מנצחות שיסחפו את קהל הצופים עם הרייטינג על זמני הפריים – שם  נמצא רוב הכסף מהמפרסמים הגדולים.

 

שוק פרסום קטן ותחרותי בישראל

במדינת ישראל הקטנה אין יותר מדי מקום לעודף של ערוצי פרסום בכל הקשור בטלוויזיה, היות וממילא הייתה תחרות גדולה עם שני ערוצים, כניסתו של מתחרה נוסף הוביל להורדת מחירים כדי לשמור על הלקוחות ולתת פייט בתחרות על כספי המפרסמים. המשמעות? יותר הוצאות וירידה בהכנסות כשהעוגה של המפרסמים מבחינת תקציב מתחלקת ל-3 ולא ל-2.

 

 

התחזקות Netflix ושירות ה- VOD בכבלים

אין ספק ש-2018 הייתה שנה משמעותית ביותר עבור נטפליקס בישראל, עם חדירת הרשת באופן עצמאי ודרך פרטנר TV אל מסכי הטלוויזיה של הצופה הישראלי, שקיבל בזרועות פתוחות תוכן איכותי, שלל סדרות וסרטים שזמינים 24 שעות ביממה במחירים מאוד נמוכים ואטרקטיביים. למעשה, אנשים רבים מעדיפים כבר היום לבלות את שעות הערב בצפייה בסדרה האהובה עליהם במקום בעוד תכנית ריאליטי, מה שגרם לפגיעה ברייטינג של ערוצי הטלוויזיה, פגיעה שרק הולכת וגדלה עם הזמן. הרייטינג המאכזב של להיטים כמו "אח הגדול" רק ממחיש את המצוקה הזו.

 

 

View this post on Instagram

 

התחלנו – שידור חי עכשיו בערוץ 13! @bigbrotherisrael

A post shared by רשת 13 (@reshettv) on

במקום שלושה מתחרים – מאחדים כוחות

בעקבות כל אלו, הוחלט לאחרונה על מיזוג בין ערוץ 10 ורשת, שהבינו שאין מקום ל-3 מתחרים, ושבמידה וימשיכו במצב הנוכחי, כולם יפלו יחד ועדיף לנסות ולצמצם נזקים כל עוד זה אפשרי. מה שאומר שכתוצאה מהמהלך, עשרות עובדים יאבדו את מקום עבודתם, יהיה צורך בשינויים ארגוניים בחברות ובמהלכים ששוב, יעלו המון כסף ויורידו את הרווחיות.

 

בעקבות ההודעה על המיזוג, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בערוץ 10 בשל הפגיעה המשמעותית בעובדים ובתנאי ההעסקה שלהם והפיטורים הצפויים כתוצאה מהמהלך. מצד שני, גורמים בענף מאמינים שהאיחוד בין הערוצים עשוי לצמצם נזקים למרות הכאוס שעשוי להיווצר בטווח הקצר, אך לטווח הרחוק, ניכר שאין בישראל מקום ליותר מ-2 ערוצי טלוויזיה מסחריים לאור כל השינויים והמצב בשטח.

 

עקבו אחרינו באינסטגרם

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme