העצמאיים מתחכמים: האם עבודה בבית הקפה נחשבת הוצאה משרדית?

יובל פוגל5 דקות קריאה
רשות המיסים לא בעד החזר על עבודה בבית הקפה
שתף:

מיזם בשם "משרד בקפה" מציע לבעלי עסקים עצמאיים דרך מקורית לעקוף את סירוב מס הכנסה להכיר בהוצאות בית הקפה כהוצאות משרדיות. לאחרונה, יצאה רשות המיסים בהתנגדות חריפה לתופעה זו, וטענה כי מדובר בתרגיל מס בלתי לגיטימי. מהו המיזם החדש? מהי הדרך היצירתית אותה מציע להכרה בהוצאות בית הקפה? מה עליכם לעשות במטרה לקבל את החזרי המס? והאם זוהי דרך חוקית?

 

 

הכירו את המיזם "משרד בקפה"

משרד בקפה הינו מיזם של עורכי דין ורואי חשבון הפועל בהתאם להכוונה משפטית. מטרת המיזם היא תיקון העוול הנוצר כלפי בעלי עסקים עצמאיים, לפיו מס הכנסה אינו מכיר בחשבונית בית הקפה כהוצאה מוכרת לצורכי מס, כיוון שזו משלבת הוצאה פרטית (מזון ושתייה) יחד עם הוצאה עסקית (שכירות, מיזוג וכדומה). משרד בקפה טוענים, כי כיוון שבעל העסק משתמש בבית הקפה בין היתר כמשרד, אזי מדובר בהוצאה משרדית, ואי הכרה בהוצאה זו מהווה עיוות מס הגורם לבעל העסק תשלומי מס גבוהים יותר.

 

עבודה בבית הקפה - פתרון יצירתי
עבודה בבית הקפה לא מוכרת כהוצאה – אז יש פתרונות יצירתיים

 

תהליך קבלת החזרי המס

בסיום העבודה בבית הקפה, משלם בעל העסק את החשבון למיזם משרד בקפה באמצעות אפליקציה ייעודית (באנדרואיד או באייפון), ולאחר התשלום הופך הוא ללקוח ישיר שלו. בתחילת כל חודש נשלחות אליו שתי חשבוניות מרכזות: חשבונית אדומה אשר אינה מוכרת לצורכי מס בגובה 40% מהעסקאות עבור מזון ומשקאות, וחשבונית ירוקה המוכרת לצורכי מס בגובה 60% מהעסקאות עבור "שירותי משרד". את החשבונית הירוקה מגיש בעל העסק העצמאי לרשות המיסים, ולאחר מכן ניתנת לו האפשרות לקזז בגינה מע"מ. במידה ורשות המיסים מערימה קשיים על בעל העסק העצמאי, מגיש המיזם משרד בקפה תביעה ואף מייצג אותו בערכאות המשפטיות הנדרשות.

 

 

מה יוצא לבית הקפה משיתוף הפעולה עם המיזם?

יש לציין, כי בית הקפה גובה מהמיזם משרד בקפה סכום נמוך יותר מהסכום אותו גובה האחרון מבעל העסק העצמאי. יחד עם זאת, עקב ניתוחי כדאיות כלכליים, הגיעו סניפי קפה רבים למסקנה, כי משתלם להם לקבל הכנסה נמוכה יותר עבור לקוח, תמורת כך שהאפשרות לשלם באפליקציה הייעודית תתמרץ את האחרון להגיע אל סניף בית הקפה.

 

משרד בקפה: "החשבונית אינה פיקטיבית"

יזמי משרד בקפה אינם מכחישים כי מדובר בניסיון לעקוף את רשות המיסים, אך יחד עם זאת מדגישים, כי הדרך בה הם עושים זאת חוקית לחלוטין. לטענתם, אין מדובר בחשבונית פיקטיבית, כיוון שבדרך זו של הפקת חשבונית שייך הלקוח מבחינה משפטית למשרד בקפה, ואילו בית הקפה עצמו הוא רק ספק השירות. ממשרד בקפה מדגישים גם, כי הנושא נבדק ע"י משפטנים בכירים ומומחי מיסוי. במידה ואכן מדובר בצעד חוקי, ללא ספק מדובר בתרגיל מס יצירתי במיוחד.

 

עבודה בבית הקפה - מוכרת?
מי שעומד מאחורי המיזם טוען כי הנושא נבדק ע"י משפטנים בכירים ומומחי מיסוי

 

רשות המיסים: "מדובר בפיצול מלאכותי"

רשות המיסים מכירה בהוצאות בגין שירותי משרד, אך יחד עם זאת אין היא רואה בישיבה בבית הקפה כישיבה משרדית. כיוון שכך הם פני הדברים, שום הוצאה בבית הקפה לא תיחשב משרדית, כולל מקרה בו בעל העסק עשה בבית הקפה שימוש משרדי. זאת ועוד, נושא ההכרה בהוצאות הקפה אינו חדש לרשות המיסים, ובעבר נעשו לא מעט ניסיונות מצד גורמים לשינוי המצב. ברשות המיסים רואים בפיצול מלאכותי זה דרך עקיפה ובלתי לגיטימית לניהול מאבק מיסויי. קשה להחליט מי מבין הצדדים צודק, אך מה שבטוח הוא, כי אין החוק ברור לחלוטין, ולכן מאפשר האחרון פתח לביצוע מניפולציות מיסוי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme