מינימליזם מוכיח שאפשר להיות מאושרים גם כשקונים הרבה פחות

אביה פרי2 דקות קריאה
האם מינימליזם מתאים גם לכם?
שתף:

מינימליזם היא דרך חיים המבטאת חיים פשוטים מרצון, חיים שהם מלאי ערך ללא תלות ברכוש. הקצב המהיר של החיים המערביים גובה מחיר כבד הן ברמה האישית, כלכלית סביבתית וחברתית. הרצון 'להמעיט' או 'לרצות פחות' היא תופעה הולכת וגדלה בישראל ובעולם כולו.

 

מינימליזם ותיקון בגדים
למה לקנות בגדים חדשים ויקרים כשאפשר לתקן ולחסוך בעלויות?

 

מינימליזם – כמה מילים על התופעה

המינימליזם מציע חלופה לאורח החיים הצרכני הנפוץ. בניגוד לדעה הרווחת, למינימליזם אין קשר ישיר לחסכון בכסף. כלומר, בהחלט ניתן להגיד שהחסכון הוא תוצר לוואי מבורך של הגישה הזו, אך המינימליסטים דווקא נוטים להעריך איכות, בוודאי על פני כמות. יש שיגידו אפילו שבעלות על חפצים הופכת אותנו לעניים – עניים בכסף, במקום פנוי ובחופש. באמצעות גישה זו, מנסים המינימליסטים להמעיט מהעומס ולהחזיר את השליטה על החיים שלהם, לצמצם את הצורך הרגשי במוצרים ולפנות את עצמינו לדברים החשובים באמת.

 

חישבו על מוצר שיש לכם בבית והתקלקל לאחרונה, קרע בבגד או מוצר חשמלי ביתי. שאלת הכדאיות התמידית היא האם לתקן, או להוסיף כמה שקלים ולקנות חדש? העקרונות המרכזיים של מינימליזם מדברים על לקנות פחות (אבל באיכות), לתקן את החפצים שהתקלקלו במקום להחליפם מיד בחדשים, לתחזק את החפצים שיש לנו, להשתדל להחזיק חפצים קומפקטיים, רב שימושיים, ידידותיים לסביבה ולשמור רק על מה שחשוב. המינימליסטים מדווחים כי על אף ההילה המרתיעה של גישה זו, היא מסבה להם אושר רב ותחושה של קלילות ונוחות.

 

קיימים מינימליסטים אשר קובעים מספר מסוים של חפצים (לדוגמא 50 או 100 חפצים) ומתקיימים איתם. אחרים מנסים ליצור מצב בו כל רכושם יכול להכנס לתיק אחד אם יחפצו בכך. אך הגישה עצמה המציעה פשטות כתחליף לחומריות, קוסמת לרבים ויכולה להתפרש בדרכים אין סוף. תחשבו על זה, הסתכלו סביב, בכמה חפצים שלכם השתמשתם היום? השבוע? החודש?

 

 

צעדים ראשונים למינימליזם

הצעד הבסיסי ביותר בדרך לאורח חיים מינימליסטי, הוא פרידה מחפצים מיותרים. בדרך כלל ניתן לבחון זאת כך – באילו מוצרים לא השתמשתם ב-12 החודשים האחרונים? כנראה שגם לא תשמשו בהם בקרוב. הארון מתפקע עד אפס מקום? רגע לפני שתרוצו לקנות ארון נוסף, בדקו מה הפריטים בארון שאתם באמת משתמשים בהם. קבלו השראה מאתגר ה333, אתגר ויראלי שהדביק מאות אנשים ברחבי העולם ומזמין אתכם לנפות בעצמכם פריטי לבוש שלב אחר שלב ולהשאיר את הפריטים האהובים ביותר: 

 

 

צמצמו את החשיפה לתרבות הצרכנית – התקשורת אומרת לנו "צאו לקנות". כל פרסומת משכנעת אותנו שהמוצר הבא ישנה את חיינו ואת הגירויים כמעט שלא ניתן לספור. אבל אחרי מה אנחנו רודפים? נקו את רעשי הרקע כדי שתוכלו להתרכז בעיקר.

 

העדיפו את הטבע – ככה פשוט. העדיפו מדי פעם ארוחת פיקניק פשוטה בים או בפארק עם מצרכים שהוכנו בבית על פני בילוי במסעדה. תהיו יצירתיים לגבי הבילויים שלכם, מתי בפעם האחרונה יצאתם לטיול בטיילת? לא בבית הקפה שליד הים, בטיילת. חשבו על הסביבה כאשר אתם צורכים פלסטיק בכמויות, ניילון ומזהמים ללא צורך. התחילו מקטן, ותרו הפעם על שקיות הניילון בסופר ועל הקש שמגיע עם השתיה שהזמנתם.

 

 

מי האנשים שבוחרים בדרך החיים הזאת

חלק מהאנשים בחרו בדרך של מינימליזם מתוך עולם השפע והחומריות לאחר שמאסו בה, חלקם הגיעו דווקא ממקום של חוסר ורצון להשקיע את מה שיש במה שחשוב. אך הנועזים מציעים את המינימליזם דווקא כאמצעי בדרך להשגת המטרה – חופש כלכלי. נשמע מפחיד? שאלו את עצמכם, האם אתם חיים בשביל לעבוד או עובדים בשביל לחיות? האם נועדנו לבזבז את שנותינו היפות בין קירות המשרד? העבודה מעניקה משמעות רבה לחיינו אך בעיקר כשזו באה מבחירה, ללא תלות בתלוש השכר. הרעיון של פרישה מוקדמת, בין אם מלאה או חלקית, דורש מכלול של פעולות כמו הגדלת הכנסות, צמצום הוצאות ובעיקר הרבה עבודה קשה עכשיו כדי שבעתיד נוכל לבחור.

 

סביבתיים יותר, כלכליים יותר, רגועים יותר

דמיינו את עצמכם חיים באמת לפי מה שאתם צריכים. ללא הכתבות התקשורת, החברה הצרכנית ומה שהסביבה חושבת (בטוחה) שאתם צריכים. דמיינו את החיים הרגועים בבית קטן שמתאים לצרכים שלכם, בלי לחץ של משכנתה מעל הראש, את הסידור של הבית בכמה דקות, כי אין הרבה "אין לי מה ללבוש" בארון וגם לא עשרות סטי מצעים למיטה אחת במדינה בלי עונות כמעט. דמיינו את עצמכם חיים יותר, צורכים פחות. חווים יותר את הסביבה, מתקשרים יותר עם האנשים בחייכם. דמיינו פחות רכוש מכביד, פחות זבל בפחים ופחות מוצרים שהם לא בזבל אבל לעולם לא יהיו בשימוש. דמיינו שיותר זה פחות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme