איך אומרים פיו פיו בסינית?

אסף עינצ'י5 דקות קריאה
שתף:

אם הייתי אומר לכם שיום אחד, תוכלו לקשקש על נייר את שמכם ולקבל בתמורה 20 מיליון ₪ הייתם חושבים שאני הוזה, לא אמין, משוגע או כל התשובות נכונות. כנראה שהייתם מבקשים מהרשויות לאשפז אותי בכפייה עם שומר צמוד ואזיקים למיטת ברזל הנעוצה ברצפה.

 

אם הייתי מוסיף ואומר לכם שיום אחד, לכל כדורגל שתכניסו לתוך רשת, תשלשלו לכיסכם כ 120 אלף ₪ בתמורה, הייתם חושבים שמוסד סגור עם שומרים לא מספיק הולם את הווייתי. לבטח הייתם דורשים להשאיר אותי בצינוק על אי בודד.

 

אם הייתי מסכם את השיחה המוזרה שלנו בזה שאבטיח לכם שתמורת כל דקה מזמנכם ביממה (ולא משנה אם בדקה הזו תתקלחו, תחפשו אוצרות באפכם או תישנו), תרוויחו כ 61 ₪, הייתם דורשים מהממשלה לחוקק עונש מוות לא רק למחבלים.

 

ובכן, חכו עם האשפוז. לישראלי אחד, כדורגלן יוצא דופן ביכולותיו, זה קרה אפילו לא בפנטזיות הוורודות ביותר. ערן זהבי, התעורר בוקר אחד בעיר סינית למציאות אחרת לחלוטין. הוא שפשף את עיניו שוב ושוב ושוב, וזכה לכל המספרים האסטרונומיים האלה, אחרי שחתם לשנתיים בקבוצת גאוונגז'ו R&F מהליגה הראשונה בכדורגל.

 

שמונה מיליון יורו. זהו סכום ההעברה המפלצתי אותו שילמה הקבוצת הסינית למכבי תל אביב, עבור הפנומן הישראלי ערן זהבי. לשם השוואה, העסקה היקרה ביותר של שחקן ישראלי שבוצעה לפני כן, נאמדת בכמיליון – מיליון יורו וחצי.

 

נשאלת השאלה: האם הסכומים מוצדקים?

מחד מדובר בשחקן הישראלי אולי הטוב בכל הזמנים. לבטח יש מי שיתווכח הרי שדירוג אנשים לפי יכולת הוא אינו בגדר מדע מדויק רק שעל דבר אחד אין ויכוח: ערן זהבי הוא לבטח הכדורגלן הישראלי בעל התפוקה הגבוהה ביותר בכל הזמנים. שיאן הכיבושים בליגת העל עם 35 שערים בעונה אחת ועצם מועמדותו לתואר "נעל הזהב" האירופאית לצד שמות כמו אלוף אירופה הטרי כריסטיאנו רונאלדו, ליאונל מסי ולואיס סוארס, מעידה על הצדקת הסכומים.

 

מאידך, חשוב לזכור שמדובר בסין. מעצמת ביטחון, טכנולוגיה, תעשייה ומסחר אך רחוקה מלהיות מעצמת כדורגל. בדיוק לשם כך החליטו בעלי הקונצרנים (שהם בעלי הקבוצות בכדורגל הסיני, א.ע) בעידוד הממשלה לפני שנים אחדות, להשקיע סכומי עתק על מנת לשפר את רמת הליגה. רוצה לומר: לשפר את הליגה אפשר בדרך ארוכה כפי שעשו האיסלנדים ב 15 השנים האחרונות עם בניית מתקנים ראויים, התמקצעות מאמנים והשקעה במחלקות הילדים והנוער. ואפשר גם בדרך הקצרה באמצעות הנחתת שחקני רכש בעלי שם דבר בכדורגל העולמי, בדיוק כפי שעושים הסינים. הסיבה היחידה שיכולה להנחית שחקנים מהרמה הגבוהה ביותר בליגה חלשה כל כך היא כמובן הכסף. זהבי לא הראשון ולא האחרון. אסקיאל לאבצי מנבחרת ארגנטינה, אלכס טישיירה הברזילאי, ג'קסון מרטינז מנבחרת קולומביה. יש מי שטוען שאותם שחקנים נמצאים בשלהי הקריירה או שמא מי שהגיעו לשיקומה. לא כך הדבר. הכסף הגדול מושך אליו את השחקנים כשכוחם ברגליהם והקריירה האירופית עדיין לפניהם. איזה שחקן לא היה חותם על שנה-שנתיים של כסף שיספיק לניניו באמצע הקריירה? הרי שמכאן אפשר רק לעלות. עונה טובה בסין עשויה להביא להצעות מקבוצות אירופאיות בכירות. סיבה נוספת להתעניינות אפשרית מצד אותן אימפריות אירופאיות הם הספונסרים הענקיים שנכנסו גם הם לכדורגל הסיני. עוד כסף, עוד שידורים, עוד קהל, עוד עניין.

 

ואיך זהבי משתלב? שישה שערים בארבעה משחקים כולל שער ניצחון בדקה ה 90. כמה זה שש כפול 30 אלף דולר אמרנו?

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme