יצירתיות – לא מה שחשבת! על הדרך בה עומס יתר בחיים מדכא את היצירתיות שלך

ענבל ויזל5 דקות קריאה
שתף:

רובנו עסוקים כל היום הוא במחשבות או בפעולות קונקרטיות של עבודה, של ניקיון, של טיפול בבית ובילדים. מחקרים חדשים חקרו את הקשר בין חשיבה יצירתית ובין מידת העומס שאתה חווה במהלך החיים. מחקרים אלו הוכיחו שבשביל לחשוב מחשבות יצירתיות ולחיות חיים יצירתיים אנחנו צריכים לתת למוח ולגוף שלנו לנוח. תהליכים נפשיים עמוקים דורשים מנוחה ומחזוריות שמאפשרת למחשבות חדשות לצוץ במוח שלנו. פעמים רבות כאשר אנחנו נחים עכשיו אנחנו יכולים לעשות יותר (או לחשוב באופן יצירתי יותר) אחר כך.

 

מחקר חדש קובע שכמו בשביל ליצור זיכרונות יציבים אנחנו צריכים לחדש את מצבורי האנרגיה והמוטיבציה שלנו כך אנחנו צריכים לנוח בשביל למצות באופן מקסימלי את יכולת החשיבה היצירתית שלנו. עומס של מחשבות בנוח – כך קובע המחקר – מדכא את היצירתיות שלך.

 

מהלך המחקר
את המחקר ערכו חוקרים יוצאי אוניברסיטת בר אילן בשם שירה בראור ומשה בר שאל. המחקר כלל קיבוץ קבוצה של מתנדבים. המתנדבים התבקשו להשלים משימות אסוציאציות מילוליות שבחנו את מידת היצירתיות שלהם. כך למשל כאשר החוקרים אמרו לנחקרים את המילה "לבן" הנחקרים היו צריכים להשיב מה הדבר הראשון שעלה להם בראש. בשלב השני של המחקר חילקו את קבוצת הנחקרים לשתי קבוצות שונות. קבוצה אחת נדרשה לזכור לפי ביצוע המשימה מחרוזות של שבע ספרות בכל פעם בעוד הקבוצה השנייה לא הייתה מחויבת לזכור רק שתי ספרות.

 

תוצאות המחקר
תוצאות המחקר הראו שהקבוצה של הנחקרים שהייתה צריכה לזכור מחרוזות של שבע ספרות הייתה עם עומס נפשי רב יותר והתגובות האסוציאטיביות שלהם היו יותר צפויות ופחות מקוריות (שחור\לבן, בריא\חולה). לעומתם, הנחקרים בקבוצה שהיו צריכים לזכור רק שתי ספרות הגיבו באופן אסוציאטיבי מקורי יותר כמו למשל (לבן\ ענן).

 

יישום המחקר בשטח – בחיים האמתיים
בחיים האמתיים אנחנו צריכים לזכור פרטים שונים ורבים כמו למשל רשימת קניות, שמות של אנשים חדשים, מקומות בהם אנחנו צריכים להיות, לוחות זמנים שונים ועוד… . כאשר אנחנו צריכים להתאמץ לזכור פרטים זוטרים יש לנו פחות אנרגיה לחשוב באופן יצירתי. המסקנה של החוקרים במחקר הייתה אם כן שכאשר המוח שלנו עמוס בפרטים שונים אנחנו חווים פחות הנאה ויש לנו פחות יצירתיות. עומס מנטלי מוביל לדעיכה ביצירתיות האישית שלנו ובתחושת ההנאה האישית שלנו.

 

כיצד ניתן לעודד את היצירתיות ולהילחם בדיכוי שלה?
אם אנחנו רוצים לנסות ולהילחם בדיכוי היצירתיות שלנו על ידי שגרת החיים החוקרים מציעים פתרון שפשוט מאוד ליישם אותו. הפתרון של החוקרים הוא פשוט לעשות מדיטציה. פתרונות אחרים יכולים לכלול ריצה או פעולות יצירתיות ומשחררות מטבען כמו ציור או פיסול בחמר. כאשר אנחנו עוסקים בפעילויות ששוברות את השגרה שלנו אנחנו יכולים ליהנות יותר וליהנות מתחושה רבה יותר של חופש. רגעים של חופש ששוברים את השגרה מעודדים את היצירתיות שלנו ומאפשרים לנו לנקות את "המחשבה" מהעומס של חיי היומיום. הפיכת החיים המנטליים שלנו ליותר משוחררים יכולה לאפשר לנו להיות פנויים יותר מבחינה רגשית וכך ליהנות יותר מחוויות חדשות וגם לחשוב באופן יצירתי ומקורי יותר.
פתרונות "מקובלים" יותר יכולים להיות לנהל שגרה מאורגנת ומסודרת יותר. כאשר סדר היום שלנו מאורגן אנחנו יכולים לבחור להתעלם ולהיפרד מרגשות אשמה וללמוד לקחת מדי פעם פסק זמן מהלחץ שיש בחיים. המחקר הוכיח יותר מהכול שיצירתיות היא לא בהכרח משהו שנולדים אתו אלא תוכנה נרכשת שניתן לחזק אותה.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme