כמה באמת מרוויח סרט בלוקבאסטר ישראלי? המספרים מאחורי התעשייה הנוצצת

טל יהודאי5 דקות קריאה
שתף:

תחום הקולנוע בכלל והקולנוע הישראלי בפרט, תמיד נראה למסתכל מהצד מלווה בהילה של זהר, כסף והצלחה. אך האם באמת כל מה שנוצץ שווה זהב?

 

בואו נבדוק. סרט קולנוע ישראלי נעשה בתקציב הנע בין כ- 500,000 שקלים לסרטים קטנים לכ- 10 מיליון שקלים לסרטים הנחשבים לקופרודוקציות ואשר מקבלים תמיכה מחו"ל, אך תקציב ממוצע של סרט ישראלי נע סביב 4 מיליון שקלים. זמן הפקתו של סרט קולנוע ישראלי הוא לרוב לפחות שנה-שנתיים, וזה כמובן לא כולל את שלב כתיבת התסריט שלוקח ליוצרים מסוימים גם שנים (עקב מחסור בתמיכה כספית) ואת שלב ההפצה. התקציב כולל את הכל, החל מרמת האוכל ביום הצילום ועד לשכר של התסריטאים, במאים, מפיקים וכו'. כבר בחישוב יבש, לא נשמע רווחי למדי.

 

בשנת 2014, שהייתה אחת השנים המוצלחות והרווחיות ביותר בשנים האחרונות לקולנוע הישראלי צפו למעלה מ 1.5 מיליון צופים בסרטים ישראלים בקולנוע, נתון שנחשב יוצא דופן בהחלט בנוף המקומי. על פניו מתחיל להיווצר ניצוץ של פוטנציאל רווחי, אך בואו נבדוק זאת.

 

האם הסרט הישראלי "הרווחי" ביותר ב 25 שנים האחרונות באמת הגיע לרווחיות?

אפס ביחסי אנוש
מקור: וויקיפידיה

"אפס ביחסי אנוש" שניתן להגדיר אותו בלוקבאסטר ישראלי, הופץ מסחרית בשנת 2014 והופק בתקציב הנחשב לממוצע בארץ ועמד על כמעט 4 מיליון שקלים. בתקופה בה הופץ הסרט בארץ צפו בו 525,041 איש, מספר שיא בקנה מידה ישראלי לסרט מקומי ואף לסרטים זרים, והכניס מהקרנות בישראל בלבד 2,720,600 מיליון שקלים. למרות שבירת כל השיאים, עדיין אנחנו נמצאים בהפסד. לא כל כך נוצץ, הא?!

 

הסרט "אפס ביחסי אנוש" נחל גם הצלחה בינלאומית, למזלו, דבר שאיפשר לו להכניס עוד קצת כסף לקופת הרווחים. ההצלחה כללה זכייה בכמה פסטיבלי קולנוע בינלאומיים שהכניסו עוד כמה שקלים (או יותר נכון אלפי שקלים..) והופצו בקנדה, אוסטרליה וארה"ב. בנוסף, היוצרים אף חתמו על אפשרות לעיבוד טלוויזיוני בערוץ  BBC דבר שבוודאי יכניס עוד קצת כסף ליוצריו. אך עם כל ההצלחה הרבה לסרט הזה, שנחשב בכל קנה מידה ישראלי לבלוקבאסטר חריג ומצליח, לא בטוח שיישאר כל כך הרבה רווח בסוף.

 

אז מה כן נשאר בסוף?

הכנסות של סרט שכזה מגיעות לכ- 20 מיליון שקלים ומחולקות בין גורמים רבים שנוגסים כל אחד בחלקו. בסוף, אם נשאר משהו הוא יתחלק בין היוצרים והמפיקים. זה מתחיל בבתי הקולנוע שלוקחים 60% מהכנסות הסרט, דבר שלא מאפשר לרבים אחרים לראות רווחים. נמשך עם חברות ההפצה (שבארץ פעמים רבות גם יהיו הבעלים של בתי הקולנוע) שמכניסות בין 8%-12%. בשלב הזה ההכנסות יעברו לבית ההפקה שיקזז מהם עוד כחצי מיליון שקלים שהלכו על עלויות ההפצה, כדוגמת פרסום, אירועי יח"צ וכו'. אחרי כל הרשימה הארוכה הזו, אם נשאר עוד משהו מההכנסות הוא יגיע למפיקים והיוצרים של הסרט שעמלו עליו כל השנים .

 

אז בסרט "הרווחי ביותר ב 25 השנים האחרונות" יכניסו יוצרי הסרט כחצי מיליון שקלים כל אחד, נחמד, אבל בטוח שלא כזה נוצץ. כזכור, מדובר על שנים ארוכות של עבודה אינטנסיבית ומתישה, שבמקרה הטוב מסתכמת ב 3-5 שנים (הכוללות את כתיבת התסריט, שלב ההפקה ושלב ההפצה). אם נערוך את החישוב עכשיו נבין שהוא ממש לא קרוב להיות נוצץ, לא דומה לזהב וגם לא בטוח שכל כך רווחי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme