הטכנולוגיה חיסלה משרות – אבל יצרה משרות חדשות לחלוטין

רחל ברגר5 דקות קריאה
אולי איבדנו תפקידים ישנים אבל יצרנו משרות חדשות
שתף:

העידן הדיגיטלי מחסל במרץ אינספור משרות בשוק: את הקופאים בחניון המכוניות מחליפים שערים וגובים אוטומטים, את מזכירת המערכת החליפו מזמן, גם אם לא שמנו לב, מערכת שלוחות טלפוניות וממסרי הטלפון האישים, את נהג האוטובוס כקופאי ממיר בהצלחה ה'רב-קו' והקוראים האוטומטים ואת הקניות בסופר עם הזבנים והמוכרנים אנו מחליפים בפשטות בקניות אונליין מהבית. כך, צופים המומחים, את רבות מהמשרות היצרניות במשק, עתידות להחליף תעשיות עתירות ידע. אז רגע לפני שנקונן יחד על המצב העגום אליו יקלע המשק ממחסור במשרות מפרנסות, נתבונן ונופתע לגלות שלא הכול כל כך רע: מסתבר שהמוני משרות חדשות נוצרו, דווקא כעת בעידן הדיגיטלי המהפכני כל כך, בספה של 'המהפכה התעשייתית הרביעית'.

 

 

כיצד חיסלה הטכנולוגיה משרות

המהפכה התעשייתית הרביעית היא המהפכה הטכנולוגית שעובר העולם – ממכני לממוחשב עם תעשייה חכמה ומתקדמת: את הידיים העמלות, מחליפים המחשבים, החיישנים, תוכנות חכמות ותעשיה מתקדמת. כך, אם בעבר מנהל חשבונות היה נאלץ להקדיש לחישוב ורישום והנפקת מסמכים (ידנית, כן?) במשך שעתים תמימות, הרי  כיום בעידן תוכנות דיגיטליות מרוכזות, עתירות מידע, חכמות ומהירות, אותה עבודה בדיוק נעשית בחצי שעה ואף פחות. אז נכון, המשרה בעידן הדיגיטלי נעשית קלה, מרוכזת ואפקטיבית יותר, אך מאידך באותו המשרד בדיוק הצטמצמה משרת הנהלת חשבונות ברבע. כלומר, במקום ארבעה עובדים יעבוד מעתה עובד אחד. כן, גם ברשויות ובמשרדים הממשלתיים, המוני הפקידים הוחלפו בתוכנות מאגרי מידע מסונכרנות וחכמות שחוסכות לנו בירוקרטיה רבה והרבה הרבה משרות.

 

המומחים צופים כי בעתיד עלולות עוד משרות רבות להתבטל עם התקדמות הטכנולוגיה, ויותר מכך, לדבריהם, עלולה להיווצר אבטלה מסוימת במשק בגלל התופעה, אבל מסתבר שלפחות עכשיו, בעידן הטכנולוגי, למרות שלא מעט משרות בוטלו, העסקים פורחים והעולם נמצא בצמיחה עסקית מדהימה. כן, אולי דווקא בגלל העידן הטכנולוגי: מתברר, שדווקא הטכנולוגיה והגלובליזציה יצרו אינספור משרות חדשות בשוק.

 

משרות חדשות הגיעו לעולם
הטכנולוגיה והמחשוב העלו את הצורך ביצירת משרות חדשות

 

משרות חדשות שנוצרו עם העידן הטכנולוגי

הטכנולוגיה יצרה משרות חדשות, קודם כל בתחומי ההיי-טק: סטארט-אפיסטים, יזמים, מהנדסים טכנולוגים, מתכנתים ועוד. אלו הן מיליוני משרות חדשות ברחבי הגלובוס, שהניבו ומניבות תעשיה חזקה  ועשירה, משרות לשא היו קיימות כלל לולא העידן הטכנולוגי.

 

אוקי, אתם אומרים, אבל מה עם האינטרנט – השוק הווירטואלי שזולל מהקניונים ומהרשתות החזקות לקוחות ומשרות, ומעביר אותם מעבר לים, לקניה דרך האינטרנט סביב הגלובוס? ובכן, מסתבר שגם בעידן האינטרנט בו אנחנו עוברים לזירות מכר דיגיטליות ולקניות מקוונות, עדיין יצר האינטרנט אינספור משרות חדשות בשוק כמו ניהול רשתות, שיווק אונליין, כותבי תוכן, מכירות אונליין ועוד. כן, מאחורי כל אתר ואתר עומדות אינספור משרות ושעות עבודה מתגמלות, שנוצרו רק עם עידן הטכנולוגיה.

 

אז מסתבר שהמצב לא כל כך רע. ונקנח בדבריה של מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה שהציגה בפני הנשיא המדינה ושר הכלכלה והתעשייה את ההזדמנויות, האתגרים והחזון למינוף מהפכת הייצור המתקדם לטובת התעשייה הישראלית המסורתית והמתקדמת. במפגש מיוחד בנושא המהפכה התעשייתית הרביעית והתכנית הלאומית לייצור מתקדם אמרה כי "המעבר לייצור מתקדם מביא לתמורות משמעותיות באיזון בין תחרות המבוססת על עלויות כוח אדם לבין תחרות המבוססת על יצירת ערך, יעילות ויתרון טכנולוגי. לפיכך מדובר בחלון הזדמנויות חדש לחיזוק ושדרוג התעשייה המקומית באמצעות ייצור מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה וביעילות רבה יותר".

"הדבר יכול להגביר את יכולת התחרותיות של התעשייה המייצרת בישראל. מיצוי הזדמנויות אלו צפוי להוביל לשיפור כושר התחרות של החברות ולהעלאת הפריון לעובד, הצפויים להתבטא גם בשיפור ברווחיות וברמות השכר ואף להביא לצמיחה מחודשת של התעשייה ולספק מנוע צמיחה חזק נוסף למשק". 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme