10 המיליארדרים שהתחילו מכלום

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
המיליארדרים שאתם מכירים לא היו כאלה תמיד
שתף:

יש אנשים ברי מזל. הם נולדים למשפחה עשירה, מקבלים כמעט את כל מה שהם רוצים, לומדים בלי הלוואות סטודנטים ואולי גם משתלבים בעסק המשפחתי רגע אחרי שהם מקבלים את הדיפלומה. מן הצד השני יש אנשים שגדלו אחרת לחלוטין ולמרות הכל, אולי כנגד הסיכויים, הם הצליחו לטפס למעלה ולהגיע לעמדות מפתח – ולחשבון בנק מנופח במיוחד.

 

מי אותם מיליארדרים, את חלקם אתם מכירים היטב, אחרים אתם מכירים בזכות המותג שנמצא בבעלותם, אלה שממש לא נולדו בארמון עם קרן נאמנות שמנה שחיכתה להם עד גיל 21?

 

 

הווארד שולץ – מייסד סטארבקס

היום יש למייסד סטארבקס הון מעורר קנאה, ועל פי ההערכות הוא שווה כמעט 3 מיליארד דולר. אלא שלא הכל היה מתוק בחייו של שולץ "בצד השני של פסי הרכבת", כפי שהוא מתאר את זה בעצמו. "לאנשים בצד השני היו יותר משאבים, כסף, משפחות שמחות. מסיבה כלשהי, לא יודע למה או איך, רציתי לחצות את הגדר ולהשיג משהו מעבר למה שאנשים אמרו שאפשר להשיג. אז היום יש לי חליפה ועניבה אבל אני יודע מאיפה הגעתי ואיך זה מרגיש".

 

הדרך שעליה הוא מדבר כללה מלגת ספורטאי באוניברסיטת מישיגן, ואחריה הוא התקבל למשרה בחברת זירוקס. זמן לא רב לאחר מכן הוא כבר קנה בית קפה קטן, קרא לו "סטארבקס" ולא דמיין לעצמו כמה גדול יהיה המותג שמנה בתוך זמן קצר כ-60 סניפים – והיום לא פחות מ-16,000 בכל העולם.

 

אופרה ווינפרי – מגישת טלוויזיה

היא נולדה במיסיסיפי לחיי עוני לא פשוטים, אבל אופרה ווינפרי לא נתנה לזה לעמוד בדרכה. בזכות מלגה נכנסה לאוניברסיטת טנסי והפכה למגישת החדשות השחורה הראשונה בטלוויזיה האמריקאית. היא הייתה רק בת 19, ואז עוד איש לא תיאר לעצמו כמה רחוק היא תגיע. היום אופרה ווינפרי היא מותג של ממש, עם תכנית הטלוויזיה המיתולוגית שלה, עם ספרים וגם תפקידים משמעותיים בסרטים כמו "קמט בזמן". אם תשאלו את הקולגות שלה בהוליווד, היא כנראה עוד תהיה האישה הראשונה שמתמקמת בחדר הסגלגל.

 

 

View this post on Instagram

 

Ralph.. thanks for 50 yrs of designing dreams, telling stories,thru fashion. Loved celebrating #RL50 with you.

A post shared by Oprah (@oprah) on

 

קת' לנגון – משקיע

משפחתו של לנגון הייתה משפחה ענייה. אביו היה אינסטלטור ואימו עבדה בקפיטריה, וכדי לממן את לימודיו האקדמיים הוא עבד בכמה משרות סטודנטים בשכר נמוך למדי. הכל השתנה בסוף שנות ה-60, כשהחל לעבוד בחברת אלקטרוניקה קטנה שלימים שינתה את שמה ל-HP, מותג שאתם מכירים קצת יותר טוב. היום שוויו מוערך בכ-3.6 מיליארד דולר בזכות מותג אחר שהקים: הום דיפו.

 

שאהיד קאהן – איש עסקים

בתחילת דרכו היה קאהן שוטף כלים במסעדה. השכר שקיבל עמד על דולר ו-20 סנט לשעה, ואולי בזמן ששטף צלחות מטונפות החל לדמיין את עצמו כאחד האנשים העשירים בעולם. הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת אילינוי והפך לאיש עסקים באחת החברות הגדולות בארה"ב, ולמנהל קבוצת כדורגל, ועל פי ההערכות ההון שלו עומד היום על כ-7 מיליארד דולר.

 

 

ראלף לורן – מייסד רשת האופנה

השווי של ראלף לורן מוערך בכ-7.2 מיליארד דולר, בעיקר בזכות מותג האופנה היוקרתי שלו. אלא שהדרך לשם הייתה רצופה אתגרים. הוא סיים את לימודיו בתיכון בברונקס, פרש מהמכללה לטובת שירות צבאי ואז החל לעבוד בחנות בגדים קטנה. שם, בזמן קיפול הבגדים ושירות הלקוחות הוא החל לתהות האם הגבר הממוצע מוכן לבגדי מעצבים יוקרתיים יותר ולעניבות בצבעים בהירים וייחודיים יותר. הוא ניסה את מזלו ובשנת פעילותו הראשונה (ב-1967) מכר עניבות בשווי חצי מיליון דולר. השאר היסטוריה.

 

ג'ורג' סורוס – סוחר

הוא נחשב לסוחר אגדי ולאיש עסקים ממולח אבל הסיפור של סורוס לא כולל ילדות מאושרת או פשוטה במיוחד. למעשה, הוא נאלץ להעמיד פנים שהוא מקורב לעובד במשרד החקלאות ההונגרי כדי לשרוד את זוועות הכיבוש הנאצי במדינה, וב-1947 ברח ללונדון. בעבודה קשה מימן לבד את לימודיו בבית הספר לכלכלה של לונדון, בעיקר באמצעות עבודות מזדמנות במלצרות ובתחנת הרכבת המקומית. הוא גם עבד בחנות מזכרות אחרי שסיים את לימודי התואר שלו, ורק אז התקבל לעבודה כבנקאי במנהטן. ב-1992 הוא החל לסחור במט"ח ואז גם נסללה הדרך למעמדו כמיליארדר ששווה היום כ-8 מיליארד דולר.

 

 

יאן קום – מייסד ווטסאפ

בזכות ווטסאפ יאן קום מחזיק היום בנכסים בשווי של למעלה מ-9 מיליארד דולר אבל כילד באוקראינה הוא ממש לא חי את חיי הזוהר והעושר. בגיל 16 הגיע עם אמו לקליפורניה, ולולא עזרת הממשלה לא היו מצליחים לשכור דירה. כדי לממן את הצרכים הבסיסיים ביותר שלו ושל אמו הוא מצא עבודה כמנקה בחנות מקומית. הוא גם למד לבד את כל מה שהוא יודע על מחשבים וב-2009 השיק את אפליקציית ווטסאפ, זו שב-2014 נקנתה על ידי פייסבוק. מחיר המכירה? 22 מיליארד דולר.

 

רומן אברמוביץ' – איש עסקים

ילדותו של אברמוביץ' ברוסיה הייתה ילדות ענייה וקשה. הוא התייתם מהוריו בגיל שנתיים ועבר לחסותו של דודו בצפון המדינה. בזמן הלימודים האקדמיים שלו במכללה מקומית הוא החליט להקים חברה קטנה שייצרה צעצועי פלסטיק, ועם הכסף שייצר הצליח להקים את עסקי הנפט תוך שהוא יוצר לעצמו מוניטין מכובד בתעשייה. החברה שלו נמכה ב-2005 תמורת 13 מיליארד דולר והוא רכש גם את קבוצת הכדורגל של צ'לסי ב-2003. יש בבעלותו גם את היאכטה הגדולה בעולם, אותה רכש ב-2010 תמורת מחיר "מציאה" של 400 מיליון דולר.

 

שלדון אדלסון – איש עסקים

בשנים האחרונות השם שלו מוכר היטב בישראל, אבל אדלסון הוא למעשה בנו של נהג מונית, שגדל במסצ'וסטס ומכר עיתונים כשהיה בן 12. הוא החל ללמוד במכללת ניו יורק אבל פרש לפני שסיים ונכנס לעסקי מכונות הממתקים. הוא גם מכר שטחי פרסום, סייע בפיתוח דירות מגורים והצליח לייצר כסף בכל דרך אפשרית. המיתון הגדול אמנם הוביל לפגיעה קשה מאוד בנכסיו אבל הוא גם ידע להרוויח את רוב הכסף בחזרה והיום הוא מנהל את הקזינו הגדול ביותר בעולם, בלאס וגאס.

 

 

לארי אליסון – מייסד אורקל

אליסון הוא בנה של אם חד הורית מברוקלין אבל חלק משמעותי מחייו בילה עם דודו ודודתו בשיקגו. בעקבות מות דודתו פרש מלימודיו האקדמיים ועבר לקליפורניה. אחרי כמה שנים לא מאוד מוצלחות במשרות זמניות ובשכר נמוך הוא החליט להקים חברת פיתוח תוכנה בשם אורקל. זה קרה ב-1977 והחברה הקטנה הזו היא היום אחת הגדולות והמוכרות בעולם, מה שמסביר את ההון שלו, שמוערך בכ-60 מיליארד דולר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme